کد خبر : 17673
تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 تیر 1403 - 13:19

شاخص‌های بورسی روی دور افت به تعطیلات رفتند؛

پتروشیمی‌های مارون، فارابی و تندگویان بیشترین افت گروه خود را رقم زدند/ معاملات نماد پالایشگاه بندرعباس و نفت سپاهان متوقف شد

پتروشیمی‌های مارون، فارابی و تندگویان بیشترین افت گروه خود را رقم زدند/ معاملات نماد پالایشگاه بندرعباس و نفت سپاهان متوقف شد
افت بخش عمده نمادهای بورسی، از جمله پتروپالایشی‌ها، سبب شد که شاخص کل بورس برای سومین روز متوالی نزولی شود.

به گزارش اختصاصی انرژی‌پرس، بورس تهران که پس از فروکش کردن هیجانات انتخاباتی، از دو روز گذشته در روند نزولی قرار گرفته، امروز هم به افت خود ادامه داد و بخش عمده صنایع بورسی، از جمله پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها، با افت قیمت اکثر نمادهای خود مواجه شدند.

شاخص کل بورس، معاملات روز جاری را با عقب‌گردی هفت هزار و ۸۰۹ واحدی معادل ۰.۳۵ درصد به پایان رساند و با ثبت رقم دو میلیون و ۲۰۹ هزار واحد، به استقبال تعطیلات آخر هفته رفت. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز ۰.۳۹ درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

در بازار امروز، معامله‌گران بورسی در مجموع ۶.۹ میلیارد برگه سهم و حق تقدم خرید و فروش کردند تا ارزش معاملات خرد به رقم دو هزار و ۶۱۵ میلیارد تومان برسد. حقیقی‌های بازار سهام نیز به طور خالص ۴۱۰ میلیارد تومان از معاملات خارج کردند.

پیشتازی پتروشیمی شپدیس در گروه خود

معاملات بورس امروز در گروه پتروشیمی‌ها تفاوت چندانی با روزهای گذشته نداشت و عمده نمادهای این گروه در شیبی نزولی کار خود را به پایان رساندند. به طور دقیق‌تر، امروز ۶ نماد این گروه رشد قیمت داشتند و ۱۶ نماد نیز منفی خوردند. در میان نمادهای صعودی، بیشترین افزایش قیمت متعلق به نمادهای پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۴.۶۴ درصد، پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۱.۱۵ درصد و پتروشیمی شیراز (شیراز) با ۰.۷۸ درصد رشد بود.

در طرف مقابل اما نمادهای پتروشیمی مارون (مارون) با ۵.۰۸ درصد، پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۳ درصد و پتروشیمی تندگویان (شگویا) با ۱.۴ درصد افت، شاهد شدیدترین کاهش قیمت در بین هم‌گروهی‌های خود بودند. همچنین سه نماد پتروشیمی فسا، ممسنی و جهرم نیز بدون تغییر قیمت و روی صفر تابلو معاملات امروز را به پایان رساندند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که بیشترین ورود و خروج پول حقیقی از معاملات نمادهای پتروشیمی در بازار امروز، به ترتیب به سهام دو شرکت پتروشیمی مارون و صنایع پتروشیمی خلیج فارس اختصاص یافته است. طوری که حقیقی‌ها با ورود پول ۳.۳ میلیارد تومانی به استقبال مارون رفتند و ۴.۲ میلیارد تومان از معاملات فارس خارج کردند.

بیشتر بخوانید:  پیشتازی پالایشگاه‌های بندرعباس، تهران و اصفهان در بورس امروز

کدام نمادهای پالایشی صعودی شدند؟

روند نزولی نمادهای پالایشی در معاملات روز جاری ادامه یافت. طوری که شاخص صعنت فرآورده‌های نفتی، افتی ۰.۹ درصدی را در معاملات امروز ثبت کرد. این افت در حالی رخ داد که در روز جاری ۱۳۰ میلیارد تومان سهام در این گروه مبادله شد و حقیقی‌های بازار نیز حدود ۲۰ میلیارد تومان از معاملات این صنعت خارج کردند.

در بازار امروز تنها سه نماد پالایشی شاهد بازدهی مثبت بودند و هفت نماد دیگر با افت قیمت معاملات را به پایان بردند. نمادهای نفت سپاهان (شسپا) با ۱.۸۳ درصد، نفت پارس (شنفت) با ۰.۳۱ درصد و پالایش نفت شیراز (شراز) با ۰.۰۸ درصد رشد قیمت پایانی، تنها سبزپوشان گروه خود بودند و سهامداران شرکت‌های پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۱.۵۷ درصد، پالایش نفت تهران (شتران) با ۱.۰۴ درصد و پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۰.۸۹ درصد، بیشترین کاهش قیمت دارایی‌های خود را متحمل شدند.

در معاملات روز جاری، خروج پول حقیقی از سهام پالایش نفت اصفهان بیش از سایر نمادهای این گروه بود و حقیقی‌ها بیش از ۱۱ میلیارد تومان از این نماد خارج کردند. از سوی دیگر، در پایان معاملات امروز، نفت بهران (شبهرن) با جذب ۱.۱ میلیارد تومان پول حقیقی، از این منظر پیشتاز گروه خود بود.

دیگر نکته قابل توجه در معاملات امروز صنعت فرآورده‌های نفتی توقف معاملات دو نماد این گروه بود. با اعلام ناظر بازار، معاملات دو نماد نفت سپاهان (شسپا) و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) برای برگزاری مجمع عادی سالیانه به منظور تصویب صورت‌های مالی متوقف شد و این دو نماد در روز معاملاتی آینده غایب خواهند بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.