کد خبر : 17070
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 تیر 1403 - 13:47

صعود شاخص کل بورس ادامه یافت؛

پالایشگاه تبریز؛ تنها نماد نزولی گروه نفتی بورس/ پتروشیمی‌های نوری و زاگرس به مجمع می‌روند

پالایشگاه تبریز؛ تنها نماد نزولی گروه نفتی بورس/ پتروشیمی‌های نوری و زاگرس به مجمع می‌روند
بورس امروز با بهبودی قابل توجه مواجه شد و عمده نمادهای پتروپالایشی نیز توانستند در مدار صعودی قرار بگیرند.

به گزارش اختصاصی انرژی‌پرس، معاملات بورس تهران در چهارمین روز معاملاتی هفته در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس برای دومین روز متوالی صعودی شد و این بار شاخص کل هم‌وزن را نیز در این مسیر صعودی، با خود همراه کرد. همچنین بخش عمده نمادهای صنایع پتروشیمی و پالایشی بورس نیز در معاملات روز جاری، بازدهی مثبت را برای سهامداران خود را زدند.

شاخص کل بورس در بازار روز جاری، رشدی ۱۵ هزار و ۳۴۰ واحدی معادل ۰.۷۴ درصد را تجربه کرد و روی پله دو میلیون و ۹۰ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز ۰.۷۶ درصد به ارتفاع خود افزود.

با رد و بدل شدن ۵.۱ میلیارد برگه سهم و حق تقدم در بازار امروز، ارزش معاملات خرد رقم هزار و ۹۱۸ میلیارد تومان را ثبت کرد. رقم خالص خروج پول حقیقی از بازار سهام نیز به ۱۱۸ میلیارد تومان رسید.

بازگشایی نماد پتروشیمی‌های نوری و زاگرس

بخش عمده نمادهای پتروشیمی در بازار امروز، معاملاتی رو به بالا را تجربه کردند. به نحوی که ۱۳ نماد این گروه صعودی شدند و هشت نماد با افت قیمت به کار خود در بورس امروز پایان دادند.

در میان نمادهای صعودی، بیشترین رشد قیمت به سه نماد پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۲.۹۳ درصد، پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۱.۷۶ درصد و پتروشیمی نوری (نوری) با ۱.۳۳ درصد رشد اختصاص داشت.

در طرف دیگر بازار اما نمادهای پتروشیمی غدیر (شغدیر) با ۵.۰۴ درصد، پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۲.۹۳ درصد و پتروشیمی مارون (مارون) با ۱.۳۹ درصد افت، متحمل بیشترین کاهش قیمت بودند.

بررسی‌ تابلو معاملات پتروشیمی‌ها نشان می‌دهد که نماد پتروشیمی نوری با جذب ۸.۹ میلیارد تومان پول حقیقی در بازار امروز، از این منظر پیشتاز بود. این در حالیست که حقیقی‌های پتروشیمی شازند (شاراک) با ۴.۳ میلیارد تومان، بیشترین خروج پول را رقم زدند.

بیشتر بخوانید:  پتروشیمی نوری 20 درصد سهام پتروشیمی اروند را 19 همت خرید

گفتنی است که با اعلام ناظر بازار، نمادهای پتروشیمی نوری (نوری) و پتروشیمی زاگرس (زاگرس) جهت برگزاری مجمع عادی سالیانه صاحبان سهام متوقف شدند و در روزهای آتی معامله نخواهند شد. از سوی دیگر اما دو نماد پتروشیمی گلستان (شستان) و پتروشیمی غدیر (شغدیر) پس از توقف در روزهای گذشته، در بازار امروز بازگشایی شدند.

بازگشایی نفت سپاهان و توقف نفت بهران

نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی، همچون روز گذشته روندی رو به بالا داشتند و شاخص این گروه در پایان معاملات با رشدی ۱.۰۸ درصدی همراه شد. همچنین ارزش معاملات نمادهای پالایشی به ۶۳.۵ میلیارد تومان کاهش یافت اما حدود ۳.۴ میلیارد تومان پول حقیقی وارد این گروه شد.

در معاملات امروز پالایشی‌ها، تنها نماد پالایش نفت تبریز (شبریز) با افت ۰.۶۶ درصدی مواجه شد و سهامداران هفت نماد این گروه شاهد بازدهی مثبت این نمادها بودند. در میان سهام شرکت‌های پالایشی، نمادهای پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۲.۰۷ درصد، سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۱.۳۲ درصد و نفت پاسارگاد (شپاس) با ۰.۹۹ درصد بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند.

از سویی دیگر، با وجود اینکه نماد شبریز بیشترین قیمت گروه خود را ثبت کرد، بیشترین ورود پول حقیقی را نیز به نام خود زد. چرا که امروز سهامداران حقیقی حدود ۶ میلیارد تومان پول وارد معاملات این نماد کردند. در مقابل اما سهام پالایش نفت اصفهان با رقم ۲.۵ میلیارد تومانی، بیشترین خروج پول حقیقی را تجربه کرد.

لازم به ذکر است که نماد نفت سپاهان (شسپا)، پس از افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف در روز گذشته، امروز بازگشایی شد. از سوی دیگر اما نماد نفت بهران (شبهرن) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف، متوقف شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.