کد خبر : 14451
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 خرداد 1403 - 15:16

کامبک بورس؛

پتروشیمی‌های ارومیه و نوری، پیشتاز گروه خود بودند

پتروشیمی‌های ارومیه و نوری، پیشتاز گروه خود بودند
با بهبود نسبی معاملات در صنایع بورسی از جمله پتروپالایشی‌ها، شاخص کل بورس توانست پس از افتی طولانی‌مدت، بار دیگر صعودی شوند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، بورس تهران پس از طی کردن یک روند نزولی تمام‌عیار در روزهای گذشته، در معاملات روز جاری توانست بالاخره سبزپوش شود. طوری که نه تنها شاخص‌های اصلی بورس صعودی شدند، بلکه صنایع پتروپالایشی بورس نیز شاهد بهبودی قابل توجه در معاملات خود بودند.

شاخص کل بورس تهران در بازار امروز ۱۱ هزار و ۷۱۶ واحد معادل ۰.۵۷ درصد رشد کرد و در سطح دو میلیون و ۶۹ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز شاهد افزایش ارتفاعی ۰.۱۷ درصدی بود.

با رشد حجم معاملات سهام و حق تقدم به ۵.۶ میلیون برگه در بازار امروز، ارزش معاملات خرد به دو هزار و ۳۹۲ میلیارد تومان رسید. با این وجود، خالص ورود پول حقیقی به بازار همچنان منفی بود و ۶۵ میلیارد تومان از بازار خارج شد.

بهبود معاملات در گروه پتروشیمی

وضعیت بورس امروز در صنعت پتروشیمی همچون کلیت بازار شاهد بهبود نسبی بود. طی معاملات روز جاری هفت نماد پتروشیمی در بازار امروز صعودی شدند، ۱۶ نماد در سمت منفی بازار قرار گرفتند و ۶ نماد نیز بدون تغییر در قیمت پایانی به استقابل معاملات فردا رفتند.

بیشترین رشد قیمت در نمادهای صعودی گروه پتروشیمی مربوط به سه نماد پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۱.۹ درصد، پتروشیمی نوری (نوری) با ۱.۴ درصد و صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۱.۲۹ درصد بود. در طرف مقابل اما سهام شرکت‌های پتروشیمی زاگرس (زاگرس) با ۱.۹۴ درصد، پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۱.۸۲ درصد و پتروشیمی شیراز (شراز) با ۱.۷۸ درصد کاهش قیمت، شدیدترین افت را به نام خود زدند.

به علاوه، نماد پتروشیمی بوعلی سینا در بازار امروز پتروشیمی‌ها، بیشترین خروج پول حقیقی به مبلغ ۴۰ میلیارد تومان را رقم زد. از سوی دیگر اما سهام پتروشیمی نوری با ورود پول ۱۶.۲ میلیاردی اشخاص حقیقی مواجه شد.

پیشتازی پالایشی‌ها در بورس

امروز در صنعت فرآورده‌های نفتی نیز وضعیت بازار سبز بود؛ طوری که پس از رشد قیمت ۶ نماد و افت چهار نماد، شاخص این صنعت با افزایش ۰.۳۴ درصدی مواجه شد. ارزش معاملات این صنعت در بازار امروز حدود ۲۲۵ میلیارد تومان بود و در این میان سهامداران حقیقی‌ گروه پالایشی نیز به طور خالص حدود ۴۰ میلیارد تومان وارد این صنعت کردند.

بیشتر بخوانید:  گزارش روزانه بورس: حال خوب سهام‌ پالایشی و پتروشیمی

نمادهای پالایش نفت لاوان (۱.۹۱) با ۱.۹۱ درصد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۰.۹۶ درصد سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۰.۳۹ درصد، بیشترین بازدهی مثبت را به نام خود زدند و سهام چهار شرکت نفت ایرانول (شرانل) با ۱.۲۹ درصد، نفت بهران (شبهرن) با ۰.۲۹ درصد، نفت پارس (شنفت) با ۰.۲۹ درصد و پالایش نفت تهران (شتران) با ۰.۱۹ درصد افت قیمت نیز، تنها نمادهای سرخ‌پوش پالایشی در بازار امروز بودند.

به علاوه در بازار امروز، بیشترین خروج پول حقیقی در میان نمادهای پالایشی با رقم ۲.۸ میلیارد تومانی به سهام پالایش نفت تبریز با نماد شبریز رسید. در مقابل اما سهام پالایش نفت اصفهان با تزریق پول ۲۸.۵ میلیارد تومانی اشخاص حقیقی همراه شد.

معاملات متعادل در گروه شیمیایی

معاملات امروز سهام‌ شرکت‌های شیمیایی نیز مطابق با کلیت بازار بود و نمادهای این صنعت وضعیت متعادلی را تجربه کردند. طوری که در بازار امروز، ۲۸ نماد شیمیایی صعودی بودند و ۳۰ نماد منفی خوردند. به این ترتیب شاخص این گروه پس از معاملاتی به ارزش ۳۰۴ میلیارد تومان، ۰.۱۷ درصد رشد کرد. حقیقی‌ها نیز حدود ۵۰ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

بیشترین بازدهی مثبت در بازار امروز شیمیایی‌ها به سه شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) با ۱.۹۸ درصد، گسترش سوخت سبز زاگرس (شگستر) با ۱.۹۸ درصد و پلیمر آریا ساسول (آریا) ۱.۹۸ درصد رسید. سه نماد پلی اکریل ایران (شپلی)، کود شیمیایی اوره لردگان (شلرد) و صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) نیز با افت به ترتیب، ۱.۸۲ درصد، ۱.۷۳ درصد و ۱.۵۹ درصدی، بیشترین کاهش قیمت را رقم زدند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.