کد خبر : 21063
تاریخ انتشار : شنبه 24 شهریور 1403 - 10:56

پیشتازی هند در حوزه انرژی‌های پاک

پیشتازی هند در حوزه انرژی‌های پاک
به گفته کارشناسان، هند در مسیر توسعه انرژی‌های پاک قدم برمی‌دارد و باید طی سال‌های آینده انتظار تحولات مهمی را از سوی این کشور در زمینه انرژی سبز داشت که می‌تواند به سود کل جهان باشد.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، هند، یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای در حال رشد در جهان است و این کشور حال در یک مقطع حساس در حوزه انرژی قرار دارد. هند برای تامین نیازهای گسترده و فزاینده انرژی خود که توسط اقتصاد مبتنی بر مصرف تامین می‌شود، با چالش‌های مهمی مواجه است که وابستگی به واردات و آلودگی فزاینده و دغدغه‌های زیست‌محیطی بر آن سایه انداخته است.

با این حال، بنا به گزارش‌ها، به نظر می‌رسد که دهلی نو بنا دارد در این زمینه دست به اقداماتی زده و خود را در صدر کشورهای متکی به انرژی سبز قرار دهد.

هند، گرفتار میان بحران انرژی و آلودگی فزاینده

هند بیش از ۸۰ درصد نفت و نزدیک به نیمی از گاز طبیعی خود را وارد می‌کند. علاوه بر این، بحران آب‌و‌هوایی به صورت تهدیدهای ملموس برای سلامت عمومی آشکار می‌شود. بر اساس گزارش‌ها، سال گذشته، ۸۳ شهر از ۱۰۰ شهر در سراسر جهان با بدترین شکل آلودگی هوا در هند قرار داشتند که هر کدام بیش از ده برابر از دستورالعمل‌های کیفیت هوای سازمان جهانی بهداشت فراتر رفتند.

در میان این پس‌زمینه، انتقال هند به انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار مهم است. نخست‌وزیر «نارندرا مودی» متعهد به یک دستور کار قوی آب‌و‌هوایی است و متعهد شده است که منابع تجدیدپذیر مانند خورشید و باد ۵۰ درصد نیاز انرژی هند را تا پایان این دهه برآورده کنند و هدف آن ایجاد ۵۰۰ گیگاوات ظرفیت تولید سوخت غیرفسیلی تا سال ۲۰۳۰ است. علاوه بر این، مودی یک هدف ملی برای دستیابی به انتشار صفر گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۷۰ تعیین کرده است.

به گفته کارشناسان، ماهیت بحران آب‌وهوایی در هند و رشد روزافزون بیماری‌های ریوی در این کشور برآمده از صنایع این کشور است که بیش از آنچه باید به سوخت‌های فسیلی و همچنین سوخت‌های ارزان با قدرت آلایندگی بالا تکیه دارند. بنا به گزارش سازمان بهداشت جهانی، مشکلات ریوی در پی آلودگی فزاینده مشکلی معمول در میان شهروندان هندی است. این در حالی است که رسانه‌ها گزارش داده‌اند که دولت هند طی سال‌های اخیر تلاش کرده این وضعیت را دستخوش تغییر کند.

«هاردیپ سینگ پوری»، وزیر نفت و گاز طبیعی هند، پتانسیل این کشور در تولید هیدروژن سبز را به دلیل انرژی خورشیدی فراوان و سرمایه‌گذاری در شبکه برق را بسیار برجسته عنوان کرد. به گفته وی، دولت مودی با هدف تولیذ ۵ میلیون تن انرژی پاک تا سال ۲۰۳۰، سیاست‌ها و مشوق‌هایی را برای تقویت تولید گازهای گلخانه‌ای با هدف کاهش واردات سوخت‌های فسیلی و ایجاد شغل اجرا کرده است.

بیشتر بخوانید:  مدیران دولتی جربزه پیگیری سوخت پاک را ندارند

پیشتازی هند در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر

به نظر می‌رسد هند در مسیری پایدار برای دستیابی به این اهداف قرار دارد. بر اساس گزارش‌ها، هند در حال حاضر چهارمین ظرفیت نصب‌شده انرژی‌های تجدیدپذیر، چهارمین در ظرفیت انرژی بادی و پنجمین در ظرفیت انرژی خورشیدی را داراست. تا مارس ۲۰۲۴، ظرفیت نصب‌شده سوخت غیرفسیلی این کشور به بیش از ۱۹۸.۷۵ گیگاوات، معادل حدود ۴۵ درصد از ظرفیت کل کشور بود. ظرفیت نصب‌شده انرژی خورشیدی در ۹ سال گذشته ۳۰ برابر افزایش یافته است.

«اریک کارلسون»، رئیس بخش پایداری و بازارهای نوظهور در شرکت مورگان استنلی، در این رابطه گفت: «این تحولات بدان معناست که هند در منحنی توسعه اقتصادی‌اش زودتر از همه اقتصادهای بزرگ دیگر از جمله چین به اوج مصرف و تولید سوخت‌های پاک می‌رسد». وی افزود: «علیرغم تردیدها در مورد هدف هند، این کشور تلاشی آگاهانه برای کربن‌زدایی اقتصاد خود انجام داده است.»

یکی از نمونه‌های تحول انرژی در هند، ابتکار شرکت «آدانی» یا «توسعه انرژی‌های سبز آدانی» است. گروه آدانی که به طور سنتی به دلیل سهام قابل توجه خود در واردات و استخراج زغال سنگ شناخته می‌شود، اکنون به سمت انرژی پاک گرایش پیدا کرده است. جدیدترین سرمایه‌گذاری این گروه، پارک انرژی‌های تجدیدپذیر خاودا در گجرات، قرار است به بزرگترین پارک انرژی های تجدیدپذیر جهان تبدیل شود. این پروژه ۲۰ میلیارد دلاری با مساحت بیش از ۵۳۸ کیلومتر مربع – پنج برابر پاریس – انتظار می‌رود که برق کافی برای تامین برق ۱۶ میلیون خانه را تولید کند و پس از تکمیل، سالانه از انتشار ۵۸ میلیون تن کربن جلوگیری کند.

به گفته کارشناسان، به نظر می‌رسد که هند در مسیر توسعه انرژی‌های پاک قدم برمی‌دارد و باید طی سال‌های آینده انتظار تحولات مهمی را از سوی این کشور در زمینه انرژی سبز داشت که می‌تواند به سود کل جهان باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.