کد خبر : 13918
تاریخ انتشار : یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 14:11

روز سیاه پتروپالایشی‌های بورس؛

پتروشیمی‌های کرمانشاه، زاگرس و تندگویان، بیشترین افت گروه خود را رقم زدند

پتروشیمی‌های کرمانشاه، زاگرس و تندگویان، بیشترین افت گروه خود را رقم زدند
در معاملات بورس امروز، شاخص کل ریزشی ۶۲ هزار واحدی را تجربه کرد و هیچ یک از نمادهای دو گروه پتروشیمی و پالایشی بورس، شاهد رشد قیمت نبودند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، در معاملات دومین روز هفته، شاخص کل بورس تهران بار دیگر به روند نزولی خود بازگشت و ریزشی قابل توجه را رقم زد. وضعیت در سه صنعت پتروشیمی، پالایشی و شیمیایی نیز بحرانی بود. طوری که در مجموع این سه صنعت، تنها دو نماد طعم رشد قیمت را چشیدند.

نماگر اصلی بازار سهام، امروز ۶۱ هزار و ۹۵۲ واحد معادل ۲.۸۶ درصد ریخت و به دو میلیون و ۱۰۶ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز ۲.۸۶ درصد از ارتقاع خود را از دست داد.

امروز بیشتر از ۸.۲ میلیارد برگه سهم و حق تقدم توسط سهامداران بورسی خرید و فروش شد و ارزش معاملات خرد رقم سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. خروج پول حقیقی از بازار نیز شدت گرفت و حقیقی‌ها رقم خالص خروج پول ۳۷۶ میلیارد تومانی را رقم زدند.

همه پتروشیمی‌ها سرخ‌پوش شدند

معاملات بورس امروز در صنعت پتروشیمی به نحوی دنبال شد که هیچ یک از نمادهای این گروه نتوانستند رشد قیمت داشته باشند و همه ۲۸ نماد معامله شده در بازار امروز شاهد افت قیمت بودند.

در این میان، سهام شرکت‌های پتروشیمی کرمانشاه (کرماشا) با ۴.۹۸ درصد، پتروشیمی زاگرس (زاگرس) با ۴.۹۸ درصد و پتروشیمی تندگویان (شگویا) با ۴.۹۷ درصد، سه نمادی بودند که بیشترین سقوط قیمت در معاملات امروز پتروشیمی‌ها را رقم زدند.

از سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی در صنعت پتروشیمی، در نماد پتروشیمی شیراز رخ داد و حقیقی‌ها ۴.۸ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

سقوط دسته‌جمعی پالایشی‌ها

معاملات بورس امروز در شرایطی به پایان رسید که حتی یک نماد پالایشی نیز نتوانست در مدار صعودی قرار بگیرد و همه نمادهای این صنعت، یک‌دست سرخ‌پوش شدند. در این میان، سهامداران نماد سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۵.۷۸ درصد و شرکت‌های پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۴.۵۴ درصد و نفت پاسارگاد (شپاس) با ۳.۵۸ درصد افت، بیشترین کاهش ارزش دارایی‌های خود را تجربه کردند.

بیشتر بخوانید:  پتروشیمی ها در شش ماه اول سال ۱۴۰۲ چقدر مالیات دادند ؟

به این ترتیب، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در پایان بازار ۱.۹۳ درصد افت کرد. همچنین طی معاملاتی به ارزش فقط ۳۱ میلیارد تومان، سهامداران حقیقی حدود ۹ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

بیشترین خروج پول حقیقی از صنعت پالایشی در بازار امروز به نماد پالایش نفت اصفهان اختصاص یافت. به نحوی که خالص خروج پول حقیقی از سهام شپنا سه میلیارد تومان بود این مبلغ برای نفت بهران و پالایش نفت تهران نیز به ترتیب معادل ۲.۹ میلیارد تومان و ۱.۴ میلیارد تومان بود.

کدام نمادهای شیمیایی مثبت خوردند؟

نمادهای گروه شیمیایی نیز در بازار امروز ریزشی قابل توجه را تجربه کردند و شاخص این گروه افتی ۳.۶۶ درصدی را به ثبت رساند. همچنین از میان ۶۲ نماد این گروه که در بازار امروز معامله شدند، تنها دو نماد تولیدی و صنعتی گوهرفام (شفام) با رشد ۴.۹۳ درصدی و تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد) با ۰.۸۲ درصد افزایش قیمت، در رنج مثبت قرار گرفتند و باقی نمادها سرخ‌پوش بودند.

در میان نمادهای نزولی نیز سهام شرکت‌های صنعتی دوده فام (شصدف) با ۶.۹۷ درصد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۶.۵۹ درصد و کلر پارس (شکلر) با ۶.۶ درصد افت، بیشترین کاهش قیمت را به خود اختصاص دادند.

در بازار امروز ۲۷۶ میلیارد تومان سهام نمادهای شیمیایی مبادله شد و خالص خروج پول حقیقی از نمادهای این گروه به ۵۶.۴ میلیارد تومان رسید. همچنین بیشترین خروج پول از گروه شیمیایی در سهام تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی رخ داد و سهامداران حقیقی نماد شمواد ۴.۳ میلیارد تومان پول از این نماد خارج کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.