کد خبر : 13526
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 14:03

تنفس مصنوعی در بورس،

پتروشیمی‌های تخت جمشید، آبادان و فارس بیشترین افت قیمت گروه خود را رقم زدند

پتروشیمی‌های تخت جمشید، آبادان و فارس بیشترین افت قیمت گروه خود را رقم زدند
بورس امروز بالاخره موفق شد که به روند نزولی خود پایان دهد و در مدار صعودی قرار بگیرد. وضعیت نمادهای پتروپالایشی نیز بهبودی نسبی را تجربه کرد.

به گزارش تخصصی انرژی پرس، بورس تهران پس از آنکه ۱۲ روز متوالی افت شاخص کل را تجربه کرد، در نهایت موفق شد که بازار روز جاری را با رشد به پایان برساند. البته شاخص کل هم‌وزن به روند نزولی خود ادامه داد. به این ترتیب، نمادهای پتروپالایشی بورس نیز شاهد بهبودی نسبی در وضعیت معاملات خود بودند. البته برخی کارشناسان معتقدند که رشد امروز بورس دستوری بوده و با مداخله حقوقی‌ها در بازار رخ داده و نمی‌تواند پایدار باشد.

نماگر اصلی بازار سهام، در معاملات امروز، رشدی چهار هزار و ۲۷۳ واحدی را تجربه کرد و با افزایش ارتفاع ۰.۲ درصدی، روی پله دو میلیون و ۱۶۵ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص کل هم‌وزن اما افتی ۰.۰۶ درصدی به کار خود پایان داد.

بورسی‌ها در بازار امروز ۶.۷ میلیارد برگه سهم و حق تقدم خرید و فروش کردند تا ارزش معاملات خرد معادل سه هزار و ۲۳ میلیارد تومان ثبت شود. با وجود بهبود نسبی در روند معاملات، حقیقی‌ها خروج پول خود از بازار سرمایه را ادامه دادند و امروز نیز ۱۳۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

سنگینی ترازوی صنعت پتروشیمی به سمت نمادهای صعودی

بهبود فضای کلی بازار سهام سبب شد که معاملات امروز نمادهای پتروشیمی بورس، متعادل‌تر از روزهای گذشته دنبال شود. طوری که هفت نماد این گروه بازدهی مثبت داشتند و ۱۸ نماد با افت قیمت کار خود را به پایان بردند. هفت نماد نیز معاملات امروز را روی صفر تابلو به اتمام رساندند.

در بین نمادهای صعودی، بیشترین رشد به سهام سه شرکت پتروشیمی ارومیه (شاروم)، پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) و پتروشیمی تندگویان (شگویا) اختصاص یافت و این سه نماد به ترتیب ۱.۸۶ درصد، ۰.۷۵ درصد و ۰.۷۲ درصد رشد قیمت را به ثبت رساندند.

از سوی دیگر سه نماد صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۲.۳۵ درصد، پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۱.۷۸ درصد و صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۱.۴۷ درصد افت، متحمل بیشترین کاهش قیمت در میان هم‌گروهی‌های خود شدند.

لازم به ذکر است که در بازار امروز نمادهای پتروشیمی، سهام شرکت پتروشیمی نوری (نوری)، بیشترین ورود پول حقیقی معادل ۵.۸ میلیارد تومان را به نام خود زد. در مقابل اما بیشترین خروج پول حقیقی در نماد سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی (تاپیکو) رقم خورد و سهامداران حقیقی، ۸.۵ میلیارد تومان از این نماد خارج کردند.

بیشتر بخوانید:  کاهش درآمد روانکاران بورسی

رشد ۰.۲۷ درصدی شاخص پالایشی

امروز در صنعت فرآورده‌های نفتی نیز بازار تغییر جهت داد؛ طوری که پس از رشد قیمت هفت نماد و افت پنج نماد، شاخص این صنعت با افزایش ۰.۲۷ درصدی مواجه شد. همچنین ارزش معاملات این صنعت ۸۷.۱ میلیارد تومان بود و خالص خروج پول حقیقی از آن به ۱۸.۳ میلیارد تومان رسید.

نمادهای نفت پاسارگاد (شپاس) با ۱.۵۲ درصد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۰.۵۵ درصد و پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۰.۴۱ درصد، بیشترین بازدهی مثبت را به نام خود زدند و سهام سه شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۲.۳۷ درصد، نفت بهران (شبهران) با ۰.۲۶ درصد و نفت پارس (شنفت) با ۰.۱۴ درصد افت قیمت نیز، شاهد بیشترین افت قیمت بود.

به علاوه در بازار امروز، بیشترین خروج پول حقیقی در میان نمادهای پالایشی با رقم ۳.۳ میلیارد تومانی به سهام نفت سپاهان با نماد شسپا رسید. از سوی دیگر اما نماد پالایش نفت بندرعباس، تنها نماد این گروه بود که موفق به جذب پول حقیقی شد.

تداوم افت شیمیایی‌های بورس

بخش عمده نمادهای صنعت محصولات شیمیایی در بازار امروز در سوی قرمز بازار قرار گرفتند و همین موضوع باعث شد که شاخص این گروه با کاهش ۰.۴۵ درصدی همراه شود. به علاوه، ارزش معاملات نمادهای شیمیایی معادل ۲۵۲ میلیارد تومان رقم خورد و سهامداران حقیقی حدود ۵۹ میلیارد تومان پول از این گروه خارج کردند.

از میان کل نمادهای این گروه تنها سهام ۱۷ شرکت شاهد افزایش قیمت پایانی بودند و ۳۷ نماد شیمیایی بازدهی منفی داشتند. بیشترین بازدهی مثبت گروه شیمیایی در بازار امروز به سه نماد صنعتی دوده فام (شصدف)، لعابیران (شلعاب) و تولید مواداولیه الیاف مصنوعی (شمواد) تعلق یافت که به ترتیب، ۶.۷۱ درصد، ۴.۰۷ درصد و ۲.۹۴ درصد رشد قیمت را رقم زدند.

در طرف دیگر اما سه نماد صنایع شیمیایی رنگین (شرنگی)، توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) و نیروکلر (شکلر) قرار داشتند که با کاهش قیمت به ترتیب ۲.۹۹ درصد، ۲.۵۵ درصد و ۱.۲۶ درصدی، شاهد بیشترین افت در قیمت پایانی بودند.

گفتنی است در بازار امروز سهام شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس (شگستر) بیشترین ورود پول حقیقی در گروه شیمیایی معادل ۱.۲ میلیارد تومان را تجربه کرد. بیشترین خروج پول حقیقی در این گروه نیز به نماد گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با مبلغ ۳.۲ میلیارد تومانی رخ داد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.