کد خبر : 15896
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 خرداد 1403 - 12:22

پیشنهادات نفتی جلیلی را چقدر جدی بگیریم؟

پیشنهادات نفتی جلیلی را چقدر جدی بگیریم؟
سعید جلیلی در نوع خود عجیب است؛ نامزدی که برای چهارمین بار به عرصه انتخابات ریاست جمهوری پای گذاشته است و باز هم با ایده‌های عجیب و خارق‌العاده.
به گزارش انرژی پرس، جلیلی که به نظر می‌رسد «رئیس‌جمهور نیت» هاست، پیشنهادهایی را برای اقتصاد ایران مطرح می‌کند که اصولاً هیچ سنخیتی با واقعیات ملموس عرصه اجرایی ندارد. مثلاً وی گفته است با ساخت ۱۰پالایشگاه مانند پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس می‌توان منافع ملی را بیشتر تأمین کرد.

گرچه اظهارات وی با واکنش و انتقاد کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه نفت مواجه شد و برخی دیگر هم آن را به وادی طنز و شوخی گرفتند اما عجیب است که او چندی پیش از عدد ۵ پالایشگاه گفته بود و امروز از ساخت ۱۰ پالایشگاه می‌گوید!اما آیا این آرزو، قابل تحقق است؟ روی کاغذ و در نیت‌ها، پیاده‌سازی این ایده شدنی است ولی برای کشوری که در تحریم است، به تکنولوژی‌ها و کالاهای با کیفیت دسترسی ندارد، نمی‌تواند از منابع مالی خارجی استفاده کند و … تحقق این آرزو عملاً شدنی نیست.

شاید آقای جلیلی نمی‌داند که برای ساخت یک پالایشگاه با مقیاس ستاره خلیج‌فارس، حداقل به ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است که حتی برای ساخت یکی از این واحدهای پالایشی، چنین پولی وجود داخلی و خارجی ندارد.

از سوی دیگر، آقای جلیلی که موفقیت‌های ادعایی نفتی دولت سیزدهم را به نام خود سند می‌زند، باید به این پرسش پاسخ دهد که چرا در دولت موردعلاقه خود، هیچ طرح پالایشی بزرگی اجرایی نشد؟ چرا مگا پروژه پتروپالایشگاه شهید سلیمانی که سه سال پیش روی کاغذ آمد، تا به امروز به حال خود رها شده و عملاً هیچ گام مهم و مثبتی برداشته نشده است؟

وزارت نفت درباره این عقب‌ماندگی بزرگ اعلام کرده است که سهامداران این پروژه چندان جدی نیستند؛ سهامدارانی مانند هلدینگ خلیح فارس با ۳۰ درصد، صندوق بازنشستگی صنعت نفت با ۱۵ درصد، بانک ملی با ۱۵ درصد، بانک رفاه با ۱۵ درصد، بانک تجارت و ملت هرکدام با ۷.۵ درصد و  شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هم با ۱۰ درصد قرار بود این پروژه را به پیش ببرند.

چنین ترکیبی از سهامداران نشان می‌دهد که آنان کاملاً دولتی هستند و با یک اشاره پاستور، باید وظایف خود را انجام دهند اما ازآنجاکه اصولاً این طرح‌ها، فاقد منطق اقتصادی است اغلبشان ترجیح می‌دهند به بهانه‌های مختلف، شانه خود را زیر بار ایده‌های عجیب‌وغریب نمی‌دهند.

اگر نهضت پالایشگاه سازی در دولت سیزدهم شکست خورد، مسئولیت آن با کیست؟ آقای جلیلی نمی‌تواند یک دستاورد دولت ۱۳ را مرهون ایده‌های خود بداند و وقتی، از شکست ساخت پالایشگاه شهید سلیمانی سخنی به میان بیاید، به افق خیره شود!

دست جلیلی، از آستین دولت سیزدهم بیرون است؛شکست مطلق دولت حاکم در حوزه پالایشگاه سازی، مقصران بسیاری دارد به‌ویژه در وزارت نفت که همه مهره‌های جلیلی، در آن قدرت دارند. اگر ساخت پالایشگاه آن هم با دستور و پیگیری دولت شدنی بود که دولت سیزدهم باید آن را اجرایی می‌کرد.

منبع: میز نفت
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.