کد خبر : 21029
تاریخ انتشار : جمعه 23 شهریور 1403 - 0:11

مدیرعامل پتروشیمی هنگام در گفتگو با «انرژی پرس»:

وزارتخانه‌ها و بورس؛ بازیگران سرنوشت ساز در صنعت اوره

وزارتخانه‌ها و بورس؛ بازیگران سرنوشت ساز در صنعت اوره
مدیرعامل پتروشیمی هنگام بر لزوم همکاری وزارتخانه‌ها، بورس و تولیدکنندگان برای حل مشکلات صنعت اوره و افزایش صادرات این محصول تاکید کرد.

به گزارش اختصاصی انرژی‌پرس، غلامرضا جمشیدی، مدیرعامل پتروشیمی هنگام در گفتگویی اختصاصی با «انرژی پرس»، به تشریح وضعیت فعلی و برنامه‌های آتی این شرکت پرداخت.

پتروشیمی هنگام؛ از رکود به رونق

او با اشاره به چالش‌های پیش روی پتروشیمی هنگام در سال‌های گذشته، اظهار کرد: به دلایل مختلفی پتروشیمی هنگام به مدت طولانی در اولویت سرمایه‌گذاری قرار نگرفته بود. با روی کار آمدن دکتر علی عسگری در هلدینگ خلیج فارس، این شرکت به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی این هلدینگ تعریف شد.

جمشیدی با قدردانی از حمایت‌های سهامداران و هلدینگ خلیج فارس، افزود: با تلاش‌های صورت گرفته، موفق شدیم فاز اول پتروشیمی هنگام را به تولید برسانیم و تاکنون حدود ۲۵ محموله (کشتی) به ارزش ۷۵ میلیون دلار صادر کرده‌ایم. همچنین، مراحل پیش‌راه‌اندازی واحد اوره نیز آغاز شده ؛ با توجه به توقف طولانی ۱۶ و ۱۷ ساله این پروژه، پیش‌بینی می‌شود که فرآیند راه‌اندازی کامل واحد اوره تا پایان سال جاری به طول انجامد و شاهد افتتاح آن در دولت جدید باشیم.

 

کاهش یکپارچگی در میان تولیدکنندگان اوره؛ چالشی جدی

مدیرعامل پتروشیمی هنگام در ادامه به بررسی دلایل کاهش یکپارچگی در میان تولیدکنندگان اوره و راهکارهای بهبود این وضعیت پرداخت.

او با اشاره به حاشیه سود بالای اوره نسبت به سایر محصولات پتروشیمی و همچنین نوسانات بازار جهانی، بر اهمیت همکاری و هماهنگی میان تولیدکنندگان اوره تاکید کرد. جمشیدی با یادآوری دوران تصدی خود به عنوان رییس کارگروه اوره، از تلاش‌های صورت گرفته برای ایجاد هماهنگی و افزایش سهم بازار اوره ایران در مناطق مختلف جهان خبر داد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی هنگام با بیان اینکه در گذشته با تشکیل کارگروهی ویژه، توانسته‌اند به موفقیت‌های چشمگیری در حوزه صادرات و افزایش قیمت اوره دست یابند. وی بر لزوم احیای مجدد این کارگروه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌ها برای بازگرداندن بازارهای از دست رفته اوره ایران تاکید کرد.

 

اهمیت صادرات و امنیت غذایی

مدیرعامل پتروشیمی هنگام با اشاره به اهمیت امنیت غذایی و نقش اوره در این زمینه، بر لزوم بازگرداندن سهم ایران از بازار جهانی اوره تاکید کرد و بر لزوم ایجاد یک پرتفوی واحد برای اوره ایران در سطح ملی تاکید نمود.

بیشتر بخوانید:  سهم ۲۳ درصدی ایران در تولید پلیمر خاورمیانه

او همچنین به موفقیت شرکت تجارت صنعت در فروش آمونیاک به هند اشاره کرد و این دستاورد را گامی مهم در جهت توسعه صادرات محصولات پتروشیمی ایران دانست.

جمشیدی با بیان اینکه شرکت پتروشیمی هنگام با بهره‌گیری از ظرفیت‌های اسکله اختصاصی خود و همکاری با شرکت تجارت صنعت، در نظر دارد صادرات اوره را نیز افزایش دهد، ابراز امیدواری کرد که بتوانند به موفقیت‌های گذشته در این حوزه دست یابند.

 

عرضه اوره در بورس؛ راهکاری برای تسویه بدهی‌ها

مدیرعامل شرکت پتروشیمی هنگام در پایان به موضوع مطالبات معوقه شرکت‌های اوره‌ساز از دولت اشاره و و بر ضرورت تسویه این بدهی‌ها تأکید کرد.

جمشیدی با اشاره به تجربه شخصی خود در پیگیری این موضوع، عنوان کرد: زمانی که من مسئولیت کارگروه اوره را بر عهده داشتم، به صورت مداوم در جلسات مختلف حضور می‌یافتم تا مطالبات این بخش را پیگیری کنم اما متأسفانه، با گذشت زمان، حجم بدهی‌ها به بیش از ۵۰ همت رسیده و این موضوع به یک بحران جدی تبدیل شده است.

او در ادامه به دو پیشنهاد برای حل این مشکل اشاره کرد: اول، عرضه اوره در بورس کالا مانند سایر محصولات و خرید آن توسط شرکت‌های تعاونی؛ و دوم، تسویه مطالبات قبلی شرکت‌ها از طریق روش‌هایی مانند واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به اوره سازان.

جمشیدی با تاکید بر افزایش روزافزون زیان شرکت‌های اوره‌ساز، خواستار توجه ویژه دولت به این موضوع شد و بیان کرد که شرکت پتروشیمی هنگام نیز از این مساله متاثر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی هنگام همچنین به موضوع تامین گاز مورد نیاز این صنعت پرداخت و بر لزوم تضمین تامین پایدار گاز به ویژه در فصل سرد سال تاکید کرد. او عنوان کرد: قطع گاز به تولید اوره آسیب جدی وارد می‌کند و باید برای حل این مشکل تدابیر جدی اتخاذ شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.