کد خبر : 13729
تاریخ انتشار : شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 9:33

کارنامه پالایشگاه‌های بورسی در فروردین ۱۴۰۳

پالایشگاه لاوان؛ برنده رالی تولید و فروش نفتی‌ها در فروردین ۱۴۰۳

پالایشگاه لاوان؛ برنده رالی تولید و فروش نفتی‌ها در فروردین ۱۴۰۳
بررسی گزارش فعالیت ماهانه پالایشگاه‌های بورسی حکایت از آن دارد که مجموع مقدار تولید شرکت‌های پالایشی در فروردین ۱۴۰۳ نسبت به ماه گذشته یعنی اسفند، حدود ۴.۲ درصد افزایش داشته است.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، اولین گزارش فعالیت ماهانه سال ۱۴۰۳ پالایشگاه‌های بورسی منتشر شد و ارقام قابل توجهی را ارائه کرد. طبق این گزارش‌ها پنج پالایشگاه از ۶ پالایشگاه بورسی، تولیدات خود را در فروردین ۱۴۰۳ نسبت به اسفند سال ۱۴۰۲ افزایش داده‌اند. همچنین چهار پالایشگاه از ۶ پالایشگاه نیز موفق به افزایش حجم تولید خود نسبت به فروردین سال گذشته شده‌اند.

بررسی گزارش فعالیت ماهانه پالایشگاه‌های بورسی حکایت از آن دارد که مجموع مقدار تولید شرکت‌های پالایشی در فروردین ۱۴۰۳ نسبت به ماه گذشته یعنی اسفند، حدود ۴.۲ درصد افزایش داشته است.

به طوری که این رقم از پنج میلیون و ۶۳۰ هزار مترمکعب در اسفند ۱۴۰۲ به پنج میلیون و ۸۶۵ هزار مترمکعب در فروردین سال ۱۴۰۳ رسیده است. همچنین این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۲ رشد ۱.۹ درصدی را به خود دیده است که خبر از روند صعودی حجم تولید نفتی‌های بورس می‌دهد. 

در طرف فروش نیز تقریبا همین روند تکرار شد؛ چرا که مجموع فروش پالایشگاه‌های بورسی در فروردین ۱۴۰۳ به پنج میلیون و ۷۱۹ هزار مترمکعب رسید که در مقایسه با فروردین سال گذشته حدود ۲.۳ درصد افزایش داشته است. این عدد در مقایسه با ماه قبل یعنی اسفند ۱۴۰۲ بالغ بر ۲.۴ درصد افزایش داشته است. 

 همچنین باید گفت مقدار فروش چهار پالایشگاه‌ بورسی در فروردین ۱۴۰۳ نسبت به فروردین سال ۱۴۰۲ افزایش داشته است. 

با این حساب باید دید این ۶ پالایشگاه بورسی در فروردین‌ماه امسال چه عملکردی از خود نشان دادند و بهترین شرکت پالایشی در بخش تولید و فروش کدام بوده است؟

پیش از هر نکته‌ای باید گفت از آنجا که نرخ فروش شرکت‌های پالایشگاهی در صورت‌های مالی ۱۲ ماهه مشخص می‌شود، برآورد درآمد پالایشگاه‌ها به طور ماهانه امکان‌پذیر نیست.

بیشترین افزایش مقدار تولید نسبت به فروردین ۱۴۰۲

بررسی گزارش فعالیت ماهانه شرکت‌های پالایشی حاکی از آن است که مقدار تولید چهار پالایشگاه لاوان، اصفهان، تبریز و تهران در فروردین ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ افزایش داشته است. 

مقایسه گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌های پالایشی مشخص می‌کند که طی فروردین ۱۴۰۳، پالایش نفت لاوان بیشترین افزایش مقدار تولید را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ داشته است. طبق گزارش فعالیت ماهانه پالایش نفت لاوان، این شرکت در فروردین ۱۴۰۳ توانست مقدار تولید خود را حدود هفت درصد افزایش دهد. به طوری که مقدار تولید شرکت از ۲۴۴ هزار مترمکعب در فروردین ۱۴۰۲ به ۲۶۲ هزار مترمکعب در این ماه رسیده است.

همچنین اصفهان نیز در فروردین ۱۴۰۳ عملکرد خوبی در بخش تولید از خود بر جای گذاشت. به طوری که پالایشگاه اصفهان در این ماه موفق به افزایش حدود هفت درصدی مقدار تولید شد و رقم تولید خود را از یک میلیون و ۸۴۸ هزار متر مکعب در فروردین ۱۴۰۲ به یک میلیون و ۹۷۸ هزار متر مکعب در فروردین ۱۴۰۳ رسانده است. 

