کد خبر : 14527
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 خرداد 1403 - 14:51

بورس روی دور صعود به تعطیلات رفت؛

پیشتازی پالایشگاه‌های لاوان و بندرعباس در گروه فرآورده‌های نفتی

پیشتازی پالایشگاه‌های لاوان و بندرعباس در گروه فرآورده‌های نفتی
با بهبود چشمگیر معاملات در صنایع بورسی، از جمله پتروپالایشی‌ها، شاخص‌های اصلی بازار به روند صعودی خود ادامه دادند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، بورس امروز پس از بازگشت از روند نزولی، در معاملات امروز به رشد خود ادامه داد و صعودی دلچسبی را برای سهامداران رقم زد. در این شرایط، وضعیت نمادهای پتروپالایشی نیز دگرگون شد و بخش عمده آنها در مدار صعودی قرار گرفتند.

شاخص کل بورس تهران، معاملات امروز را با رشد ۱۶ هزار و ۲۰۸ واحدی معادل ۰.۷۸ درصد به پایان رساند و روی پله دو میلیون و ۸۶ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص کل هم‌وزن نیز صعودی ۰.۵۴ درصدی را رقم زد.

به علاوه، با جابه‌جایی ۳.۸ میلیارد برگه سهم و حق تقدم در بازار امروز، ارزش معاملات خرد به هزار و ۶۶۵ میلیارد تومان کاهش یافت. از سوی دیگر اما روند خروج پول سنگین حقیقی از بازار، در معاملات امروز متوقف شد و حقیقی‌ها ۷۳.۵ میلیارد تومان پول به بازار تزریق کردند.

بیشترین رشد قیمت در گروه پتروشیمی به پترول رسید

در معاملات نهمین روز از خرداد ماه ۱۴۰۳ اغلب نمادهای پتروشیمی صعودی بودند و کام سهامداران خود را شیرین کردند. به نحوی که از میان ۳۰ نماد معامله شده این گروه در بازار امروز، ۱۶ نماد افزایش قیمت داشتند، سه نماد روی صفر تابلو معامله شدند و ۱۱ نماد نیز منفی خوردند.

در میان نمادهای صعودی، سه نماد گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج‌ فارس (پترول) با ۱.۹۹ درصد، پتروشیمی تندگویان (شگویا) با ۱.۹۸ درصد و سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۱.۹۷ درصد بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

از سوی دیگر نیز نمادهای پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۱.۸۶ درصد، پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۰.۶ درصد و پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۰.۵۸ درصد شاهد بیشترین افت قیمت بودند.

به علاوه، سهام شرکت پتروشیمی نوری با نماد نوری، شاهد بیشترین ورود پول حقیقی به این صنعت به مبلغ ۱۱.۷ میلیارد تومان بود.

بیشتر بخوانید:  ترکش‌های جنگ غزه در بورس تهران/ تنها یک نماد پتروپالایشی جان سالم به در برد!

پیشتازی پالایشگاه اصفهان در جذب پول حقیقی

سهام شرکت‌های گروه فرآورده‌های نفتی در حالی معاملات امروز را به پایان بردند که همه آنها یک‌دست سبزپوش بودند و هیچ یک از نمادهای این گروه افت قیمت نداشت. در این میان نماد سه شرکت پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۱.۹۹ درصد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۱.۹۳ درصد و پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۱.۹ درصد، بیشترین بازدهی مثبت را داشتند.

به این ترتیب شاخص صنعت پالایشی در بازار امروز ۱.۳۲ درصد رشد کرد و ارزش معاملات در این نماد به حدود ۴۰ میلیارد تومان رسید. همچنین سهامداران حقیقی نزدیک به هفت میلیارد تومان وارد این صنعت کردند.

در بازار امروز، همه نمادهای پالایشی شاهد ورود پول تازه نفس حقیقی بودند اما در این میان، این نماد پالایش نفت اصفهان بود که با جذب ۲.۷ میلیارد تومان پول حقیقی، از این حیث پیشتاز گروه خود لقب گرفت.

رشد ۰.۵ درصدی شاخص گروه شیمیایی بورس

در بورس امروز سهام‌ شرکت‌های شیمیایی نیز همچون کلیت بازار صعودی بود و شاخص این گروه با رشد ۰.۵ درصدی معاملات را به پایان برد. به علاوه، ارزش معاملات شیمیایی‌ها در بازار امروز از ۱۵۴ میلیارد تومان گذر کرد. حقیقی‌های بورس نیز حدود ۲۳ میلیارد تومان وارد این صنعت کردند.

در بازار امروز، ۴۳ نماد شیمیایی در سمت مثبت بازار ایستادند و ۱۸ نماد بازدهی منفی داشتند. بیشترین بازدهی مثبت به نماد صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) با رشد دو درصدی قیمت رسید و نمادهای معدنی املاح ایران (شاملا) با ۱.۹۷ درصد و تولیدی و صنعتی گوهرفام (شفام) با ۱.۹۷ درصد نیز به دنبال آن قرار گرفتند.

بیشترین کاهش قیمت اما از آن سه نماد شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۱.۶ درصد، صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) با ۱.۵۷ درصد و کف (شکف) با ۰.۶۶ درصد افت بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.