کد خبر : 7564
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 دی 1402 - 13:59

ساز مخالف شاخص کل و شاخص هم‌وزن؛

پیشتازی دهدشت در گروه پتروشیمی‌های بورس/ موج خروج پول حقیقی از پالایشگاه اصفهان ادامه دارد

پیشتازی دهدشت در گروه پتروشیمی‌های بورس/ موج خروج پول حقیقی از پالایشگاه اصفهان ادامه دارد
آخرین روز معاملاتی بورس تهران در دومین هفته دی ماه در حالی به پایان رسید که نماگر اصلی بازار سهام امروز هم به روند نزولی خود ادامه داد.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، صنایع شیمیایی، پالایشی و پتروشیمی نیز بهبود محسوسی در معاملات خود شاهد نبودند و بخش عمده نمادهای این صنایع به افت خود ادامه دادند.

شاخص کل بورس در معاملات امروز سه هزار و ۴۸۲ میلیارد تومان معادل ۰.۱۶ درصد از ارتفاع خود را از دست داد و روی پله دو میلیون و ۱۵۵ هزار واحدی به معاملات خود پایان داد. با این وجود، متهم اصلی افت بازار امروز، نمادهای شاخص‌ساز بازار بودند. به همین دلیل، شاخص کل هم‌وزن که وزنی یکسان برای همه نمادهای بازار درنظر می‌گیرد، در بازار امروز صعودی بود و رشدی ۰.۱۱ درصدی را رقم زد.

در بازار امروز، معامله‌گران بورسی ۷.۴ میلیارد برگه سهام و حق تقدم دست به دست کردند و به این ترتیب، ارزش معاملات خرد از چهار هزار و ۱۳۶ میلیارد تومان گذر کرد. حقیقی‌های بازار نیز به طور خالص حدود ۱۲۷ میلیارد تومان از معاملات خارج کردند.

پتروشیمی‌ها همچنان در مدار نزولی

معاملات بورس در دومین هفته دی ماه در شرایطی به پایان رسید که همچنان بخش عمده نمادهای پتروشیمی، به روند نزولی خود ادامه دادند. طوری امروز هم مثل روز گذشته فقط ۶ نماد پتروشیمی بازدهی مثبت داشتند و ۲۵ نماد این گروه نیز با کاهش قیمت پایانی مواجه شدند.

در میان نمادهای صعودی، بیشترین رشد قیمت متعلق به سه نماد پتروشیمی دهدشت (دهدشت)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی آبادان (شپترو) بود که این نمادها به ترتیب سه درصد، ۱.۸۵ درصد و ۰.۸۴ درصد رشد قیمت را تجربه کردند.

در طرف دیگر بازار اما نمادهای پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۷۲ درصد، پتروشیمی گلستان (شستان) با ۲.۰۴ درصد و صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۱.۴۸ درصد افت، بیشترین کاهش قیمت را رقم زدند.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهند که سهام شرکت پتروشیمی نوری بیشترین خروج پول حقیقی در گروه پتروشیمی بازار امروز را به خود اختصاص داده است؛ به نحوی که حقیقی‌های نماد نوری بیش از ۹ میلیارد تومان پول از معاملات این نماد بیرون کشیدند. در مقابل اما بیشترین ورود پول حقیقی در این گروه به سهام پتروشیمی کرمانشاه (کرماشا) با مبلغ ۲.۹ میلیارد تومانی اختصاص یافت.

کدام نمادهای پالایشی ورود پول حقیقی را تجربه کردند؟

نمادهای پالایشی در حالی معاملات امروز خود را به پایان رساندند که همچنان تابلوی این صنعت سرخ‌پوش بوده و تنها دو نماد این گروه طعم رشد قیمت را چشیدند. سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) و تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با رشد به ترتیب ۰.۵۶ درصد و ۰.۰۶ درصدی، نمادهای صعودی پالایشی در بازار امروز بودند و سه نماد نفت پاسارگاد (شپاس) با ۲.۰۶ درصد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۰.۸۴ درصد و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۰.۸۳ درصد افت، متحمل بیشترین کاهش قیمت شدند.

بیشتر بخوانید:  نامه قالیباف تکذیب شد، بورس ریخت/ ابهامات نرخ خوراک پتروشیمی‌ها دست از سر بازار بر نمی‌دارد!

به این ترتیب شاخص گروه فرآورده‌های نفتی، معاملات امروز را با افت ۰.۶۷ درصدی به پایان رساند و طی معاملاتی به ارزش ۱۰۳ میلیارد تومان، خالص خروج پول حقیقی از این گروه به ۲۰.۳ میلیارد تومان رسید.

سهام پالایش نفت اصفهان بار دیگر بیشترین خروج پول حقیقی را با مبلغ ۷.۶ میلیارد تومان در میان هم‌گروهی‌های خود رقم زد و خروج پول حقیقی از سهام پالایش نفت تهران (شتران) نیز معادل همین رقم ثبت شد. از سوی دیگر اما دو نماد نفت سپاهان (شسپا) و نفت ایرانول (شرانل)، تنها نمادهای پالایشی لقب گرفتند که در بازار امروز شاهد ورود پول حقیقی اندک بودند.

پیشتازی سهام صنایع بهداشتی ساینا در گروه شیمیایی

بخش عمده نمادهای گروه محصولات شیمیایی نیز متاثر از فضای کلی بورس، به حرکت خود در مدار نزولی ادامه دادند. امروز در این صنعت بیش از ۴۴۰ میلیارد تومان سهام معامله شد و سهامداران حقیقی نزدیک به ۷۷ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

در بازار امروز ۲۱ نماد شیمیایی مثبت بودند و ۴۱ نماد با افت قیمت به کار خود پایان دادند. همچنین نماد صنعتی دوده فام (شصدف) نیز روی صفر تابلو به معاملات خود پایان داد.

سه نماد صنایع بهداشتی ساینا (ساینا)، گلتاش (شگل) و معدنی املاح ایران (شاملا) با رشد به ترتیب، ۶.۲۹ درصد، ۴.۸۸ درصد و ۳.۸۲ درصدی، بیشترین بازدهی مثبت را در گروه خود به ثبت رساندند.

در طرف دیگر بازار اما نمادهای مدیریت صنعت شوینده بهشهر (شوینده) با ۳.۱۷ درصد، گسترش سوخت سبز زاگرس (شگستر) با ۲.۹۲ درصد و توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) با ۲.۸۱ درصد، بیشترین کاهش در قیمت پایانی را متحمل شدند.

لازم به ذکر است که نماد ساینا علاوه بر بیشترین رشد قیمت، بیشترین ورود پول حقیقی را نیز در گروه شیمیایی بورس امروز تجربه کرد و حقیقی‌ها ۷.۷ میلیارد تومان به این نماد تزریق کردند. در طرف دیگر اما نماد شگستر در بین همه نماد شیمیایی بیشترین خر.ج پول حقیقی به مبلغ ۵۰ میلیارد تومان را تجربه کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.