کد خبر : 19003
تاریخ انتشار : شنبه 13 مرداد 1403 - 13:24

حمایت ۵۰۰ میلیارد تومانی هم جلوی سقوط بورس را نگرفت

پالایشگاه‌های تهران، لاوان و بندرعباس در قعر جدول بازدهی گروه نفتی/ ارز ترجیحی از مبنای قیمت‌گذاری کالاهای پتروشیمی حذف شد

پالایشگاه‌های تهران، لاوان و بندرعباس در قعر جدول بازدهی گروه نفتی/ ارز ترجیحی از مبنای قیمت‌گذاری کالاهای پتروشیمی حذف شد
با وجود حمایت ۵۰۰ میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی از بازار سرمایه، شاخص کل بورس به سقوط خود ادامه داد و در آستانه از دست دادن کانال دو میلیونی قرار گرفت.

به گزارش انرژی پرس، پس از آنکه بورس تهران در آخرین روز هفته گذشته و در پی ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، ریزش شدیدی را تجربه کرد، رئیس صندوق توسعه ملی با دستور محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهوری، از حمایت از بازار سرمایه خبر داد. به این ترتیب امروز ۵۰۰ میلیارد تومان از منابع این صندوق به بازار سهام تزریق شد اما این حمایت نیز نتوانست جلوی سقوط آزاد بورس را بگیرد. طوری که در بازار امروز ۹۸ درصد نمادهای بورسی منفی خوردند و همه نمادهای صنایع پالایشی و پتروشیمی نیز در سمت سرخ‌پوش بازار به کار خود پایان دادند.

شاخص کل بورس در بازار امروز ۶۱ هزار و ۷۰۵ واحد، معادل ۲.۹۸ درصد ریخت و روی سطح دو میلیون و ۶ هزار واحدی ایستاد. به این ترتیب، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای تنها ۶ هزار واحد با از دست دادن حمایت دو میلیون تومانی فاصله دارد. شاخص کل هم‌وزن نیز بازار امروز را به کاهش ۱۹ هزار و ۸۸۸ واحدی و از دست دادن ۳.۰۲ درصد از ارتفاع خود به پایان برد.

در معاملات روز جاری ۹.۶ میلیارد برگه سهم خرید و فروش شد تا ارزش معاملات خرد به دو هزار و ۷۸۷ میلیارد تومان برسد. حقیقی‌های بازار نیز حدود هزار و ۷۰ میلیارد تومان از پول خود را از بازار خارج کردند.

ارز ترجیحی از مبنای قیمت‌گذاری کالاهای پتروشیمی حذف شد

در پایان معاملات بورس امروز صنعت پتروشیمی به سقوط آزاد خود ادامه داد و هیچ‌یک از نمادهای این گروه نتوانستند در سمت صعودی بازار قرار بگیرند. ۲۹ نماد پتروشیمی معامله شده در بازار امروز افت قیمت پایانی را تجربه کردند و نماد پتروشیمی فسا نیز بدون تغییر قیمت به کار خود پایان داد. در این میان، سه نماد صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم)، پتروشیمی فن آوران (شفن) و پتروشیمی ارومیه (شاروم) با قرارگیری در کف قیمتی مجاز روزانه، بیشترین بازدهی منفی را تجربه کردند.

بیشتر بخوانید:  نفت پاسارگاد تنها نماد پالایشی صعودی بورس امروز/ خروج 12.7 میلیارد تومان پول حقیقی از پتروشیمی نوری

علاوه بر آن، بررسی‌ها نشان می‌دهند که بیشترین خروج پول حقیقی در بازار امروز پتروشیمی‌ها مربوط به سهام پتروشیمی نوری (نوری) بوده و نزدیک به ۲۶ میلیارد تومان پول حقیقی از این گروه خارج شده است.

دیگر نکته قابل توجه پیراون صنعت پتروشیمی، خبر حذف ارز ترجیحی از مبنای قیمت‌گذاری کالاهای پتروشیمی بود. به این ترتیب، با حذف دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای این محصولات، از این پس همه کالاهای پتروشیمی با دلار حواله مبادله‌ای قیمت‌گذاری می‌شوند و این موضوع می‌تواند درآمد پتروشیمی‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. به این ترتیب، احتمالا شرکت‌های پتروشیمی در روزهای آینده، اثر این مصوبه بر صورت‌های مالی خود را افشا کنند.

ادامه سقوط آزاد پالایشی‌های بورس

نمادهای صنعت پالایشی نیز در پایان معاملات امروز بازار سهام یک‌دست سرخ پوش بودند و همه ۱۳ نماد حاضر در این گروه متحمل افت قیمت شدند. سهامداران حقیقی نیز از صنعت فرآورده‌های نفتی روی برگرداندند و بیش از ۷۲ میلیارد تومان پول از این صنعت خارج کردند. به این ترتیب، شاخص این گروه افتی ۳۹ هزار و ۶۲۶ واحدی معادل ۴.۵۴ درصد را رقم زد. ارزش معاملات امروز صنعت پالایشی نیز ۱۵۳ میلیارد تومان بود.

نماد شرکت پالایش نفت تهران با نماد (شتران) شاهد بیشترین افت قیمت در میان نمادهای پالایشی بود و قیمت پایانی این نماد ۵.۷۳ درصد کاهش پیدا کرد. پس از آن، نمادهای پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۵.۶۵ درصد و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۵.۴۸ درصد افت، شاهد بیشترین کاهش قیمت بودند.

سهامداران حقوقی نماد پالایش نفت اصفهان (شپنا) بیشترین خروج پول حقیقی را در صنعت پالایشی داشتند و ۵۲.۵ میلیارد تومان پول حقیقی از این نماد خارج شد. همچنین نماد نفت پاسارگاد تنها نماد پالایشی بود که با مبلغ ۲۴۲ میلیون تومانی، شاهد ورود پول حقیقی بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.