کد خبر : 19201
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 مرداد 1403 - 13:36

بهبود نسبی معاملات صنعت پتروشیمی در بورس امروز

پالایشگاه‌های لاوان، تبریز و شیراز تنها نمادهای صعودی گروه نفتی بودند

پالایشگاه‌های لاوان، تبریز و شیراز تنها نمادهای صعودی گروه نفتی بودند
با وجود تداوم افت شاخص کل و هم‌وزن بورس، بخش عمده نمادهای پتروشیمی توانستند در سمت صعودی بورس قرار بگیرند.

به گزارش اختصاصی انرژی‌پرس، بورس امروز در ادامه روند نزولی روزهای اخیر خود، امروز هم سرخ‌پوش بود. با این حال، تداوم محدودیت دامنه نوسان به مثبت و منفی یک درصد، بار دیگر اجازه افت سنگین شاخص‌های بورس را نداد. به علاوه در بازار امروز، تعداد نمادهای پتروپالایشی بورس افزایش یافت و بخش عمده نمادهای پتروشیمی توانستند در سمت صعودی بازار قرار بگیرند.

نماگر اصلی بازار سهام در معاملات روز جاری هزار و ۲۲۵ واحد، معادل ۰.۰۶ درصد افت کرد تا روی سطح دو میلیون و چهار هزار واحدی به کار خود پایان دهد. شاخص هم‌وزن نیز در بازار امروز ۰.۱۵ درصد عقب‌نشینی کرد.

امروز معامله‌گران بورسی در مجموع ۵.۱ میلیارد برگه سهم و حق تقدم خرید و فروش کردند و به این ترتیب، ارزش معاملات خرد رقم هزار و ۳۴۲ را ثبت کرد. در این میان، سهامداران حقیقی نیز به طور خالص حدود ۴۰۰ میلیارد تومان از پول خود را معاملات خارج کردند.

بازگشت پتروشیمی‌ها به مدار صعودی

نمادهای گروه پتروشیمی در بازار امروز توانستند عملکرد قابل قبولی را از خود به‌جا بگذارند و بخش عمده نمادهای این گروه رشد قیمت را تجربه کردند. بررسی وضعیت امروز این گروه حاکی از آن است که ۱۳ نماد پتروشیمی شاهد رشد قیمت پایانی بودند و ۹ نماد متحمل افت قیمت شدند. هفت نماد این گروه نیز روی صفر تابلو به کار خود پایان دادند.

در این بین، نمادهای پتروشیمی نوری (نوری) با ۰.۹۹ درصد، پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۰.۹۹ درصد و پتروشیمی خراسان (خراسان) با ۰.۳۹ درصد رشد، بیشترین بازدهی مثبت را ثبت کردند. در مقابل اما نمادهای پتروشیمی ارومیه (شاروم)، پتروشیمی گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج‌فارس (شاروم) و پتروشیمی فن آوران (شفن)، بیشترین افت قیمت را معادل به ترتیب ۰.۸ درصد، ۰.۷۳ درصد و ۰.۵۸ درصد شاهد بودند.

گفتنی است که سهامداران حقیقی گروه سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین در بازار امروز بیشترین خروج پول در گروه پتروشیمی‌ها را رقم زدند. به نحوی که نماد تاپیکو در بازار امروز شاهد خالص خروج پول ۱۰.۵ میلیارد تومانی بود. از سوی دیگر اما پتروشیمی نوری با مبلغ ۷.۴ میلیارد تومانی شاهد بیشترین ورود پول حقیقی بود.

بیشتر بخوانید:  نوری سهام هرمز را هم خرید

لازم به ذکر است که در پایان بازار امروز و با اعلام ناظر بازار، نماد معاملاتی شرکت صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم)، جهت برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق‌العاده متوقف شد. از سوی دیگر اما نماد پتروشیمی شازند (شاراک) که دیروز تعلیق شده بود، در بازار امروز رفع تعلیق شد و به معاملات بازگشت.

سه نماد پالایشی در مدار صعودی قرار گرفتند

صنعت فرآورده‌های نفتی، در بازار امروز نیز به حرکت خود در مدار نزولی ادامه داد؛ طوری که در معاملات روز جاری تنها سه نماد این گروه افزایش قیمت را تجربه کردند و هشت نماد کاهشی شدند.

به این ترتیب، پس از معاملاتی به ارزش ۸۸ میلیارد تومان، شاخص گروه پالایشی در بازار امروز با کاهش ۰.۵ درصدی مواجه شد و حقیقی‌ها ۳۴ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

سهام سه شرکت پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۰.۳۳ درصد، پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۰.۱۹ درصد و پالایش نفت شیراز (شراز) با ۰.۰۹ درصد رشد قیمت، تنها نمادهای پالایش صعودی در بازار امروز لقب گرفتند. درطرف دیگر بازار اما سهام پالایش نفت تهران (شتران) با ۰.۷۶ درصد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۰.۶۳ درصد و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۰.۵۴ درصد افت، شدیدترین کاهش قیمت در میان هم‌گروهی‌های خود را شاهد بودند.

گفتنی است که نماد پالایش نفت اصفهان (شپنا) امروز بار دیگر به روند خروج پول حقیقی ادامه داد و بیشترین خالص خروج پول حقیقی را به مبلغ ۸.۸ میلیارد تومان را در میان هم‌گروهی‌های خود را تجربه کرد. در مقابل اما سهام پالایش نفت لاوان (شاوان)، تنها نماد پالایشی بود که ورود پول حقیقی را تجربه کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.