کد خبر : 14846
تاریخ انتشار : یکشنبه 13 خرداد 1403 - 14:49

چالش تجارت جهانی ال ان جی با ادامه بحران در دریای سرخ

چالش تجارت جهانی ال ان جی با ادامه بحران در دریای سرخ
چهار ماه از عبور آخرین تانکر حمل كننده گاز طبیعی مایع (ال ان جی) از تنگه باریک باب المندب در انتهای جنوبی دریای سرخ که شبه جزیره عربستان و آفریقا را جدا می کند، می گذرد و این نشان می دهد که چگونه حملات نظامیان حوثی تجارت جهانی انرژی را به چالش كشیده است.
به گزارش انرژی پرس، در حالی که ده ها کشتی غول پیکر همه ماهه و پیش از شدت گرفتن جنگ اسرائیل و حماس از تنگه باب المندب عبور می کردند، حملات شورشیان حوثی یمن این تعداد را از اواسط ژانویه به صفر رسانده است.
این کشتی‌ها مجبور شده‌اند برای انتقال ال ان جی میان اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام، مسیر خود را به دور آفریقا تغییر دهند و خریداران را با تعداد محدودی از تامین‌کنندگان باقی می‌گذارد، مگر اینکه آنها خواهان پرداخت هزینه‌های حمل و نقل بالاتر باشند. در نتیجه بازار جهانی ال ان جی به صورت فزاینده ای در حال فرو رفتن در بحران است.
چالش بزرگ برای ال ان جی
پاتریک دوگاس، رئیس تجارت ال ان جی در شرکت توتال می گوید: در حال حاضر، بیش از هر زمان دیگری، شما تقسیم‌بندی محموله‌های ال ان جی را دارید و انتقال محموله از یک حوضه به حوضه دیگر از نظر اقتصادی چالش‌برانگیزتر خواهد بود.

معامله گران مجبور شده اند مشتریانی برای محموله های خود نزدیکتر به محل تولید پیدا کنند تا در حمل و نقل صرفه جویی کنند. این تلاش‌ها احتمالاً زمانی تشدید خواهند شد که تقاضای سوخت پیش از زمستان آینده افزایش یابد، زمانی که هزینه‌های حمل و نقل نیز معمولاً زیاد می شود.

در صورت قطع شدن جریان صادرات یا افزایش ناگهانی تقاضا، بازار با شرایطی چالش برانگیزتر روبرو خواهد شد و این وضعیت می تواند منجر به قیمت های بالاتر یا افزایش فاصله میان اروپا و آسیا شود.

در سایه شرایط جنگی حاکم بر تنگه باب المندب، شرکت های آمریکایی عرضه کننده ال ان جی اروپا از مزیت رقابتی در مقایسه با رقبای آسیایی برخوردار شده اند. جنگ فرسایشی روس ها در اوکراین نیز به خروج شرکت های روسی از بازار ال ان جی و رکود طرح های آنان منجر شده است.

بر اساس داده های ردیابی کشتی در بلومبرگ، در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ میلادی میزان ال ان جی صادراتی قطر به بازارهای آسیایی به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۷ میلادی تاکنون رسیده است.

سهم دریای سرح در انتقال گاز
باب المندب و کانال سوئز تا پیش از بحران حوثی ها حدود ۱۰ درصد تجارت دریایی جهانی را به خود اختصاص می‌دادند و قطر را با کوتاه‌ترین مسیر به اروپا، که از زمان تحریم خرید گاز روسیه از طریق شبکه خطوط لوله، از ال ان جی قطری ها استقبال کرده بود، متصل می کرد.
براساس گزارش موسسه پژوهشی کلارکسون، که بازار تجارت کشتیرانی جهان را بررسی می کند، مسافت های طولانی تری که اکنون کشتی ها باید پیمایش کنند، در دسترس بودن آنها را محدود کرده و حدود ۴ درصد به تقاضای جهانی برای حمل و نقل محصولات نفتی و گاز مایع شده اضافه می کند.

هزاران مایل دورتر، گذرگاه‌های کانال پاناما نیز پس از خشکسالی بی‌سابقه‌، دچار رکود شده است. این عملاً مسیر کوتاه‌تر دیگری را برای ال ان جی صادراتی ایالات متحده به آسیا فراهم می کند.

تنها محموله تردد کرده ماه های اخیر از شمال به کانال سوئز، تانکری است که ال ان جی را از طریق اردن در ماه آوریل به مصر تحویل داده و از همان مسیر دریای سرخ خارج می‌شود. بر اساس داده های ردیابی کشتی در بلومبرگ، یک تانکر دیگر در روز جمعه گذشته در پایانه اردن لنگر انداخته است.

هزینه روزانه اجاره یک تانکر ال ان جی از زمان افزایش تنش ها در دریای سرخ در ژانویه، با نوسان های غیرمنتظره ای روبرو شده است.

پر کریستین ویلوچ فت، مدیر و رئیس جهانی ال ان جی در کارگزار کشتی فرنلیز در گفتگو با بلومبرگ اعلام کرد: بازار ال ان جی به دلیل حملات حوثی ها با چالشی بی سابقه روبرو شده که در آستانه زمستان امسال ممکن است شاهد رشد بی سابقه قیمت تجارت گاز در اروپا باشیم. اتفاقی که کابوسی برای مصرف کنندگان همزمان با تداوم جنگ اوکراین خواهد بود.

منبع: میز نفت
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.