کد خبر : 14975
تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 خرداد 1403 - 12:00

هفت نشانه هشدار دهنده که باید خودروی خود را به تعمیرگاه ببرید

هفت نشانه هشدار دهنده  که باید خودروی خود را به تعمیرگاه ببرید
در حالی که بعضی تعمیرات خودرویی به راحتی و آسان توسط خودتان قابل انجام است، برخی یا بسیار پیچیده هستند و یا نیاز به ابزار های تخصصی دارند که علاوه بر دشوار بودن، انجام آن ها نیز بسیار زمان بر است.

به گزارش انرژی پرس، در صورت بروز هرگونه مشکل ناشناخته یا صداهای اضافی، مراجعه به یک مکانیک با تجربه و ماهر ضروری است. در ادامه مطلب به هفت نشانه هشدار دهنده که نیازمند مراجعه به تعمیرگاه هستند، اشاره می‌کنیم:

۱. روشن شدن چراغ چک

خودرو های امروزی پر از حسگر های مختلف هستند که صد ها پارامتر مختلف از کلیه قطعات و بخش‌ های خودرو را اندازه ‌گیری و کنترل می‌ کنند. اگر این حسگر ها به اطلاعاتی برسند که با تنظیمات اولیه‌ آن ها مطابقت نداشته باشد، این خطا ها را از طریق چراغ هشدار به راننده اطلاع می دهند. در صورت بروز مشکل حاد این چراغ شروع به چشمک زدن می کند و این یعنی یک مشکل جدی وجود دارد.

اعلان های مختلفی در صفحه کیلومتر ماشین وجود دارد که یکی دیگر از آن ها چراغ سرویس خودرو است.  این چراغ به این معنی نیست که باید فورا برای تعمیرگاه وقت بگیرید، اما بهتر است دفترچه راهنمای ماشین یا سابقه‌ی سرویس ‌های خودرو را چک کنید تا ببینید بهترین زمان برای مراجعه به تعمیرگاه چه زمانی است.

۲. دیده شدن دود و بخار

اول از همه دود خارج شده چه رنگی است ؟

هیچ خودرویی به صورت عادی دود تولید نمی کند، در صورتی که بخار سفید باشد، به احتمال زیاد ماشین شما فقط در حال داغ کردن است.

برای اطمینان نگاهی به درجه حرارت ماشین بکنید و از خنک بودن آن اطمینان حاصل کنید. اگه عقربه روی بالاترین درجه قرار دارد، کنار جاده توقف کنید و صبر کنید تا ماشین خنک شود و سپس به مسیر ادامه دهید. بعد از رسیدن به مقصد حتما به تعمیرگاه مراجعه کنید.

اگر دود آبی رنگ مشاهده کردید، سریعا ماشین رو نگه داشته و ترتیبی دهید که ماشین به تعمیرگاه محلی با یدک‌ کش منتقل شود. دود آبی نشانه روغن سوزی ماشین است که می تواند به موتور آسیب جدی وارد کند.

۳. نشتی ها

ماشین شما برای نگه داشتن و استفاده از مایع‌ هایی مثل سوخت، روغن، ضدیخ و … طراحی شده است. اگر به هر دلیلی متوجه نشتی هرگونه مایع از خودرو خود شدید، بهتر است هر چه سریع تر ماشین را برای سرویس به تعمیرگاه ببرید.

این کار نه تنها می تواند از نظر مالی به سود شما باشد و هزینه ‌های تعمیر رو پایین بیاورد، بلکه می تواند از آسیب رسیدن به حیوانات (خصوصا گربه ها در کوچه و خیابان) با مسمومیت ناشی از نشتی مایعات جلوگیری کند.

تشخیص نشتی مایع در ماشین بسیار راحت است و کافیه ماشین را بعد از پارک شدن جابجا کنید و قسمت پایین خودرو را نگاه کنید. لکه ‌های ریخته شده روی زمین می تواند نشانه های خوبی باشد. لکه ‌های سبز روشن نشان دهنده ضدیخ، لکه ‌های قهوه ‌ای سوخته یا قرمز تیره نشانه روغن موتور یا روغن ترمز هستند. البته اگه زیر جایی که اگزوز خودرو است مایع دیدین جای نگرانی نیست. چکه ‌های آب نزدیک صندلی شاگرد در تابستان احتمالا بخاطر استفاده از کولر ماشین است.

۴. صدا های اضافی

هیچ چیزی در خودرو لذت بخش تر از صدای دلنشین یک موتور پرقدرت نیست، با این حال اگر خودرو شما شروع به تولید سر و صدای اضافه کرد، بهتر است سریعا به یک مرکز برای مثال تعمیرگاه بی ام و مراجعه کنید.

در ادامه چند نمونه از صدا هایی که ممکن است برای خودرو شما بوجود بیاید آورده ایم.

  • صدای بلند اگزوز : نشانه نشتی و یا شکسته شدن اگزوز را دارد.
  • تعویض دنده با صدا: نشانه مشکل در گیربکس
  • جیغ کشیدن هنگام ترمز: استفاده از لنت غیر استاندارد و یا مشکل در سیستم ترمز

۵. لرزش های اضافی

اگر در هنگام رانندگی احساس لرزش در خودرو خود کردید به احتمال زیاد چرخ های خودرو شما تنظیم نیست و سریعا باید آن را به یک تعمیرگاه نشان دهید. بازدید دوره ایی از لاستیک های خودرو نیز حتما پیشنهاد می شود.
اگر در زمانی که ترمز می کنید خودرو شما دچار لرزش می شود، به احتمال خیلی زیاد مشکل مربوط به سیستم ترمز و یا سیستم تعلیق خودرو شماست.

۶. روشن شدن چراغ چک گیربکس

گیربکس یکی از قطعات حساس و حیاتی خودرو شماست و  به طور کلی گیربکس های اتوماتیک نیازمند نگه داری بیشتر هستند. چراغ چک گیربکس معمولا و در اکثر خودرو ها یک علامت تعجب در یک چرخ دنده است.
در صورت روشن شدن این چراغ حتما به برای تعمیر گیربکس اتوماتیک خود به یک تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید.

۷. مشکل در سیستم تعلیق

کاهش راحتی رانندگی اغلب نشانه مشکلاتی در سیستم تعلیق ماشین شماست. ما به طور مفصل مشکلاتی که شاید برای سیستم تعلیق شما بوجود بیاید در سایت شرخ داده ایم اما به طور خلاصه شاید متوجه شوید که ماشین ارتفاع پایین‌تری نسبت به حالت عادی پیدا کرده و یا صدای ساییده شدن لاستیک به گلگیر را بشنوید یا خودرو شما به درستی در پیچ تغییر مسیر ندهد. ما در دنده معکوس لیست کاملی از تعمیرگاه های مجاز تمامی برند های خودرویی را با نمایش تمامی اطلاعات آن ها همانند آدرس، تلفن های ثابت و همراه، لیست خدمات و … به صورت رایگان گردآوری کرده و برای مشاهده آن ها می توانید به سایت مراجعه کنید.

منبع: دنده معکوس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.