کد خبر : 19698
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 مرداد 1403 - 13:41

صعود بورس به لطف حمایت‌های دستوری؛

پتروشیمی‌های دهدشت، غدیر و نوری، بیشترین رشد گروه خود را رقم زدند

پتروشیمی‌های دهدشت، غدیر و نوری، بیشترین رشد گروه خود را رقم زدند
با آغاز حمایت‌های بانک مرکزی از بازار سرمایه، بخش عمده نمادهای پتروپالایشی بورس سبزپوش شدند و شاخص‌های اصلی بورس نیز در مسیر صعود قرار گرفتند.

به گزارش اختصاصی انرژی‌پرس، پس از سقوط نگران‌کننده بازار سهام در روزهای اخیر، در جلسه روز گذشته شورای عالی بورس که با حضور محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد، مقرر شد که شبکه بانکی کشور برای تغییر وضعیت بورس وارد صحنه شود. امروز نیز ۵۲ ناشر بورسی و فرابورسی، نشستی برگزار کردند که نتیجه آن، انتشار اوراق تبعی توسط آنها بود. همین اخبار امیدبخش و حمایت‌ها باعث شد که ورق در معاملات امروز بورس برگردد و شاخص‌های در مسیر صعودی قرار بگیرند. بخش قابل توجهی از نمادهای پتروپالایشی نیز سبزپوش شدند و به روند نزولی خود پایان دادند.

شاخص کل بورس تهران، در بازار امروز هفت هزار و ۳۴ واحد، معادل ۰.۳۵ درصد رشد کرد و روی سطح یک میلیون و ۹۹۸ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص کل هم‌وزن نیز ۰.۱۱ درصد به ارتفاع خود افزود.

همچنین حجم معاملات سهام و حق تقدم در بازار روز جاری به چهار میلیارد برگه افزایش یافت تا ارزش معاملات خرد نیز رقم هزار و ۳۰۳ میلیارد تومان را ثبت کند. حقیقی‌های بازار نیز ۴۳ میلیارد تومان در معاملات امروز تزریق کردند.

بازگشت پتروشیمی‌ها به مدار صعودی

در معاملات بیست و چهارمین روز از مردادماه، اغلب نمادهای پتروشیمی مسیر صعود را در پیش گرفتند. به نحوی که از میان ۲۷ نماد معامله شده این گروه در بازار امروز، ۱۶ نماد افزایش قیمت داشتند، سه نماد روی صفر تابلو معامله شدند و هشت نماد نیز منفی خوردند.

در میان نمادهای صعودی، سه نماد پتروشیمی دهدشت (دهدشت)، پتروشیمی غدیر (شغدیر) و پتروشیمی نوری (نوری) با رشد ۰.۹۹ درصدی و قرارگیری در سقف قیمتی مجاز، بیشترین بازدهی این گروه را رقم زدند. از سوی دیگر نیز نمادهای پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۰.۳۲ درصد، پتروشیمی جم (جم) با ۰.۲۵ درصد و پتروشیمی اراک (شاراک) با ۰.۲ درصد شاهد بیشترین افت قیمت بودند.

بیشتر بخوانید:  پیشتازی پتروشیمی‌های آبادان، جم و قائدبصیر در میان هم‌گروهی‌ها

به علاوه، سهام شرکت پتروشیمی امیرکبیر با نماد شکبیر شاهد بیشترین خروج پول حقیقی در این صنعت به مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان بود. بیشترین ورود پول حقیقی نیز با رقم ۴.۹ میلیارد تومانی در نماد پتروشیمی شیراز ثبت شد.

پیشتازی پالایشگاه تهران در گروه نفتی

نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی هم در معاملات امروز روندی رو به بالا داشتند و شاخص این گروه در پایان معاملات با رشدی ۰.۶۹ درصدی همراه شد. همچنین ارزش معاملات نمادهای پالایشی به حدود ۶۲ میلیارد تومان رسید و بیش از ۱۶ میلیارد تومان پول حقیقی وارد این گروه شد.

در معاملات امروز پالایشی‌ها، تنها نماد نفت سپاهان (شسپا) با افت ۰.۵۱ درصدی مواجه شد و سهامداران ۹ نماد این گروه شاهد بازدهی مثبت این نمادها بودند. در میان سهام شرکت‌های پالایشی، نمادهای پالایش نفت تهران (شتران) با ۰.۹۸ درصد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۰.۹۲ درصد و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۰.۸۳ درصدی، بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند.

از سویی دیگر، نماد شتران علاوه بر بیشترین رشد قیمت، بیشترین ورود پول حقیقی را نیز به نام خود زد. چرا که امروز سهامداران حقیقی بیش از ۷.۷ میلیارد تومان پول وارد معاملات پالایش نفت تهران کردند. سهام شرکت‌های پالایش نفت اصفهان و بندرعباس نیز نیز پس از شتران، شاهد بیشترین ورود پول اشخاص حقیقی با ارقام به ترتیب ۵.۱ میلیارد تومان و ۴.۵ میلیارد تومانی بودند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.