کد خبر : 20044
تاریخ انتشار : چهارشنبه 31 مرداد 1403 - 12:35

کارنامه پتروشیمی‌های تولیدکننده آروماتیک در تیر ۱۴۰۳

پتروشیمی بوعلی سینا پیشتاز آروماتیکی‌ها / جهش درآمدزایی در آروماتیکی‌ها

پتروشیمی بوعلی سینا پیشتاز آروماتیکی‌ها / جهش درآمدزایی در آروماتیکی‌ها
نگاهی به گزارش‌های فعالیت ماهانه چهار پتروشیمی فعال در صنعت تولید آروماتیک نشان می‌دهد پتروشیمی بوعلی سینا در تیرماه بهتر از سایر رقبا عمل کرده و در صدر لیست تولید و فروش این صنعت قرار گرفته است.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، گزارش فعالیت ماهانه آروماتیکی‌های بورس در تیرماه منتشر شد و خبر از جهش درآمدزایی این صنعت داد. نگاهی به ارقام گزارش‌های این صنعت نشان می‌دهد چهار پتروشیمی تولیدکننده آروماتیک یعنی نوری، بوعلی، اصفهان و فارابی مجموعا در تیرماه موفق به شناسایی درآمد ۲۱ هزار و ۱۷۵ میلیارد تومانی شده‌اند.

مقایسه این عدد با درآمد صنعت در تیرماه سال گذشته خبر از جهش ۴۴ درصدی آن می‌دهد. همچنین درآمد آروماتیکی‌ها نسبت به ماه گذشته یعنی خرداد حدود ۳.۴۵ درصد رشد کرده است.

همچنین باید گفت چهار پتروشیمی فعال در زمینه تولید آروماتیک در تیرماه امسال موفق به تولید ۶۱۳ هزار و ۶۰۰ تن از محصولات خود شده‌اند. انرژی پرس در این گزارش وضعیت تولید و فروش پتروشیمی‌های تولیدکننده آروماتیک را در تیرماه مورد بررسی قرار داده است.

بیشترین افزایش درآمد ماهانه پتروشیمی‌ها

بررسی و مقایسه گزارش فعالیت ماهانه پتروشیمی‌های تولیدکننده آروماتیک در تیرماه امسال نشان می‌دهد، تمامی پتروشیمی‌های این صنعت موفق به افزایش درآمد تیرماه خود شده‌اند. در این میان دو پتروشیمی بوعلی سینا و فارابی بهتر از سایر رقبا عمل کردند و جهش چشم‌گیری را در درآمد ماهانه خود رقم زدند.

به نحوی که درآمد ماهانه پتروشیمی بوعلی از دو هزار و ۹۶۱ میلیارد تومان در تیرماه سال گذشته با رشد ۱۹۹ درصدی به هشت هزار و ۸۵۴ میلیارد تومان رسیده است. فارابی نیز دیگر پتروشیمی موفق در زمینه رشد درآمدزایی تیرماه بود؛ به طوری که این پتروشیمی توانست درآمد ماهانه خود را از ۱۲۸ میلیارد تومان در تیرماه سال گذشته با رشد بیش از ۱۰۴ درصدی به ۲۶۲ میلیارد تومان برساند.

همچنین پتروشیمی اصفهان نیز توانست درآمد خود را حدود ۳۴ درصد بالا ببرد و عنوان سومین پتروشیمی برتر را در زمینه درآمدزایی از آن کند. گفتنی‌ست درآمد پتروشیمی نوری نیز در این ماه حدود ۲.۵ درصد بالا رفته است.

بیشتر بخوانید:  افت پتروشیمی‌ها در غیاب هلدینگ خلیج فارس

بیشترین افزایش مقدار تولید پتروشیمی‌های آروماتیکی

در سمت تولید نیز دو پتروشیمی بوعلی سینا و فارابی بهتر از سایر آروماتیکی‌ها عمل کردند و حجم تولید تیرماه خود را بالا بردند. به طوری که پتروشیمی بوعلی سینا توانست حجم تولید خود را از ۱۷۵ هزار تن در تیرماه سال گذشته با رشد پنج درصدی به ۱۸۳ هزار تن در تیرماه امسال برساند. به این ترتیب پتروشیمی بوعلی توانست عنوان «بیشترین افزایش مقدار تولید تیرماه» را از آن خود کند.

همچنین حجم تولید پتروشیمی فارابی نیز در تیرماه امسال حدود چهار درصد بالا رفت و از دو هزار و ۲۹۶ تن در تیرماه سال ۱۴۰۲ به دو هزار و ۳۸۸ تن در تیرماه امسال رسیده است.

حجم تولید پتروشیمی اصفهان نیز در این ماه حدود ۰.۱ درصد بالا رفت که رقم چشم‌گیری محسوب نمی‌شود.

بیشترین کاهش مقدار تولید پتروشیمی‌های آروماتیکی

در طرف مقابل اما پتروشیمی نوری در تیرماه امسال با کاهش حجم تولید روبه‌رو شد؛ به طوری که مقدار تولید این شرکت از ۴۲۳ هزار تن در تیر ۱۴۰۲ با کاهش ۳.۱ درصدی به ۴۰۹ هزار تن در تیر ۱۴۰۳ رسیده است.

بیشترین میزان تحقق ظرفیت اسمی آروماتیک‌سازان

اما موضوعی که باید به آن پرداخته شود این است که پتروشیمی‌های صنعت آروماتیک در چهار ماهه ابتدایی سال جاری چقدر از ظرفیت تولید اسمی سالانه خود را محقق کرده‌اند. نگاهی به گزارش‌های تجمیعی پتروشیمی‌های آروماتیکی نشان می‌دهد پتروشیمی بوعلی سینا با تحقق ۳۹ درصد از ظرفیت اسمی سالانه خود، بهتر از سایر رقبا عمل کند. همچنین پتروشیمی نوری نیز با ثبت رقم ۳۸ درصد عملکرد خوبی داشته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.