کد خبر : 18072
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 تیر 1403 - 14:06

ادامه روند صعودی شاخص‌های اصلی بورس؛

پیشتازی سهام پالایشگاه لاوان و نفت ایرانول در روز خلوت معاملات پالایشی‌ها

پیشتازی سهام پالایشگاه لاوان و نفت ایرانول در روز خلوت معاملات پالایشی‌ها
بخش عمده نمادهای پالایشی در بازار امروز مثبت خوردند اما اکثر نمادهای پتروشیمی در سمت سرخ‌پوس بازار قرار گرفتند. شاخص‌های بورسی نیز به روند صعودی خود ادامه دادند.

به گزارش اختصاصی انرژی‌پرس، بورس تهران که پس از طی کردن روندی نزولی، حالا چند روزی است که بار دیگر سبزپوش شده، در بازار امروز نیز به رشد خود ادامه داد. طوری که تداوم رشد صنایع بورسی از جمله پالایشی‌ها، سبب شد که شاخص کل و هم‌وزن بورس به صعود خود ادامه دهند. این در حالیست که پتروشیمی‌های بورس، برخلاف پالایشی‌ها، وضعیت قابل قبولی نداشتند و بخش عمده آنها منفی خوردند.

شاخص کل بورس در بازار روز جاری رشدی هزار و ۵۵۸ واحدی معادل ۰.۰۷ درصد را تجربه کرد و روی پله دو میلیون و ۲۰۲ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز ۰.۱۲ درصد به ارتفاع خود افزود.

همچنین بررسی تابلوی بازار سهام حاکی از آن است که معامله‌گران در بورس امروز، ۴.۴ میلیارد برگه سهم و حق تقدم خرید و فروش کرده‌اند تا ارزش معاملات خرد تنها معادل دو هزار و ۲۴ میلیارد تومان باشد.

پیشتازی زاگرس در گروه پتروشیمی‌ها

بررسی عملکرد نمادهای پتروشیمی در بازار امروز حاکی از آن است که هشت نماد این گروه در پایان معاملات با افزایش قیمت پایانی همراه شدند و ۱۳ نماد افت قیمت را تجربه کردند. قیمت پایانی چهار نماد نیز بدون تغییر باقی ماند.

شرکت پتروشیمی زاگرس (زاگرس) بیشترین رشد قیمت این گروه معادل ۱.۲۲ درصد را به خود اختصاص داد و نمادهای پتروشیمی نوری (نوری) با ۰.۷۳ درصد و پتروشیمی تندگویان (شگویا) با ۰.۵۷ درصد، پس از آن قرار گرفتند.

از سوی دیگر اما پتروشیمی فارابی (شفارا) با سه درصد، صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۱.۱۲ درصد و پتروشیمی فن آوران (شفن) با ۰.۵۷ درصد، شدیدترین افت قیمت پایانی را به نام خود زدند.

بیشتر بخوانید:  نفت ایرانول؛ تنها نماد صعودی گروه پالایشی بورس

لازم به ذکر است که سهام پتروشیمی پردیس با نماد شپدیس شاهد بیشترین خروج پول حقیقی در معاملات امروز پتروشیمی‌ها به ارزش حدود هفت میلیارد تومان بود. از سوی دیگر اما پتروشیمی قائدبصیر با جذب ۲.۴ میلیارد تومان پول حقیقی، از این منظر پیشتاز بود.

پالایش نفت لاوان به مجمع می‌رود

در روزی که تعداد زیادی از نمادهای پالایشی در معاملات حاضر نبودند، بخش عمده نمادهای معامله شده در سمت مثبت بازار قرار گرفتند. به طوری که پس از ثبت معاملاتی به ارزش حدود ۹۲ میلیارد تومان، شاخص این گروه رشدی ۰.۵۴ درصدی را ثبت کرد. حقیقی‌ها نیز بیش از ۳۴ میلیارد تومان پول وارد نمادهای این گروه کردند.

در معاملات امروز پالایشی‌ها، تنها دو نماد نفت بهران (شبهرن) و تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با افت به ترتیب ۰.۴۳ درصد و ۰.۰۶ درصدی مواجه شدند و پنج نماد این گروه صعودی بودند. در این میان نماد شرکت‌های نفت ایرانول (شرانل) و پالایش نفت لاوان (شاوان)  با ۳.۰۹ درصد رشد، بیشترین بازدهی را ثبت کردند و نماد پالایش نفت تهران (شتران) با ۲.۸۵ درصد پشت سر آنها قرار گرفت.

افزون بر آن، نماد شتران موفق شد که بیشترین ورود پول حقیقی در این گروه را با مبلغ ۲۳ میلیارد تومانی نیز رقم بزند. این در حالیست که بیشترین خروج پول حقیقی در این گروه که معادل ۱.۳ میلیارد تومان بود، در سهام نفت بهران رخ داد.

لازم به ذکر است که با اعلام ناظر بازار نماد معاملاتی پالایش نفت لاوان (شاوان) جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام در روز یکشنبه، ۳۱ تیر ماه، در پایان معاملات امروز متوقف شد و در روز معاملاتی آتی حضور نخواهد داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.