سومین پالایشگاهی که در اولین ماه از سال ۱۴۰۳ عملکرد خوبی در بخش تولید داشت، پالایش نفت تبریز بود. چرا که مقدار تولید پالایش نفت تبریز از ۵۳۶ هزار مترمکعب در فروردین سال ۱۴۰۲ با افزایش ۵.۴ درصدی به ۵۶۵ هزار مترمکعب در فروردین ۱۴۰۳ رسید.

بیشتر بخوانید:  تنها یک پنجم بنزین تولیدی کشور استاندارد است

جدول زیر وضعیت تولید پالایشگاه‌های بورسی را در ماه‌های متفاوت نشان می‌دهد. 

بیشترین کاهش مقدار تولید نسبت به فروردین ۱۴۰۲

در طرف مقابل اما دو پالایشگاه شیراز و بندرعباس در فروردین ۱۴۰۳ با کاهش تولید روبه‌رو شدند. چرا که حجم تولید پالایش نفت شیراز در این ماه با کاهش ۱۰.۶ درصدی به ۲۷۱ هزار مترمکعب رسید. 

پالایشگاه بندرعباس نیز در این ماه با کاهش ۳.۷ درصدی مقدار تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شده است.

بیشترین افزایش مقدار فروش نسبت به فروردین ۱۴۰۲

همان‌طور که گفته شد وضعیت تولید پالایشگاه‌های بورسی در فروردین ۱۴۰۳ خوب بوده است؛ در این بخش باید دید نفتی‌های بورسی در بخش فروش چه عملکردی از خود نشان نشان داده‌اند؟

برای مقایسه روند فروش این شرکت‌ها، باید مقدار فروش آن‌ها را با ماه قبل و ماه مشابه سال ۱۴۰۲ مقایسه کرد. 

بررسی و مقایسه گزارش ماهانه پالایشگاه‌های بورسی نشان می‌دهد، چهار پالایشگاه لاوان، اصفهان، تبریز و تهران در فروردین ۱۴۰۳ به ترتیب بیشترین افزایش مقدار فروش را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ داشته‌اند.

جایگاه نخست این بخش به پالایشگاه لاوان تعلق می‌گیرد؛ چرا که پالایش نفت لاوان در این ماه توانست جهش حدود ۴۱ درصدی در مقدار فروش خود به عمل آورد و این رقم را از ۱۵۵ هزار مترمکعب در فروردین ۱۴۰۲ به ۲۱۸ هزار مترمکعب در فروردین ۱۴۰۳ برساند. 

همچنین مقدار فروش پالایش نفت اصفهان نیز در فروردین ۱۴۰۳ حدود ۹ درصد نسبت به فروردین ۱۴۰۲ افزایش داشته است. به طوری که مقدار فروش این شرکت از یک میلیون و ۸۲۲ هزار مترمکعب در فروردین ۱۴۰۲ به یک میلیون و ۹۸۸ هزار مترمکعب در فروردین ۱۴۰۳ رسیده است.       

لازم به ذکر است پالایشگاه تبریز در این ماه مقدار فروش خود را نسبت به فروردین سال ۱۴۰۲ حدود هفت درصد بالا برد و رقم ۵۶۴ هزار مترمکعب را به ثبت رسانده است. از این رو پالایش نفت تبریز، سومین پالایشگاه برتر، از نظر فروش در فروردین ۱۴۰۳ بوده است. 

بیشترین کاهش مقدار فروش نسبت به فروردین ۱۴۰۲

در طرف مقابل اما دو پالایشگاه شیراز و بندرعباس در فروردین ۱۴۰۳ با کاهش مقدار فروش روبه‌رو بودند. در این میان پالایشگاه شیراز وضعیت ضعیف‌تری نسبت به دیگران داشته است. 

به طوری که مقدار فروش پالایش نفت شیراز در فروردین ۱۴۰۳ حدود ۲۳.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ پایین آمد و به ۲۳۴ هزار مترمکعب رسیده است. 

بندرعباس نیز دیگر پالایشگاه بورسی بود که در فروردین ۱۴۰۳ با کاهش مقدار فروش خود نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ روبه‌رو شد. به صورتی که مقدار فروش «شبندر» از یک میلیون و ۶۳۱ هزار مترمکعب در فروردین ۱۴۰۲ با کاهش ۵.۶ درصدی به یک میلیون و ۵۳۹ هزار مترمکعب در فروردین ۱۴۰۳ رسیده است. 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.