کد خبر : 15187
تاریخ انتشار : شنبه 19 خرداد 1403 - 13:27

آغاز فاجعه‌بار بورس در هفته جدید؛

پتروشیمی‌های غدیر، فارابی و زاگرس بیشترین افت گروه را رقم زدند

پتروشیمی‌های غدیر، فارابی و زاگرس بیشترین افت گروه را رقم زدند
وضعیت بورس امروز به حدی نگران‌کننده بود که هیچ‌یک از نمادهای پتروشیمی و پالایشی بورس نتوانستند صعودی شوند.

به گزارش اختصاصی انرژی‌پرس، روزهای سرخ بورس تهران، در آغاز معاملات هفته جدید نیز ادامه یافت و امروز بازار شرایط وخیمی را تجربه کرد. طوری که در کل بازار، فقط ۵۲ درصد از نمادها شاهد رشد قیمت بودند و ۹۳ درصد از آنها کار خود را با افت به پایان رساندند. وضعیت صنایع پالایشی و پتروشیمی نیز به همین شکل بود و هیچ یک از نمادهای این دو صنعت، طعم صعود را نچشیدند.

شاخص کل بورس تهران با افت ۱۸ هزار و ۵۴۶ واحدی، معادل ۰.۸۹ درصد، بازار امروز را روی سطح دو میلیون و ۶۳ هزار واحدی به پایان برد. شاخص کل هم‌وزن نیز افتی ۰.۵۳ درصدی را تجربه کرد.

در بازار امروز، ۴.۲ میلیارد برگه سهم و حق تقدم خرید و فروش شد تا ارزش معاملات خرد معادل هزار و ۳۷۲ میلیارد تومان ثبت شود. با وجود این ارزش معاملات اندک، سهامداران حقیقی ۵۱۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند که رقم قابل توجهی محسوب می‌شود.

خروج پول ۱۶ میلیارد تومانی از پتروشیمی بوعلی سینا

در پایان معاملات بورس امروز صنعت پتروشیمی به سقوط آزاد خود ادامه داد و هیچ‌یک از نمادهای این گروه نتوانستند در سمت صعودی بازار قرار بگیرند. ۲۳ نماد پتروشیمی افت قیمت داشتند و چهار نماد نیز تغییر قیمتی را تجربه نکردند. در این میان، سه نماد پتروشیمی غدیر (شغدیر)، پتروشیمی فارابی (شفارا) و پتروشیمی زاگرس (زاگرس) با قرارگیری در کف قیمتی مجاز، بیشترین بازدهی منفی را تجربه کردند.

علاوه بر آن، بررسی‌ها نشان می‌دهند که بیشترین خروج پول حقیقی در بازار امروز پتروشیمی‌ها مربوط به سهام پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) بوده و نزدیک به ۱۶ میلیارد تومان پول حقیقی از این گروه خارج شده است.

پالایشگاه لاوان بیشترینی افت را تجربه کرد

معاملات بورس امروز در شرایطی به پایان رسید که حتی یک نماد پالایشی نیز نتوانست در مدار صعود قرار بگیرد و همه نمادهای این صنعت، یک‌دست سرخ‌پوش شدند. در این میان، سهامداران نماد پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۱.۹۵ درصد و شرکت‌های پالایش نفت لاوان (شاوان) و پالایش نفت اصفهان (شپنا) با به ترتیب ۱.۹۱ درصد و ۱.۸۸ درصد افت، بیشترین افت ارزش دارایی‌های خود را تجربه کردند.

بیشتر بخوانید:  با دعوت متین دیداری، رییس دفتر اقتصادی بیت رهبری میهمان پتروشیمی زاگرس شد

به این ترتیب، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در پایان بازار ۱.۳۸ درصد افت کرد. همچنین طی معاملاتی به ارزش تنها ۶۰ میلیارد تومان، سهامداران حقیقی حدود ۳۰ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

امروز نماد سه پالایشگاه بزرگ کشور، بیشترین خروج پول حقیقی از این صنعت را به خود اختصاص دادند. به نحوی که خالص خروج پول حقیقی از سهام شپنا ۲۱.۴ میلیارد تومان بود این مبلغ برای پالایشگاه‌های بندرعباس و تبریز نیز به ترتیب معادل ۴.۵ میلیارد تومان و ۱.۴ میلیارد تومان بود.

کدام نمادهای شیمیایی صعودی شدند؟

امروز صنعت محصولات شیمیایی نیز همسو با کلیت بازار حرکت کرد و با توجه به اینکه تنها سه نماد این گروه سبزپوش شدند؛ در نهایت شاخص گروه شیمیایی افتی ۰.۷۶ درصدی را رقم زد. به علاوه، ارزش معاملات در صنعت محصولات شیمیایی به ۱۶۲ میلیارد تومان رسید. همچنین خالص خروج پول حقیقی از گروه شیمیایی در بازار امروز به حدود ۷۰ میلیارد تومان رسید.

در معاملات امروز این گروه، سه سهام شرکت تولیدی و صنعتی گوهرفام (شفام) با ۱.۹۶ درصد، شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۱.۵۳ درصد و دوده صنعتی پارس (شدوص) با ۱.۱۹ درصد، تنها صعودی‌های گروه خود بودند‌. در سوی مقابل اما در بین ۵۲ نماد سرخ‌پوش شیمیایی، نماد‌های سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی (وپترو)، کلر پارس (کلرپارس) و پاکسان (شپاکسا)، در کف بازه قیمتی مجاز قرار گرفته و بیشترین افت را ثبت کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.