کد خبر : 21045
تاریخ انتشار : شنبه 24 شهریور 1403 - 9:52

کارنامه پتروشیمی‌های بورسی در مرداد 1403

پتروشیمی‌های اصفهان، آبادان و مارون در صدر درآمد، تولید و تحقق ظرفیت اسمی +اینفوگرافیک

پتروشیمی‌های اصفهان، آبادان و مارون در صدر درآمد، تولید و تحقق ظرفیت اسمی +اینفوگرافیک
پتروشیمی اصفهان پردرآمدترین، پتروشیمی آبادان بیشترین افزایش مقدار تولید و مارون نیز بیشترین میزان تحقق ظرفیت اسمی را  میان پتروشیمی‌های بورسی در مرداد ماه ۱۴۰۳ به ثبت رسانده‌اند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، گزارش عملکرد مرداد‌ماه ۲۴ پتروشیمی بورسی منتشر شد و خبر از کاهش حجم تولید اکثر پتروشیمی‌ها داده است. در مقابل اما مجموع درآمد پتروشیمی‌ها در مرداد، افزایش قابل توجهی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

چرا که بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌های پتروشیمی نشان می‌دهد که مجموع درآمد ۲۴ پتروشیمی‌ بورسی در مرداد ۱۴۰۳ به ۶۶ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان رسیده که نسبت به ماه گذشته یعنی تیر حدود پنج درصد و در مقایسه با مردادماه سال گذشته ۳۲ درصد افزایش داشته است. در این میان سه پتروشیمی نوری، پارس و جم پردرآمدترین پتروشیمی‌های بورسی در مرداد بودند.

علاوه بر این باید گفت ۲۰ پتروشیمی در این ماه موفق به افزایش «درآمد حاصل از فروش» خود نسبت به مرداد ۱۴۰۲ شده‌اند. انرژی پرس در این گزارش کارنامه تولید و فروش پتروشیمی‌های بورسی را مورد ارزیابی قرار داده است.

بیشترین افزایش درآمد پتروشیمی‌ها نسبت به مرداد ۱۴۰۲

همان‌طور که در جدول مشخص است، پتروشیمی اصفهان در مردادماه ۱۴۰۳ توانست عملکرد درخشانی در بخش فروش از خود نشان دهد و تناژ فروش خود را بالا ببرد. همچنین نرخ فروش محصولات اصفهان نیز در این ماه نسبت به مردادماه سال گذشته رشد خوبی را تجربه کردند و در نهایت این دو موضوع سبب شد تا درآمد پتروشیمی اصفهان جهش چشم‌گیری را تجربه کند.

به نحوی که درآمد ماهانه این پتروشیمی در مرداد ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ حدود ۱۸۷ درصد بالا رفت و از ۳۷۰ میلیارد تومان به هزار و ۶۲ میلیارد تومان رسید. همچنین مقایسه درآمد پتروشیمی اصفهان در مرداد با ماه گذشته یعنی تیر نیز رشد حدود ۸۵ درصدی را نشان می‌دهد.

پتروشیمی تخت جمشید نیز دومین شرکتی بود که در مردادماه ۱۴۰۳ توانست در بخش درآمدزایی موفق ظاهر شود. به نحوی که این پتروشیمی در مرداد موفق شد درآمد ماهانه خود را با افزایش بیشتر از ۱۱۴ درصدی از ۲۳۴ میلیارد تومان در مرداد ۱۴۰۲ به ۵۰۲ میلیارد تومان در مرداد ۱۴۰۳ برساند. البته باید گفت رقم فروش تخت جمشید در این ماه نسبت به ماه گذشته یعنی تیر حدود دو درصد کاهش داشته است.

جایگاه سوم بیشترین افزایش درآمد ماهانه در مرداد ۱۴۰۳ نیز به پتروشیمی کرمانشاه تعلق می‌گیرد. به صورتی که مبلغ فروش مرداد‌ماه این شرکت با افزایش ۹۸ درصدی از ۴۲۳ میلیارد تومان در مرداد ۱۴۰۲ به ۸۳۵ میلیارد تومان در مرداد سال ۱۴۰۳ رسید.

جدول زیر درآمد ماهانه پتروشیمی‌های بورسی را در سه ماه مذکور مقایسه کرده است.

