کد خبر : 13809
تاریخ انتشار : شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 13:48

پالایشگاه‌های بندرعباس و تبریز، بیشترین افت در گروه خود را تجربه کردند

پالایشگاه‌های بندرعباس و تبریز، بیشترین افت در گروه خود را تجربه کردند
با وجود رشد شاخص‌های بورسی، بخش عمده نمادهای پتروپالایشی بازار امروز را روی دور نزولی به پایان بردند.

به گزارش انرژی پرس، آغاز به کار بورس تهران در هفته جاری با صعود دوباره شاخص‌های اصلی بازار سهام همراه شد. با این وجود، از آنجا که بررسی‌ها نشان می‌دهند حدود ۷۰ درصد نمادهای بورسی در بازار امروز منفی خورده‌اند، به نظر می‌رسد که حمایت از شاخص‌سازان، عامل اصلی رشد شاخص‌ها در روز جاری بوده است. همچین بررسی نمادهای پتروپالایشی نیز از افت قیمت بخش عمده آنها حکایت دارد.

شاخص کل بورس در معاملات امروز سه هزار و ۴۶۳ واحد معادل ۰.۱۶ درصد رشد کرد و در پایان معاملات روی پله دو میلیون و ۱۶۸ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز با رشدی ۰.۱۲ درصدی به کار خود پایان داد.

در بازار امروز ۶.۳ میلیارد برگه سهم و حق تقدم خرید و فروش شد تا در نهایت، ارزش معاملات خرد رقم دو هزار و ۵۸۳ میلیارد تومان را ثبت کند که در مقایسه با روزهای اخیر، کاهشی شده است. همچنین معاملات حقیقی و حقوقی‌های بازار امروز نیز به ورود حدود ۱۷ میلیارد تومان پول حقیقی ختم شد.

کدام نمادهای پتروشیمی مثبت خوردند؟

عمده نمادهای پتروشیمی در بازار امروز، خلاف جهت شاخص‌های اصلی حرکت کردند. در معاملات امروز پتروشیمی‌ها، پنج نماد بازدهی مثبت داشتند، ۲۲ نماد شاهد کاهش قیمت بودند و سه نماد نیز روی صفر تابلو معامله شدند.

تابلو معاملات نشان می‌دهد که نماد پتروشیمی نوری بیشترین بازدهی قیمت در گروه پتروشیمی را رقم زده است. طوری که امروز «نوری» ۰.۹۲ درصد رشد کرد و پیشتاز گروه خود بود. دو نماد پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۰.۳۷ درصد و گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با ۰.۲۹ درصد نیز در رده‌های بعدی بیشترین رشد قیمت قرار گرفتند.

در طرف مقابل اما بیشترین کاهش قیمت مربوط به نمادهای پتروشیمی جم (جم) با ۲.۴۶ درصد، پتروشیمی تندگویان (شگویا) با ۱.۳ درصد و پتروشیمی کرمانشاه (کرماشا) با ۱.۱۴ درصد افت بود.

همچنین در بازار امروز، سهامداران حقیقی بیش از ۶ میلیارد تومان پول از سهام شرکت پتروشیمی جم خارج کردند و «جم» شاهد بیشترین خروج پول در میان هم‌گروهی‌های خود بود. پتروشیمی نوری نیز با ورود پول ۷.۳ میلیارد تومانی، بیشترین استقبال اشخاص حقیقی را تجربه کرد.

پیشتازی پالایشگاه لاوان در گروه پالایشی

امروز در گروه فرآورده‌های نفتی تنها حدود ۶۶ میلیارد تومان سهام معامله شد و سهامداران حقیقی نزدیک به چهار میلیارد تومان پول وارد این صنعت کردند. پالایشی‌ها امروز معاملات متعادلی را پشت سر گذاشتند و همه نماد این گروه در بازه قیمتی مثبت و منفی یک درصد به کار خود پایان دادند؛ چهار نماد صعودی شدند، هشت نماد شاهد افت قیمت بودند و یک نماد نیز روی صفر تابلو به کار خود پایان داد. به این ترتیب، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی با کاهش ۰.۱ درصدی مواجه شد.

بیشتر بخوانید:  تابلوی بورس برای سومین روز متوالی سبز شد/ پتروپالایشی‌ها همچنان در مدار صعود

نماد پالایش نفت لاوان (شاوان) با رشد ۰.۷ درصدی، پیشتاز معاملات امروز گروه پلایشی بود و نمادهای تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۰.۶۱ درصد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۰.۵۵ درصد و نفت پاسارگاد (شپاس) با ۰.۳۸ درصد رشد نیز دیگر نمادهای صعودی معاملات امروز پالایشی‌ها بودند.

در سوی دیگر اما نمادهای پالایش نفت بندرعباس (شبندر)، پالایش نفت تبریز (شبریز) و نفت ایرانول (شرانل) با افت به ترتیب ۰.۸۶ درصد، ۰.۵۵ درصد و ۰.۲۵ درصدی، بیشترین کاهش قیمت را رقم زدند.

همچنین بیشترین خروج پول حقیقی در میان نمادهای پالایشی به نماد شپنا رسید که در بازار امروز با خروج ۱.۴ میلیارد تومانی سهامداران حقیقی مواجه شد. ین در حالیست که سهامداران حقیقی شبندر با سه میلیارد تومان پول حقیقی، به استقبال این نماد رفتند.

ورود ۲۰ میلیارد تومان پول تازه نفس به صنعت شیمیایی

بخش عمده نمادهای گروه محصولات شیمیایی به حرکت خود در مدار نزولی ادامه دادند  و سبب افت ۰.۳۴ درصدی شاخص این گروه شدند. امروز در صنعت محصولات شیمیایی نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان سهام معامله شد و سهامداران حقیقی حدود ۲۰ میلیارد تومان پول وارد این گروه کردند.

در بازار امروز ۲۲ نماد شیمیایی مثبت بودند و ۳۸ نماد با افت قیمت به کار خود پایان دادند. سه نماد صنایع شیمیایی سینا (شسینا)، صنعتی دوده فام (شصدف) و تولیدی و صنعتی گوهرفام (شفام) با رشد به ترتیب، ۶ درصد، ۵.۸۱ درصد و ۴.۹۸ درصدی، بیشترین بازدهی مثبت را در گروه خود به ثبت رساندند.

در طرف دیگر بازار اما نمادهای صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) با ۲.۷۸ درصد، بین‌المللی محصولات پارس (شپارس) با ۱.۹۴ درصد و پاکسان (شپاکسا) با ۱.۶۸ درصد، بیشترین کاهش در قیمت پایانی را متحمل شدند. 

لازم به ذکر است که نماد کود شیمیایی اوره لردگان (شلرد) بیشترین ورود پول حقیقی را نیز در گروه شیمیایی بورس امروز تجربه کرد و حقیقی‌ها ۲.۸۸ میلیارد تومان به این نماد تزریق کردند. در طرف دیگر اما نماد پلی پروپیلن جم در بین همه نماد شیمیایی بیشترین خروج پول حقیقی به مبلغ سه میلیارد تومان را تجربه کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.