کد خبر : 14153
تاریخ انتشار : شنبه 5 خرداد 1403 - 13:50

آغاز معاملات هفته جدید بورس با تداوم افت شاخص‌ها؛

پالایشگاه‌های اصفهان، لاوان و تهران بیشتری افت گروه نفتی را رقم زدند

پالایشگاه‌های اصفهان، لاوان و تهران بیشتری افت گروه نفتی را رقم زدند
در روزی که بورس بار دیگر به روند نزولی خود ادامه داد، تنها یک نماد پتروشیمی مثبت خورد و همه پالایشی‌ها نیز سرخ‌پوش شدند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، در ادامه روزهای سرخ بورس تهران، بازار سهام در نخستین روز معاملاتی هفته جاری و در شرایطی که دامنه نوسان معاملات سهام، بار دیگر مثبت و منفی دو درصد بود، به روند نزولی خود ادامه داد. نمادهای پتروپالایشی نیز بال لباس سرخ معاملات این هفته را آغاز کردند.

شاخص کل بورس افتی ۱۶ هزار و ۹۶۸ واحدی معادل ۰.۸ درصد را به ثبت رساند و در پایان بازار روی سطح دو میلیون و ۹۷ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز ۰.۶۲ درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

در بازار امروز ۵.۴ میلیارد برگه سهم خرید و فروش شد تا ارزش معاملات خرد معادل تنها هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رقم بخورد. حقیقی‌ها اما ۶۱۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند.

پتروشیمی ارومیه؛ تنها نماد صعودی گروه پتروشیمی‌ها

در بورس امروز، وضعیت معاملات در صنعت پتروشیمی قرمز بود و نماد پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۰.۳۳ درصد رشد، تنها نماد صعودی این گروه لقب گرفت.

در میان نمادهای نزولی گروه پتروشیمی نیز سه نماد پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، پتروشیمی تندگویان (شگویا) و پتروشیمی فارابی (شفارا) با قرارگیری در کف بازه قیمتی مجاز، شاهد بیشترین افت بودند.

بررسی عملکرد معامله‌گران در معاملات امروز پتروشیمی‌ها نیز نشان می‌دهد که در این گروه، نماد شرکت پتروشیمی تندگویان با مبلغ حدود ۱۱.۹ میلیارد تومان، بیشترین خروج پول حقیقی را شاهد بوده است.

سقوط آزاد پالایشی‌ها

معاملات گروه پالایشی نیز همچون بخش عمده صنایع بازار نزولی بود و شاخص صنعت فرآورده‌های نفتی، سقوطی ۱.۶۸ درصدی را در معاملات امروز متحمل شد. این افت در حالی رخ داد که در روز جاری فقط ۹۵ میلیارد تومان سهام در این گروه جابجا شد و حقیقی‌های بازار نیز بیش از ۷۷ میلیارد تومان از معاملات این صنعت خارج کردند.

بیشتر بخوانید:  موج گرانی در پتروشیمی

معاملات پالایشی‌ها به نحوی پیش رفت که در بازار امروز هیچ یک از نمادهای این گروه شاهد رشد قیمت نبود و همه ۱۳ نماد پالایشی با افت قیمت معاملات را به پایان بردند. نمادهای پالایش نفت اصفهان (شپنا) با دو درصد، پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۱.۹۸ درصد و پالایش نفت تهران (شتران) با ۱.۹۸ درصد، بیشترین کاهش قیمت در گروه خود را به ثبت رساندند.

در معاملات روز جاری، خروج پول حقیقی از سهام پالایش نفت بندرعباس از دیگر نمادهای صنعت فرآورده‌های نفتی پیشی گرفت و حقیقی‌ها بیش از ۳۱.۵ میلیارد تومان از این نماد خارج کردند.

کدام نمادهای شیمیایی مثبت خوردند؟

نمادهای گروه محصولات شیمیایی نیز وضعیتی متفاوت با دیگر صنایع بررسی شده نداشتند و شاخص این گروه نیز با کاهش ۰.۶۴ درصدی مواجه شد. همچنین ارزش معاملات نمادهای شیمیایی از ۱۷۲ میلیارد تومان گذر کرد و ۷۳ میلیارد تومان پول حقیقی از این گروه خارج شد.

از میان کل نمادهای این گروه تنها سهام دو شرکت نیروکلر (شکلر) با ۱.۸۷ درصد و مدیریت صنعت شوینده بهشهر (شوینده با ۰.۴۱ درصد رشد، شاهد افزایش قیمت پایانی بود و ۵۳ نماد شیمیایی با افت قیمت کار خود را در بازار امروز به پایان بردند.

در طرف دیگر بازار اما بیشترین کاهش قیمت در معاملات شیمیایی‌های بازار امروز به سهام سه شرکت تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی، تولی‌پرس و شیمیایی رنگین رسید؛ طوری که هر سه این نمادها شاهد افت قیمت ۱.۹۹ درصدی بودند.

همچنین بیشترین خروج پول از گروه شیمیایی نیز به سهام گسترش سوخت سبز زاگرس  (شگستر) با مبلغ ۲۱ میلیارد تومانی اختصاص یافت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.