کد خبر : 18526
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 مرداد 1403 - 13:45

شاخص‌های بورسی صعودی شدند؛

پیشتازی پتروشیمی‌های فن‌آوران و زاگرس در بین هم‌گروهی‌ها

پیشتازی پتروشیمی‌های فن‌آوران و زاگرس در بین هم‌گروهی‌ها
با بهبود بخش قابل توجه وضعیت نمادهای پتروپالایشی، شاخص کل بورس و شاخص کل هم‌وزن نیز در مدار صعودی قرار گرفتند.

به گزارش اختصاصی انرژی‌پرس، معاملات بازار سهام پس از کاهش نسبی عرضه‌ها در روز گذشته، معاملات امروز خود را در مدار صعودی آغاز و به پایان رساند. در این میان، وضعیت صنایع پتروپالایشی نیز به طور قابل توجهی بهبود یافت و بخش عمده آنها با رشد قیمت به استقبال آخرین روز هفته رفتند.

شاخص کل بورس تهران در بازار امروز هشت هزار و ۹۵۹ واحد، معادل ۰.۴۱ درصد رشد کرد و روی پله دو میلیون و ۱۷۷ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز ۰.۴ درصد به ارتفاع خود افزود.

با وجود بهبود قابل توجه وضعیت بورس امروز، ارزش معاملات تغییر چندانی را تجربه نکرد. طوری که پس از جابه‌جایی ۴.۹ میلیارد برگه سهم و حق تقدم، ارزش معاملات خرد رقم دو هزار و ۱۲۸ میلیارد تومان را رقم زد. البته سهامداران حقیقی به بازار بازگشتند و به طور خالص ۸۵.۵ میلیارد تومان در بازار تزریق کردند.

۶ نماد پتروشیمی شفاف‌سازی کردند

نمادهای گروه پتروشیمی، همچون روز گذشته، در بازار امروز نیز عملکرد مثبتی داشتند و بخش عمده نمادهای این گروه رشد قیمت را تجربه کردند. بررسی وضعیت امروز این گروه حاکی از آن است که ۱۸ نماد پتروشیمی شاهد رشد قیمت پایانی بودند و چهار نماد متحمل افت قیمت شدند.

در این میان، نمادهای پتروشیمی فن‌آوران (شفن) با ۵.۹۸ درصد، پتروشیمی زاگرس (زاگرس) با ۵.۹۷ درصد و گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با ۳.۵ درصد رشد، بیشترین بازدهی مثبت را ثبت کردند اما در طرف دیگر بازار، نمادهای پتروشیمی قائدبصیر (شبصیر)، پتروشیمی فارابی (شفارا) و پتروشیمی اصفهان (شصفها) بیشترین افت قیمت را معادل به ترتیب ۰.۳۲ درصد، ۰.۲۶ درصد و ۰.۱۹ درصد شاهد بودند.

گفتنی است که در بازار روز جاری، نماد پتروشیمی زاگرس با استقبال قابل توجه حقیقی‌ها همراه شد و ۴۱ میلیارد تومان پول تازه‌نفس جذب کرد. از سوی دیگر بیشترین خروج پول به نماد پتروشیمی پردیس با مبلغ ۴.۳ میلیارد تومانی رخ داد.

بیشتر بخوانید:  بورس ریخت /تنها چهار نماد پتروپالایشی صعودی شدند

دیگر نکته قابل توجه بازار امروز آن بود که سازمان بورس و اوراق بهادار در پی نامه انجمن صنفی مبنی بر باطل شدن مصوبه نرخ گاز خوراک و سوخت صنایع، خواستار افشا اطلاعات در جهت شفافیت از شرکت‌های پتروشیمی شد. به این ترتیب ۶ شرکت پتروشیمی پردیس، کرمانشاه، شیراز، خراسان و فن‌آوران با انتشار اطلاعیه‌هایی در سامانه کدال، در این راستا شفاف‌سازی کردند.

صعود شاخص گروه فرآورده‌های نفتی

وضعیت گروه پالایشی نیز در روز جاری بهبود یافت اما همچنان کفه ترازو در این صنعت به سمت نمادهای سرخ‌پوش سنگینی می‌کرد. امروز چهار نماد این گروه صعودی شدند و پنج نماد افت کردند. با این وجود سبزپوش شدن نمادهای بزرگ گروه فرآوده‌های نفتی سبب شد که شاخص این گروه ۱.۴۳ درصد صعود کند. همچنین ارزش معاملات در بازار امروز نمادهای پالایشی ۷۲ میلیارد تومان بود و حقیقی‌ها حدود ۱۷ میلیارد تومان از این صنعت خارج کردند.

چهار سهام صعودی بازار امروز، نماد شرکت‌های پالایش نفت اصفهان (شپنا)، پالایش نفت بندرعباس (شبندر)، نفت ایرانول (شرانل) و نفت بهران (شبهرن) بودند که به ترتیب رشدی ۲.۶ درصد، ۲.۲۸ درصد، ۰.۹۳ درصد و ۰.۵۳ درصد رشد قیمت داشتند. در سمت دیگر بازار نیز سهام شرکت‌های تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۳.۹۷ درصد، پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۳.۶۳ درصد و نفت پاسارگاد (شپاس) با ۰.۶۶ درصد افت، بیشترین کاهش قیمت را به نام خود زدند.

همچون بیشترین رشد قیمت، بیشترین ورود پول حقیقی در نمادهای گروه پالایشی نیز در سهام پالایش نفت اصفهان رقم خورد؛ چراکه سهامداران حقیقی بیش از ۱۰.۵ میلیارد تومان پول به این نماد تزریق کردند. بیشترین پول حقیقی اما با مبلغ ۶۵۰ میلیون تومانی از نماد نفت سپاهان (شسپا) خارج شد.

لازم به ذکر است که نماد معاملاتی پالایش نفت لاوان (شاوان) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم، در بازار امروز بازگشایی شد و به روند معاملات بازگشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.