کد خبر : 7113
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 دی 1402 - 14:43

جولان فروشندگان در بورس؛

پتروپالایشی‌ها در بورس همچنان در مدار نزول

پتروپالایشی‌ها در بورس همچنان در مدار نزول
نماگر اصلی بورس تهران در بازار امروز نیز به روند نزولی خود ادامه داد و 0.72 درصد از ارتفاع خود کاست. بخش عمده نمادهای پتروشیمی، شیمیایی و پالایشی نیز در این افت با کلیت بازار همسو شدند.

به گزارش انرژی پرس، روزهای نزولی بازار سهام تهران در چهارمین روز هفته نیز ادامه یافت و بورس به افت خود ادامه داد. افتی که دامن‌گیر اکثریت صنایع بورسی شد و در پی آن حدود ۷۵ درصد از کل نمادهای بازار در بازار امروز شاهد بازدهی نزولی بودند. در این میان، نمادهای پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی نیز همین روند را طی کردند و امروز هم به حرکت خود روی مدار نزولی ادامه دادند.

با افتی ۱۵ هزار و ۷۲۱ واحدی معادل ۰.۷۲ درصد، شاخص کل بورس تهران معاملات امروز را در سطح دو میلیون و ۱۷۸ هزار واحدی به پایان رساند. شاخص کل هم‌وزن نیز متناسب با نماگر اصلی بازار حرکت کرد و ۰.۷۱ درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

حجم معاملات سهام و حق تقدم در بازار امروز کاهشی بود و رقمی ۸.۷ میلیاردی را به ثبت رساند. به این ترتیب، ارزش معاملات خرد نیز عدد چهار هزار و ۶۶۴ میلیارد تومان را رقم زد. عرضه سهام توسط اشخاص حقیقی نیز در بازار امروز چشم‌گیر بود وهمین موضع سبب شد تا خالص خروج پول حقیقی از بازار به حدود ۵۳۰ میلیارد تومان برسد.

حقیقی‌ها ۸.۶ میلیارد تومان از «پترول» خارج کردند

معاملات صنعت پتروشیمی تفاوت چندانی با روز گذشته نداشت و همچنان بخش عمده نمادهای این گروه در مدار نزولی حرکت می‌کنند. در بازار امروز، هفت نماد پتروشیمی رشد قیمت داشتند، ۲۰ نماد منفی خوردند و سه نماد نیز بدون تغییر قیمت پایانی به معاملات خود پایان دادند.

در بین نمادهای صعودی، بیشترین رشد قیمت مربوط سهام شرکت‌های پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۹ درصد، پتروشیمی گلستان (شستان) با ۱.۳۳ درصد و پتروشیمی کازرون (کازرو) با ۱.۱۷ درصد افزایش قیمت پایانی بود. در مقابل اما نمادهای پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۱.۵۶ درصد، پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۱.۳۴ درصد و پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۱.۰۶ درصد افت، متحمل بیشترین کاهش قیمت شدند. به علاوه سه نماد پتروشیمی فسا (فسا) و پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) و پتروشیمی ارومیه (شاروم) نیز روی صفر تابلو خرید و فروش شدند.

لازم به ذکر است که در میان همه نمادهای گروه پتروشیمی، بیشترین خروج پول حقیقی به سهام گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس تعلق یافت. طوری که حقیقی‌ها ۸.۶ میلیارد تومان از نماد شیراز خارج کردند.

کدام نمادهای پالایشی مثبت خوردند؟

روند نزولی نمادهای پالایشی در معاملات چهارمین روز هفته نیز ادامه یافت و شاخص صنعت فرآورده‌های نفتی، افتی ۱.۱۸ درصدی را در معاملات امروز تجربه کرد. این افت در حالی رخ داد که در روز جاری بیش از ۱۲۴ میلیارد تومان سهام در این گروه جابجا شد و حقیقی‌های بازار نیز حدود ۵۹ میلیارد تومان از معاملات این صنعت خارج کردند.

بیشتر بخوانید:  تداوم رشد لاکپشتی بورس/ پتروپالایشی‌ها به مدار صعودی بازگشتند

در تابلو امروز نمادهای پالایشی تنها نام دو نماد با بازدهی مثبت به چشم می‌خورد و ۱۰ نماد دیگر با افت قیمت معاملات را به پایان بردند. سهام شرکت‌های نفت ایرانول با رشد ۰.۴۳ درصدی و نفت پارس (شنفت) با افزایش قیمت پایانی ۰.۲۳ درصدی، تنها سبزپوش‌های گروه خود بودند و نمادهای سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با سه درصد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۲.۲۴ درصد و تجهیزنیروی زنگان (شزنگ) با ۱.۹۳ درصد، شاهد بیشترین کاهش قیمت در گروه پالایشی بودند.

در معاملات روز جاری، خروج پول حقیقی از سهام پالایش نفت اصفهان بار دیگر شدت گرفت و حقیقی‌ها بیش از ۲۱ میلیارد تومان از این نماد خارج کردند که بیشترین رقم در گروه پالایشی بود. به علاوه، نمادهای پالایش نفت تبریز و تهران نیز با خروج پول به ترتیب ۹.۶ میلیارد تومان و ۷.۹ میلیارد تومانی مواجه شدند. از سوی دیگر اما نماد پالایش نفت شیراز با ورود پول ۱.۱ میلیارد تومانی، تنها نماد پالایشی با خالص ورود پول مثبت در بازار امروز لقب گرفت.

ورود پول ۹.۵ میلیاردی حقیقی‌ها به نماد «شوینده»:

بخش عمده نمادهای صنعت محصولات شیمیایی نیز در بازار امروز در سمت قرمز بازار قرار گرفتند و همین موضوع باعث شد که شاخص این گروه با کاهش ۰.۴ درصدی مواجه شود. به علاوه، ارزش معاملات نمادهای شیمیایی معادل ۳۴۴ میلیارد تومان ثبت شد و خالص رقم خروج پول سهامداران حقیقی از گروه شیمیایی نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان رقم خورد.

از میان کل نمادهای گروه شیمیایی، سهامداران ۲۰ شرکت شاهد افزایش قیمت پایانی بودند و ۳۷ نماد شیمیایی منفی خوردند. بیشترین بازدهی مثبت گروه شیمیایی در بازار امروز به سه نماد توکا زنگ فولاد سپاهان (شتوکا) ، صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) و آریان کیمیاتک (کیمیاتک) تعلق یافت که به ترتیب، ۶.۸۳ درصد، ۶.۱۷ درصد و ۳.۵۹ درصد رشد قیمت را رقم زدند.

در طرف دیگر اما سه نماد صنایع شیمیایی فارس (شفارس)، صنایع شیمیایی سینا (شسینا) و سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی(وپترو) قرار داشتند که با کاهش قیمت به ترتیب ۴.۹۲ درصد، ۴.۳۷ درصد و ۲.۷۵ درصدی، شاهد بیشترین افت در قیمت پایانی بودند.

گفتنی است که در بازار امروز، سهامداران حقیقی مدیریت صنعت شوینده بهشهر (شوینده) بیش از ۹.۵ میلیارد تومان پول تازه نفس در این نماد تزریق کردند تا شوینده بیشترین ورود پول حقیقی در گروه خود را ثبت کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.