کد خبر : 22974
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 آبان 1403 - 12:27

واردات گاز اروپا از روسیه همچنان درحال رشد

واردات گاز اروپا از روسیه همچنان درحال رشد
با وجود تلاش اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی به انرژی مسکو، سهم روسیه در واردات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) به این بلوک، در حال رشد است.

به گزارش انرژی پرس، «آژانس همکاری رگولاتورهای انرژی» که دیده‌بان انرژی اتحادیه اروپاست، اعلام کرد سهم مسکو از واردات ال‌ان‌جی به اتحادیه اروپا در نیمه اول سال، به ۲۰ درصد در مقایسه با ۱۴ درصد در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ افزایش یافت.

هر چند روسیه دیگر تامین‌کننده اصلی گاز اتحادیه اروپا نیست و حجم عمده صادرات این کشور از طریق خطوط لوله اکنون متوقف یا قطع شده، اما عرضه ال‌ان‌جی از سوی روسیه، همچنان یک بخش مهم از امنیت انرژی اروپا باقی مانده است.

مجموع واردات ال‌ان‌جی به اتحادیه اروپا در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴، به کمترین میزان از سال ۲۰۲۱ کاهش یافت. سهم واردات ال‌ان‌جی از آمریکا طی این مدت، به حدود ۴۵ درصد رسید و سهم قطر، به ۱۲ درصد کاهش یافت. عدم تمایل قطر برای عبور کشتی‌های حامل ال‌ان‌جی از دریای سرخ به دلیل فضای ژئوپلیتیکی حاکم بر آن، باعث شد عرضه این کشور به آسیا افزایش یابد. تغییر جریان تجاری قطر، کمک کرد سهم ال‌ان‌جی روسیه در بازار اروپایی افزایش یابد.

اتحادیه اروپا اکنون تلاش می‌کند راهی برای کاهش وابستگی به گاز روسیه پیدا کند اما عرضه این کشور همچنان رو به افزایش است. توافق ترانزیت گاز میان روسیه و اوکراین در پایان سال ۲۰۲۴، به اتمام می‌رسد و مقامات اروپایی به دنبال منابع دیگری هستند تا جایگزین واردات گاز روسیه از طریق خط لوله اوکراین شوند. این بلوک اوایل امسال، برای اولین بار، موافقت کرد تحریم‌های محدودی را علیه ال‌ان‌جی روسیه اعمال کند.

از فرانسه و بلژیک که بنادرشان همچنان میزان قابل توجهی از ال‌ان‌جی روسیه را دریافت می‌کنند، خواسته شده است نظارت دقیق‌تری داشته باشند. کمیسیون اروپا هنوز برنامه اقدامی درباره نحوه سرعت بخشیدن به روند حذف ال‌ان‌جی روسیه ارائه نکرده است.

تقاضای اتحادیه اروپا برای گاز در هشت ماه نخست سال جاری در مقایسه با سال ۲۰۲۳، روند رو به کاهشی داشت. کاهش استفاده بخش برق از گاز، افزایش اندک تقاضای صنعتی را جبران کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، سهم این بلوک از بازار جهانی واردات ال‌ان‌جی در سه ماهه سوم به ۱۸ درصد در مقایسه با ۲۴ درصد در مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت.

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.