کد خبر : 14247
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 خرداد 1403 - 15:21

ادامه سقوط آزاد بورس؛

پتروشیمی‌های آبادان، ارومیه و پردیس در کف بازه قیمتی مجاز قرار گرفتند

پتروشیمی‌های آبادان، ارومیه و پردیس در کف بازه قیمتی مجاز قرار گرفتند
بورس تهران امروز نیز وضعیتی نگران‌کننده داشت و با سقوطی تمام‌عیار مواجه شد. طوری که 95 درصد نمادهای بورسی در بازار امروز شاهد افت قیمت بودند. در کل سه صنعت پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی نیز تنها یک نماد مثبت خورد

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، شاخص کل بورس در بازار امروز ۲۰ هزار و ۴۲۰ واحد معادل ۰.۹۷ درصد افت کرد و روی پله دو میلیون و ۷۸ هزار واحدی به کار خود پایان داد. شاخص کل هم‌وزن نیز ۰.۶۱ درصد عقب‌نشینی کرد.

در بازار امروز، فقط ۳.۸ میلیارد برگه سهم رد و بدل شد تا ارزش معاملات خرد معادل هزار و ۴۹۱ میلیارد تومان رقم بخورد. در این میان، حقیقی‌های بازار ۹۵۵ هزار میلیارد تومان پول از معاملات خارج کردند.

پتروشیمی‌ها یک‌دست سرخ‌پوش شدند

در پایان معاملات بورس امروز صنعت پتروشیمی به روند نزولی خود ادامه داد اما این بار هیچ‌یک از نمادهای این گروه نتوانستند طعم رشد قیمت را بچشند. همچنین ۲۲ نماد پتروشیمی افت قیمت داشتند و پنج نماد نیز تغییر قیمتی را تجربه نکردند. در این میان، سه نماد پتروشیمی آبادان (شپترو)، پتروشیمی ارومیه (شاروم) و پتروشیمی پردیس (شپدیس) با دو درصد افت، بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

علاوه بر آن، بررسی‌ها نشان می‌دهند که بیشترین خروج پول حقیقی در بازار امروز پتروشیمی‌ها مربوط به سهام سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) بوده و ۹.۷ میلیارد تومان پول حقیقی از این گروه خارج شده است.

ادامه سقوط دسته‌جمعی پالایشی‌ها

روند معاملات امروز به نحوی رقم خورد که در صنعت فرآورده‌های نفتی، بار دیگر همه ۱۲ نماد معامله شده در این گروه شاهد افت قیمت خود بودند. بیشترین افت قیمت در میان نمادهای این گروه مربوط به سهام شرکت‌های نفت پاسارگاد (شپاس)، پالایش نفت شیراز (شراز) و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) بود که به ترتیب کاهش قیمت ۱.۹۸ درصد، ۱.۹۲ درصد و ۱.۸۶ درصدی را ثبت کردند.

بیشتر بخوانید:  ساز مخالف پتروپالایشی‌ها با بورس امروز/ سهامداران عمده، خریدار «پالایش نفت اصفهان» بودند

به این ترتیب، شاخص صنعت پالایشی با معاملاتی ۷۶ میلیارد تومانی و خروج پول ۵۵.۶ میلیارد تومانی حقیقی‌ها، افتی ۱.۵۹ درصدی را رقم زد.

گفتنی است که سهام پالایش نفت اصفهان در بازار امروز شاهد بیشترین خروج پول حقیقی به مبلغ حدود ۱۱ میلیارد تومان بود. این درحالیست که هیچ‌یک از نمادهای این گروه موفق به جذب پول حقیقی نشد.

نیروکلر؛ تنها سهام صعودی گروه شیمیایی

بخش عمده نمادهای گروه محصولات شیمیایی نیز متاثر از فضای کلی بازار، امروز در مدار نزولی قرار گرفتند. امروز در این صنعت بیش از ۱۳۷ میلیارد تومان سهام معامله شد و سهامداران حقیقی ۵۰ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

در بازار امروز، سهام شرکت نیروکلر (شکلر) با رشد ۱.۷۲ درصد، تنها نماد سبزپوش گروه شیمیایی بود و ۵۳ نماد با افت قیمت به کار خود پایان دادند. سه نماد کود شیمیایی اوره لردگان (شلرد)، صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) و توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) با رشد به ترتیب، دو درصد، ۱.۹۸ درصد و ۱.۹۵ درصدی، بیشترین افت قیمت را در گروه خود به ثبت رساندند.

بررسی معاملات حقیقی‌ها و حقوقی‌های بازار نیز نشان می‌دهد که نماد نیروکلر شاهد ورود پول ۴.۵ میلیارد تومانی در بازار امروز بوده است. از سوی دیگر اما گسترش سوخت سبز زاگرس، بیشترین خروج پول حقیقی معادل ۱۴.۵ میلیارد تومان را تجربه کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.