کد خبر : 18778
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 مرداد 1403 - 13:39

تابلوی بورس سرخ شد؛

پالایشگاه‌های تهران، اصفهان و بندرعباس بیشترین افت گروه نفتی را ثبت کردند

پالایشگاه‌های تهران، اصفهان و بندرعباس بیشترین افت گروه نفتی را ثبت کردند
در روزی که همه نمادهای پالایشی منفی خوردند و تنها چهار نماد پتروشمی شاهد رشد قیمت بودند، شاخص‌های بورسی با افتی قابل توجه مواجه شدند.

به گزارش اختصاصی انرژی‌پرس، بورس تهران که در نخستین روز معاملاتی این هفته، روندی نزولی را آغاز کرد، در بازار امروز با شدت بیشتری به این روند ادامه داد. طوری که در صنعت پالایشی بورس، همه نمادها منفی خوردند و در صنعت پتروشیمی نیز تنها چهار نماد طعم رشد قیمت را چشیدند. شاخص‌های بورسی نیز افت سنگینی را تجربه کردند.

شاخص کل بورس تهران بازار روز جاری را با ریزشی ۲۹ هزار و ۱۵۱ واحدی، معادل ۱.۳۵ درصد به پایان رساند و روی پله دو میلیون و ۱۳۱ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز ۱.۲۱ درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

معامله‌گران بورسی در بازار روز جاری ۶.۹ میلیارد برگه سهم و حق تقدم خرید و فروش کردند تا ارزش معاملات خرد به دو هزار و ۴۲۱ هزار میلیارد تومان برسد. حقیقی‌های بورس نیز به طور خالص ۳۶۸ میلیارد تومان از بازار خارج کردند.

نماد پتروشیمی آبادان بازگشایی شد

بررسی معاملات صنعت پتروشیمی نشان می‌دهد که در بازار امروز تنها چهار نماد این گروه بازدهی مثبت داشتند و ۲۳ نماد با افت قیمت پایانی مواجه شدند. در این میان، نمادهای پتروشیمی فسا، داراب و جهرم بدون تغییر قیمت و روی صفر تابلو به معاملات خود پایان دادند.

نمادهای پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۰.۳۴ درصد، پتروشیمی مارون (مارون) با ۰.۲۵ درصد، پتروشیمی گلستان (شستان) با ۰.۱۴ درصد و پتروشیمی کرمانشاه (کرماشا) با ۰.۰۶ درصد، چهار نمادی بودند که بازدهی مثبت را در گروه خود به ثبت رساندند. در بین نمادهای نزولی نیز پتروشیمی آبادان (شپترو)، پتروشیمی فارابی (شفارا) و پتروشیمی تندگویان (شگویا) با افت قیمت به ترتیب ۲.۹۹ درصد، ۲.۱ درصد و ۲.۰۹ درصدی مواجه شدند و بیشترین کاهش قیمت را ثبت کردند.

بررسی معاملات اشخاص حقیقی و حقوقی در گروه پتروشیمی حاکی از آن است که نماد پتروشیمی پردیس در بازار امروز، بیشترین خروج پول حقیقی این گروه را شاهد بوده است؛ طوری که حقیقی‌های شپدیس حدود ۱۷ میلیارد تومان از معاملات این نماد خارج کردند. این در حالیست که پتروشیمی بوعلی سینا با جذب تنها ۹۱۱ میلیون تومان پول حقیقی، بهترین عملکرد در گروه خود را ثبت کرد.

بیشتر بخوانید:  پتروشیمی‌های بوعلی سینا، آبادان و فارابی پیشتاز گروه خود شدند

لازم به ذکر است که با اعلام ناظر بازار، نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی آبادان (شپترو)، پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام و افشای اطلاعات با اهمیت مصادیق گروه (ب)، در بازار امروز بازگشایی شد و به معاملات بازگشت.

بیشترین افت قیمت و خروج پول حقیقی گروه نفتی به پالایشگاه تهران رسید

وضعیت نامطلوب معاملات پالایشی‌ها در روزهای گذشته، در بازار امروز تشدید و با پایان معاملات، حتی یک نماد پالایشی نیز نتوانست در مدار صعود قرار بگیرد. طوری که ۱۱ نماد این گروه منفی خوردند و دو نماد نیز روی صفر تابلو به معاملات خود پایان دادند.

در نتیجه، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در پایان بازار سه درصد افت کرد. همچنین طی معاملاتی به ارزش ۱۱۲ میلیارد تومان، سهامداران حقیقی بیش از ۴۱ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

در میان نمادهای نزولی سهامداران پرچمداران پالایشی، یعنی شرکت‌های پالایش نفت تهران (شتران) با ۶.۶۸ درصد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۳.۱۱ درصد و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۲.۱۲ درصد افت، بیشترین کاهش ارزش دارایی‌های خود را تجربه کردند.

گفتنی است که افت شدید شتران در شرایطی رقم خورد که این نماد، به همراه پالایش نفت شیراز(شراز)، پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه مبنی بر تقسیم سود نقدی، بدون محدودیت نوسان بازگشایی شدند.

همچنین شتران در بازار امروز بیشترین خروج پول حقیقی گروه فرآورده‌های نفتی را نیز به نام خود زد و بیش از ۲۹ میلیارد تومان پول حقیقی از ای گروه خارج شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.