بیشترین کاهش درآمد ماهانه در مرداد ۱۴۰۳

طبق جدول درآمدزایی پتروشیمی‌ها سه پتروشیمی فارابی، خراسان و ارومیه بیشترین کاهش درآمد را در مرداد سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ تجربه کردند. در این میان وضعیت پتروشیمی فارابی وخیم‌تر از سایر رقبا بوده است؛ به نحوی که درآمد پتروشیمی فارابی در این ماه نسبت به مرداد ۱۴۰۲ بیشتر از ۴۳ درصد کاهش داشته و به رقم ۷۹ میلیارد تومان رسیده است. میزان کاهش درآمد سایر پتروشیمی‌ها نیز در جدول فوق قابل مشاهده است.

بیشتر بخوانید:  پتروشیمی‌های ممسنی، دهدشت و شازند، بیشترین افت گروه خود را ثبت کردند

بیشترین افزایش مقدار تولید در مرداد ۱۴۰۳

روند افزایش درآمد پتروشیمی‌های بورسی در بخش تولید تکرار نشد و اکثر پتروشیمی‌ها در این مردادماه کاهش تولید داشتند. در این میان اما برخی از پتروشیمی‌ها مانند آبادان، قائبصیر و جم پیلن عملکرد خوبی در تولیدات خود ثبت کردند.

بررسی گزارش فعالیت ماهانه شرکت‌های پتروشیمی نشان می‌دهد، پتروشیمی آبادان در مردادماه ۱۴۰۳ عنوان بیشترین افزایش مقدار تولید را نسبت به مرداد ۱۴۰۲ از آن خود کرده است. به نحوی که تناژ تولید پتروشیمی آبادان در مرداد ۱۴۰۳ نسبت به مرداد ۱۴۰۲ بیشتر از ۲۹۹ درصد افزایش داشت و از ۵۹۵ تن به دو هزار و ۳۷۶ تن رسیده است.

پتروشیمی قائدبصیر نیز دیگر پتروشیمی بود که موفق شد افزایش قابل قبولی در تناژ تولید خود به عمل بیاورد. به صورتی که تناژ تولید این شرکت از سه هزار و ۶۶ تن در مرداد ۱۴۰۲ با رشد ۳۶ درصدی به چهار هزار و ۱۷۴ تن در مرداد ۱۴۰۳ رسیده است.

سومین پتروشیمی که در مرداد‌ماه عملکرد خوبی در بخش تولید از خود نشان داد، پتروشیمی جم پیلن بود؛ به طوری که این شرکت در مرداد ۱۴۰۳ موفق شد تناژ تولید خود را با افزایش ۲۶.۶ درصدی از ۱۸ هزار تن در مرداد ۱۴۰۲ به بیش از ۲۲ هزار و ۹۰۰ تن در مرداد ۱۴۰۳ برساند.

همچنین بوعلی سینا، تخت جمشید و جم نیز دیگر پتروشیمی‌هایی بودند که در این ماه عملکرد خوبی در تولید داشتند‌‌ و این رقم را نسبت به مرداد ۱۴۰۲ افزایش دادند.

بیشترین کاهش مقدار تولید پتروشیمی‌ها در مرداد ۱۴۰۳

در طرف دیگر اما ۱۸ پتروشیمی در این ماه با کاهش حجم تولید روبه‌رو شدند. در این میان اما پتروشیمی‌های ارومیه، شیراز و پارس به ترتیب بیشترین کاهش تولید را نسبت به مرداد ۱۴۰۲ به ثبت رسانده‌اند.

بیشترین میزان تحقق ظرفیت اسمی پتروشیمی‌ها

اما مهم‌ترین بخش تولید، تحقق ظرفیت اسمی تولید سالانه است؛ به طوری که هرچقدر میزان تحقق ظرفیت اسمی در بازه مورد نظر بیشتر باشد، بیانگر عملکرد بهتر پتروشیمی مورد نظر در این بخش است.

طبق جدولی که آورده شده است، پتروشیمی مارون و بوعلی سینا عملکرد درخشانی در تولید داشتند و در پنج ماه از سال موفق به تحقق بیشتر از ۵۱ درصد از ظرفیت تولید اسمی سالانه خود شده‌اند. در سمت دیگر ماجرا نیز دو پتروشیمی آبادان و فارابی وضعیت وخیمی را در تولیدات خود تجربه می‌کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.