کد خبر : 16529
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 تیر 1403 - 10:33

چرا جلیلی دروغ می‌گوید؟

چرا جلیلی دروغ می‌گوید؟
سعید جلیلی به دوربین زل زده و دروغ می‌گوید:«در دوران برجام، تجارت ایران با اتحادیه اروپا فقط ۵۰۰ میلیون دلار بود.»

به گزارش انرژی پرس، او در حالی براحتی دروغ می‌گوید که نگاهی به حجم روابط تجاری میان ایران و‌ اتحادیه اروپا به استناد آمار رسمی، فقط در سال ۹۵ روزانه بیش از ۴۰۰ هزار بشکه نفت به اروپا صادر کرد که به رقم‌ ۶۲۲ هزار بشکه رسید.

طی دو سالی که برجام، صادرات نفت ایران را به بیش از ۲ میلیون بشکه رساند. حجم تجارت نفتی میان ایران و اروپا به بیش از ۱۴ میلیارد دلار رسید که همین یک نمونه، برای دروغ بودن اظهارات جلیلی کافی است.

البته جلیلی و مدافعانش، ممکن است نفت را موضوع خود ندانند اما سوال اینجاست که چگونه صادرات یک میلیون بشکه‌ای نفت به چین، آن هم با ۳۰ درصد تخفیف و هزینه‌های جانبی بک دستاورد محسوب می‌شود اما صادرات ۶۰۰ هزار بشکه‌ای نفت با قیمت روز و تسویه کامل پول آن، یک امر عادی است؟!

سعید جلیلی در مناظره دیشب خود، اظهارات خلاف واقعی داشت. یکی از این موارد، اشاره او به نرخ رشد اقتصادی بود که از نظر وی، در دوران برجام نرخ رشد اقتصادی صفر و زیر صفر بود.

بیشتر بخوانید:  ثبت رکورد رشد اقتصادی ۱۹ درصدی توسط وزارت نفت

جلیلی یا دروغ گفته و یا با این اظهارات نادرست، نشان داد همه جلسات کارشناسی او‌ طی ۱۱ سال اخیر، مملو از خطاهای سیاسی است. در باره همین ادعای او، باید گفت طبق گزارش‌های رسمی مرکز آمار و بانک مرکزی، رشد اقتصادی ایران در سال‌های برجام دو رقمی بوده است.

بر اساس گزارش رسمی بانک مرکزی، نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۱۳۹۵ معادل ۱۲.۵ درصد بوده است که در تاریخ اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، برای نخستین بار رخ داد.

همین یک نمونه ساده نشان می‌دهد برجام با همه نقدهای درست یا غلطی که به آن وارد است، چگونه به اقتصاد ایران کمک کرده است و معیشت مردم را بهبود داده است.

با این وجود، سعید جلیلی با ارائه آمارهای دروغ سعی دارد نتایج مثبت توافق‌های بزرگ را طوری جلوه دهد که گویی بهترین راه برای اداره اقتصاد ایران، الگو قرار دادن کره شمالی است!

منبع: میز نفت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.