کد خبر : 19100
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 مرداد 1403 - 13:10

کاهش فشار فروش در بازار سهام؛

پتروشیمی‌های ارومیه، فارابی و تخت جمشید، بیشترین افت گروه خود را ثبت کردند/ معاملات پتروشیمی شازند تعلیق شد

پتروشیمی‌های ارومیه، فارابی و تخت جمشید، بیشترین افت گروه خود را ثبت کردند/ معاملات پتروشیمی شازند تعلیق شد
با کاهش دامنه نوسان بازار سهام به مثبت و منفی یک درصد، شدت افت شاخص‌های بورسی کاهش یافت و تعدادی از نمادهای پتروپالایشی توانستند کار خود را در سمت سبزپوش بازار به پایان رسانند.

به گزارش اختصاصی انرژی‌پرس، پس از آنکه بورس تهران در دو روز معاملاتی اخیر، شاهد سقوطی فاجعه‌آمیز بود، سازمان بورس و اوراق بهادار دامنه نوسان معاملات سهام و حق تقدم سهام را به مثبت و منفی یک درصد و صندوق‌های سهامی و مختلط را به مثبت و منفی دو درصد کاهش داد. این اقدام سبب شد که فشار عرضه‌ها در صنایع بورسی، از جمله پتروپالایشی‌ها کمی کاهش یابد و شیب نزولی بازار سهام ملایم‌تر شود.

دماسنج اصلی بازار سهام بازار روز جاری را به افت هزار و ۸۵ واحدی، معادل ۰.۰۵ درصد به پایان رساند و روی پله دو میلیون و پنج هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز ۰.۱۳ درصد از ارتفاع خود کاست.

با کاهش قابل توجه حجم معاملات سهام و حق تقدم به ۴.۲ میلیارد برگه سهم، ارزش معاملات خرد نیز افتی محسوس را تجربه کرد و به هزار و ۳۴۷ میلیارد تومان رسید. رقم خالص خروج پول حقیقی از بازار امروز نیز ۱۶۰ میلیارد تومان بود.

بازگشت تعادل به گروه پتروشیمی

وضعیت بورس امروز در صنعت پتروشیمی بهبود قابل توجهی را تجربه کرد و این صنعت به تعادل بازگشت. ۱۱ نماد پتروشیمی در بازار امروز صعودی شدند، ۱۲ نماد منفی خوردند و ۶ نماد نیز بدون تغییر در قیمت پایانی به استقابل معاملات هفته آتی رفتند.

بیشترین رشد قیمت در نمادهای صعودی مربوط به سه نماد پتروشیمی تندگویان (شگویا) با ۰.۹۶ درصد، پتروشیمی نوری (نوری) با ۰.۸۵ درصد و پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۰.۷۷ درصد بود. در طرف مقابل اما سهام شرکت‌های پتروشیمی فارابی (شفارا) با یک درصد، پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۰.۹۹ درصد و صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۰.۹۵ درصد کاهش قیمت، شدیدترین افت را به نام خود زدند.

به علاوه، نماد نوری در بازار امروز پتروشیمی‌ها، بیشترین ورود پول حقیقی به مبلغ حدود ۶ میلیارد تومان را رقم زد. این در حالیست که پتروشیمی جم (جم) شاهد بیشترین خروج پول حقیقی با مبلغ ۲.۸ میلیارد تومان بود.

بیشتر بخوانید:  پتروشیمی‌های دهدشت، غدیر و نوری، بیشترین رشد گروه خود را رقم زدند

دیگر نکته قابل توجه در معاملات بورس امروز، تعلیق نماد پتروشیمی شازند، (شاراک) با اعلام ناظر بازار بود. نماد شاراک، پس از آنکه صورت‌های مالی سه ماهه نخست سال را منتشر نکرد، دو هفته از شرکت بورس برای شفاف‌سازی این صورت‌های مالی مهلت گرفت اما با پایان این مهلت، باز هم خبری از انتشار این صورت‌های مالی نبود تا معاملات شاراک تعلیق شود.

کدام نمادهای پالایشی صعودی شدند؟

نمادهای پالایشی در حالی معاملات امروز خود را به پایان رساندند که همچنان بخش عمده نمادهای این صنعت نزولی بود و تنها دو نماد این گروه طعم رشد قیمت را چشیدند. سهام شرکت‌های پالایش نفت لاوان (شاوان) و نفت پاسارگاد (شپاس) با رشد به ترتیب ۰.۹۲ درصد و ۰.۲۶ درصدی، نمادهای صعودی پالایشی در بازار امروز بودند و سه نماد پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۰.۳ درصد، نفت سپاهان (شسپا) با ۰.۲۵ درصد و پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۰.۱۹ درصد افت، متحمل بیشترین کاهش قیمت شدند.

به این ترتیب شاخص گروه فرآورده‌های نفتی، معاملات امروز را با افت ۰.۱۳ درصدی به پایان رساند و طی معاملاتی به ارزش تنها ۶۴ میلیارد تومان، خالص خروج پول حقیقی از این گروه به ۱۲ میلیارد تومان رسید.

سهام پالایش نفت اصفهان در بازار روز جاری بیشترین خروج پول حقیقی را با مبلغ ۱۱.۱ میلیارد تومان در میان هم‌گروهی‌های خود رقم زد. این در حالیست که سهام پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ورود پول ۱.۶ میلیارد تومانی اشخاص حقیقی، از این منظر پیشتاز گروه خود بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.