کد خبر : 15503
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 خرداد 1403 - 13:38

شاخص کل بالا رفت، شاخص هم‌وزن کاهشی شد؛

پالایشگاه‌های لاوان، اصفهان و تهران، بیشترین صعود گروه پالایشی را رقم زدند/ پتروشیمی تندگویان به مجمع می‌رود

پالایشگاه‌های لاوان، اصفهان و تهران، بیشترین صعود گروه پالایشی را رقم زدند/ پتروشیمی تندگویان به مجمع می‌رود
با افزایش نسبی عرضه‌ها، تعداد نمادهای منفی در صنایع پتروپالایشی بورس افزایش یافت اما شاخص گروه پالایشی به صعود خود ادامه داد.

به گزارش اختصاصی انرژی‌پرس، بورس تهران که در روز گذشته به روند نزولی خود پایان داده بود، در معاملات روز جاری وضعیتی متعادل را تجربه کرد. طوری که تعداد نمادهای بورسی سرخ‌پوش در صنایع گوناگون، از جمله پتروپالایشی‌ها افزایش یافت و در نتیجه، شاخص کل هم‌وزن شاهد افتی اندک بود. با این حال، شاخص کل بورس برای دومین روز متوالی افزایشی شد. این در حالی بود که این احتمال وجود داشت که دامنه نوسان معاملات در بازار امروز به حالت عادی برگردد اما این اتفاق رخ نداد و نمادها باردیگر در بازه مثبت و منفی دو درصد خرید و فروش شدند.

شاخص کل بورس با صعود دو هزار و ۹۲۹ واحدی معادل ۰.۱۴ درصد، به سطح دو میلیون و ۸۱ هزار واحد رسید. این در حالیست که شاخ کل هم‌وزن ۰.۱ درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

با افزایش حجم معاملات بورس به ۷.۱ میلیارد برگه سهم و حق تقدم در بازار روز جاری، ارزش معاملات خرد در بازار سهام به دو هزار و ۱۲۱ رسید. سهامداران حقیقی بازار نیز به طور خالص ۳۷۵ میلیارد تومان از معاملات خارج کردند.

پتروشیمی تندگویان به مجمع می‌رود

معاملات بورس امروز، طوری دنبال شد که وضعیت کلی صنعت پتروشیمی در مقایسه با روز گذشته با افت همراه بود. بر این اساس، در بازار امروز هفت نماد پتروشیمی مثبت خوردند، ۱۶ نماد افت قیمت داشتند و پنج نماد نیز تغییر قیمتی را تجربه نکردند.

سه نماد پتروشیمی تندگویان (شگویا) با ۱.۹۵ درصد، پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) با ۰.۸۹ درصد و پتروشیمی زاگرس (زاگرس) با ۰.۵۲ درصد، بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند و در طرف دیگر نیز سهام سه شرکت صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم)، صنایع پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) و پتروشیمی فارابی (شفارا) با افت به ترتیب ۱.۴۴ درصد، ۱.۴۳ درصد و ۱.۱۹ درصدی شاهد بیشترین کاهش قیمت بودند.

همچنین بیشترین ورود پول حقیقی به بازار امروز پتروشیمی‌ها نیز مربوط به سهام پتروشیمی نوری (نوری) با ورود پول ۳.۵ میلیارد تومانی بود. با این وجود، پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۸.۸ میلیارد تومان، شاهد بیشترین خروج پول حقیقی بود.

بیشتر بخوانید:  پتروشیمی نوری در شش ماه اول سال چقدر پول از کجا در آورده؟+اینفو

گفتنی است که در پایان بازار امروز و با اعلام ناظر بازار، نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی تندگویان (شگویا) برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام در روز شنبه ۲۶ خردادماه، متوقف شد و در روزهای آتی معامله نخواهد شد.

از سوی دیگر اما نماد شرکت تولیدات پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر)، که معاملات آن در روزهای گذشته متوقف شده بود، پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه، تقسیم سود نقدی و اعمال آن در سامانه معاملات، در بازار امروز بازگشایی شد و به معاملات بازگشت.

تزریق ۱۱ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد پالای نفت اصفهان

تابلوی بازار نشان می‌دهد که وضعیت سهام شرکت‌های پالایشی نیز همچنان خوب است و بخش عمده آنها، امروز هم حرکت رو به بالای خود را دنبال کردند. امروز تنها سه نماد نفت پاسارگاد (شپاس) با ۰.۵۹ درصد، نفت سپاهان (شسپا) با ۰.۳۱ و پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۰.۰۸ افت قیمت، شاهد حرکتی نزولی بودند و پنج نماد این گروه در مدار صعودی قرار گرفتند. قیمت پایانی چهار نماد نیز بدون تغییر باقی ماند.

در سمت سبزپوش این گروه نیز، سهام سه شرکت پالایش نفت لاوان (شاوان)، پالایش نفت تهران (شتران) و پالایش نفت اصفهان (شپنا) با رشد به ترتیب ۱.۸ درصد، ۱.۷۶ درصد و ۱.۶۹ درصد نیز قدرتمندترین صعود را ثبت کردند.

به این ترتیب، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی با رشد ۱.۲۶ درصدی همراه شد. همچنین با ثبت ارزش معاملات ۱۰۶ میلیارد تومانی، حقیقی‌ها حدود ۱۷ میلیارد تومان پول تازه نفس وارد این صنعت کردند.

سهامداران حقیقی در بازار امروز توجه ویژه‌ای به نماد پالایش نفت اصفهان (شپنا) نشان دادند و با تزریق حدود ۱۱ میلیارد تومان پول به استقبال این نماد رفتند. از سوی دیگر اما بیشترین خروج پول، به نماد نفت سپاهان (شسپا) رسید که با خروج پول حقیقی ۱.۴ میلیارد تومانی مواجه شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.