کد خبر : 14333
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 خرداد 1403 - 13:25

تداوم روزهای خونین بورس؛

پالایشگاه‌های بندرعباس و اصفهان بیشترین افت گروه نفتی را شاهد بودند

پالایشگاه‌های بندرعباس و اصفهان بیشترین افت گروه نفتی را شاهد بودند
روزهای سرخ بازار سهام در حالی ادامه پیدا کرد که امروز هم هیچ‌یک از نمادهای پتروشیمی و پالایشی بازار صعودی نشدند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، در ادامه روزهای نزولی بورسی تهران، شاخص‌های اصلی بازار سهام امروز هم به حرکت خود در مدار نزولی ادامه دادند و صنایع پتروپالایشی بار دیگر وضعیتی نگران‌کننده داشتند.

شاخص کل بورس در معاملات امروز ۲۲ هزار و ۵۰۵ واحد معادل ۱.۰۸ درصد عقب‌نشینی کرد و روی سطح دو میلیون و ۵۶ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز افتی ۰.۷۵ درصدی را شاهد بود.

با جابجایی ۵.۵ میلیارد برگه سهم و حق تقدم در بازار امروز، ارزش معاملات خرد به هزار و ۹۲۱ میلیارد تومان رسید. افزون بر آن، خالص خروج پول حقیقی از معاملات روز جاری نیز به ۳۶۳ میلیارد تومان رسید.

کدام نمادهای پتروشیمی صعودی شدند؟

صنعت پتروشیمی در پایان معاملات امروز بازار سهام یک‌دست سرخ پوش بودند و همه ۲۸ نماد حاضر در این گروه متحمل افت قیمت بودند. دو نماد شرکت پتروشیمی پردیس با نماد (شپدیس) و پتروشیمی جم با نماد جم شاهد بیشترین افت قیمت در میان نمادهای پتروشیمی بودند و قیمت پایانی این نمادها دو درصد کاهش پیدا کرد. پس از آن، نمادها پتروشیی بوعلی سینا (بوعلی) با ۱.۹۹ درصد و در ادامه این فهرست قرار گرفتند.

لازم به ذکر است که سهامداران حقوقی نماد پتروشیمی بوعلی سینا بیشترین خروج پول حقیقی را در صنعت پتروشیمی داشتند و ۴۹ میلیارد تومان پول حقیقی از این نماد خارج شد.

ادامه سقوط دسته‌جمعی پالایشی‌ها

روند معاملات در سومین روز هفته به نحوی پیش رفت که در صنعت فرآورده‌های نفتی، بار دیگر هیچ یک از نمادها صعودی نشدند و سهامداران ۱۱ نماد این گروه شاهد افت قیمت دارایی خود بودند. البته سهام شرکت نفت پارس (شنفت)  نیز روی صفر تابلو به معاملات امروز خود پایان داد.

بیشتر بخوانید:  صعود اندک شاخص کل بورس در روز افت شاخص هم‌وزن/ قائد بصیر، فارابی و جم بیشترین بازدهی گروه پتروشیمی را رقم زدند

بیشترین افت قیمت در بین نمادهای گروه پالایشی مربوط به سهام شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس (شبندر)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و نفت پاسارگاد (شپاس) بود که به ترتیب کاهش قیمت ۱.۹۹ درصد، ۱.۸۹ درصد و ۱.۸۱ درصدی را تجربه کردند.

به این ترتیب، در پایان زمان بازار امروز شاخص صنعت پالایشی با معاملاتی به ارزش تنها حدود ۵۰ میلیارد تومان و خروج پول ۱۱.۵ میلیارد تومانی حقیقی‌ها، افتی در حدود ۱.۴۸ درصد را رقم زد.

گفتنی است که سهام پالایش نفت بندر در بازار امروز شاهد بیشترین خروج پول حقیقی در میان هم‌گروهی‌های خود بود. طوری که خالص خروج پول از این نماد از ۵.۶ میلیارد تومان گذر کرد.

خروج ۹۴ میلیارد تومان پول حقیقی از گروه شیمیایی

وضعیت گروه شیمیایی نیز در بازار امروز تعریفی نداشت و شاخص این گروه با عقب‌نشینی ۱.۱۳ درصدی معاملات را به پایان برد. به علاوه طی معاملاتی به ارزش ۲۲۱ میلیارد تومان، سهامداران حقیقی حدود ۹۴ میلیارد تومان از پول خود در این صنعت را بیرون کشیدند.

مشاهدات تالار شیشه‌ای حاکی از آنند که امروز تنها چهار نماد شیمیایی در طرف سبزپوش بازار ایستادند و ۵۵ نماد بازدهی منفی داشتند.

سهام شرکت‌های نیروکلر (شکلر)، تولیدی و صنعتی گوهرفام (شفام)، دوده صنعتی پارس (شدوص) گسترش سوخت سبز زاگرس (شگستر) با رشد به ترتیب ۱.۹۳ درصد، ۱.۸۸ درصد، ۰.۶۸ درصد و ۰.۴۶ درصدی تنها نمادهای صعودی بازار امروز بودند. از سوی دیگر اما چهار نماد پلی اکریل ایران (شپلی)، توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا)، صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) و تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد) با افت دو درصدی، در کف باز قیمتی مجاز قرار رفتند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.