کد خبر : 16489
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 تیر 1403 - 14:00

صعود شاخص‌های بورس قدرت گرفت؛

پتروشیمی غدیر بیشترین افت گروه خود را ثبت کرد/ پالایشی‌ها آثار مصوبه هیات وزیران بر صورت‌های مالی خود را افشا کردند

پتروشیمی غدیر بیشترین افت گروه خود را ثبت کرد/ پالایشی‌ها آثار مصوبه هیات وزیران بر صورت‌های مالی خود را افشا کردند
در بورس امروز، ۶ پالایشگاه تهران، اصفهان، تبریز، لاوان، شیراز و بندرعباس، آثار مالی مصوبه اخیر نرخ خوراک و فرآورده‌ها بر صورت‌های مالی خود را افشا کردند.

به گزارش اختصاصی انرژی‌پرس، معاملات بورس امروز در حالی به پایان رسید که شاخص کل به روند صعودی خود قوت بخشید و شاخص کل هم‌وزن نیز بار دیگر به مدار صعودی بازگشت. همچنین بخش عمده صنایع بازار وضعیت خوبی داشتند و صنایع پتروپالایشی نیز بهبودی قابل توجه را تجربه کردند.

شاخص کل بورس در معاملات روز جاری شاهد صعودی ۱۴ هزار و ۱۲۷ واحدی، معادل ۰.۶۹ درصدی بود و به سطح دو میلیون و ۶۵ هزار واحدی رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز ۰.۴۴ درصد به ارتفاع خود افزود.

با وجود بهبود شرایط کلی بازار، ارزش معاملات خرد امروز کاهش شد. به طوری که با جابجایی ۵.۴ میلیارد برگه سهم و حق تقدم، ارزش معاملات خرد به هزار و ۸۸۵ میلیارد تومان رسید. حقیقی‌های بازار نیز ۹۶.۵ میلیارد تومان پول تازه نفس در بازار تزریق کردند.

پتروشیمی غدیر به مجمع می‌رود

بورس امروز در صنعت پتروشیمی، همانند کلیت بازار شاهد بهبود معاملات بود. طوری که ۱۶ نماد این گروه صعودی بودند، هفت نماد منفی خوردند و سه نماد نیز بدون تغییر در قیمت پایانی به استقبال تعطیلات رفتند.

نماد شرکت‌های پتروشیمی نوری (نوری)، گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) و پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با رشد به ترتیب دو درصد، ۱.۹ درصد و ۱.۸۴ درصد بیشترین بازدهی را در میان نمادهای پتروشیمی به خود اختصاص دادند و در طرف دیگر، نماد شرکت‌های پتروشیمی غدیر، مارون و جهرم بیشترین افت قیمت را رقم زدند؛ شغدیر ۱.۹۹ درصد ریخت، مارون ۰.۴ درصد افت کرد و ممسنی نیز با کاهش قیمت ۰.۳۹ درصدی مواجه شد.

به علاوه پتروشیمی نوری با ۱۹ میلیارد تومان بار دیگر بیشترین ورود پول حقیقی را شاهد بود اما سهامداران حقیقی یک میلیارد تومان از سهام پتروشیمی شیراز (شیراز) خارج کردند.

بیشتر بخوانید:  تلاش محسن قدیری برای بقا در پالایشگاه اصفهان/آزمون سخت معاون جوان وزیر نفت+فیلم

گفتنی است نماد پتروشیمی غدیر (شغدیر) جهت برگزاری مجمع عادی سالیانه به‌منظور تصویب صورت‌های مالی متوقف شد و در روزهای آتی معامله نخواهد شد.

پالایشی‌ها افشای «ب» دادند

نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی، امروز هم روندی رو به بالا داشتند و شاخص این گروه در پایان معاملات با رشدی ۱.۴۱ درصدی همراه شد. همچنین ارزش معاملات نمادهای پالایشی به ۷۸ میلیارد تومان بود و حدود ۴۷.۶ میلیارد تومان پول حقیقی وارد این گروه شد.

در معاملات امروز پالایشی‌ها، تنها نماد نفت بهران (شبهرن) با افت ۰.۰۷ درصدی مواجه شد، نماد نفت ایرانول روی صفر تابلو معامله شد و سهامداران باقی ۱۰ نماد این گروه نیز شاهد بازدهی مثبت بودند. در میان سهام شرکت‌های پالایشی، نمادهای پالایش نفت تهران (شتران) با ۱.۹۸ درصد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۱.۹۷ درصد و پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۱.۹۵ درصد بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند.

از سویی دیگر، نماد شتران علاوه بر بیشترین رشد قیمت، بیشترین ورود پول حقیقی را نیز به نام خود زد. چرا که امروز سهامداران حقیقی بیش از ۳۲ میلیارد تومان پول وارد معاملات این نماد کردند. سهام شرکت‌های پالایش نفت تبریز (شبریز) و سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) نیز شاهد بیشترین خروج پول اشخاص حقیقی در بازار امروز گروه فرآورده‌های نفتی بودند.

نکته قابل توجه در معاملات امروز صنعت پالایشی آن بود که اداره نظارت بر ناشران شیمیایی و غذایی سازمان بورس طی نامه‌ای به مدیران عامل ۶ پالایشگاه تهران، اصفهان، تبریز، لاوان، شیراز و بندرعباس، آنها را ملزم به به افشای آثار مالی مصوبه اخیر نرخ خوراک و فرآورده‌ها و اصلاح صورت‌های مالی کرد. از همین روی، این نمادها با افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب، در یک ساعت از معاملات بازار امروز غایب بودند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.