کد خبر : 5990
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 آذر 1402 - 15:07

کارنامه روانکارها در مهر ۱۴۰۲ / سپاهان برنده رالی تولید و فروش روانکارها

کارنامه روانکارها در مهر ۱۴۰۲ / سپاهان برنده رالی تولید و فروش روانکارها
روانکارها موادی هستند که برای کاهش میزان اصطکاک بین سطوح متحرک و ثابت استفاده می‌شوند. گروه روانکارهای بورس به نحوی زیرمجموعه صنعت فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای در می‌شوند و از چهار شرکت نفت سپاهان، نفت ایرانول، نفت بهران و نفت پارس تشکیل شده‌اند. انرژی پرس در این گزارش وضعیت شرکت‌های روانکار را در شهریور 1402 بررسی کرده است.

به گزارش انرژی پرس، نگاهی به گزارش‌های شرکت‌های روانکار در مهرماه امسال نشان می‌دهد، مجموع درآمد روانکارهای بورسی در این ماه نسبت به شهریور ۵.۲ درصد کاهش و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۳.۸ درصد افزایش داشته است. اما باید دید کدام شرکت روانکار در این ماه بهترین عملکرد را از لحاظ تولید و فروش ثبت کرده‌اند.

بیشترین افزایش درآمد ماهانه نسبت به مهر ۱۴۰۲

بررسی گزارش‌ فعالیت ماهانه چهار شرکت روانکار بورسی نشان می‌دهد نفت سپاهان (شسپا) با فروش هزار و ۸۵۹ میلیارد تومانی بهترین عملکرد را در زمینه بیشترین افزایش درآمد ماهانه نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. به طوری که مبلغ فروش ماهانه شسپا در مهر نسبت به مهر ۱۴۰۱ بیشتر از ۵۷ درصد رشد کرده است. البته باید گفت درآمد ماهانه این شرکت در مقایسه با ماه گذشته (شهریور) ۹.۱ درصد کاهش داشته است.

جایگاه دوم بیشترین افزایش درآمد ماهانه نسبت به مهر ۱۴۰۱ نیز به نفت پارس با نماد «شنفت» تعلق می‌گیرد. همان‌طور که در جدول مشخص است، مبلغ فروش مهرماه شنفت در مقایسه با مهر ۱۴۰۱ حدود ۵۳.۵ درصد افزایش داشته و رقم هزار و ۱۰۹ میلیارد تومان را ثبت کرده است.

همچنین درآمد نفت بهران و ایرانول نیز در این ماه نسبت به مهرماه سال گذشته به ترتیب ۳۶.۸ و ۲۸.۴ درصد رشد کرده‌اند.

البته باید گفت مقایسه ارقام فروش روانکارها با ماه گذشته (شهریور) نتایج متفاوتی را به همراه دارد. چرا که در این بخش تنها درآمد نفت پارس نسبت به شهرویر رشد کرد و سه روانکار دیگر با کاهش درآمد روبه‌رو شدند.

بیشتر بخوانید:  یکه‌تازی نفت بهران در گروه پالایشی بورس/ پتروشیمی‌های گلستان، دهدشت و آبادان تنها صعودی‌های گروه خود بودند

بیشترین افزایش مقدار تولید نسبت به مهر ۱۴۰۲

بررسی بیشتر گزارش فعالیت ماهانه شرکت‌های روانکار بورسی و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته حاکی از آن است که شسپا در این بخش نیز بهترین عملکرد را میان رقبای خود به ثبت رسانده است. به طوری که نفت پارس در مهرماه امسال موفق شد مقدار تولید خود را بیشتر از ۱۰ درصد نسبت به مهر ۱۴۰۱ بالا ببرد و آن را به ۷۱ هزار و ۴۰۸ تن برساند. همچنین باید گفت تناژ تولید پارس در مقایسه با شهریور نیز ۲۷.۸ درصد افزایش داشته است. به این ترتیب می‌توان از شسپا به عنوان برنده رالی تولید و فروش روانکارها در بورس یاد کرد.

رتبه دوم بیشترین افزایش مقدار تولید مهرماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز به نفت ایرانول تعلق می‌گیرد. به طوری که مقدار تولید شرانل در این ماه نسبت به مهر ۱۴۰۱ حدود ۱۰.۳ درصد بالا رفت و به ۵۲ هزار و ۳۱۴ متر مکعب رسید.

در سمت دیگر اما دو شرکت بهران و پارس در بخش تولید مهرماه عملکرد قابل قبولی نداشتند. چرا که شبهرن در این ماه توانست تنها ۰.۱۳ درصد مقدار تولید خود را بالا ببرد و نفت پارس نیز با کاهش ۰.۰۴ درصدی تولید روبه‌رو شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.