کد خبر : 14993
تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 خرداد 1403 - 12:23

هشدار برای شنا در مجاورت سدها، کانال های آب و آب بندان ها

هشدار برای شنا در مجاورت سدها، کانال های آب و آب بندان ها
هرساله با شروع فصول گرم، آمار مغروقین در سدها و آب بندان‌ها افزایش می یابد؛ عدم آگاهی از شرایط رسوبی مخزن سد و بستر رودخانه‌ها، نبود دید کافی در جریان آب، مکش جریان آب و لغزندگی کف مخزن و کانال‌های آب از عواملی اصلی غرق شدگی در سدها، آب بندان‌ها و رودخانه‌ها است.

به گزارش انرژی پرس، از وزارت نیرو، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان با اشاره به افزایش حضور شهروندان در کنار آب بندان ها، رودخانه ها و سدها در فصول بهار و تابستان گفت: به دلیل گرمای هوا هموطنان علاقه‌ بیشتری برای گذراندن اوقات خود در کنار سدها و آبگیرها و رودخانه ها دارند؛ لذا لازم است به مخاطرات آن هم توجه ویژه ای داشته باشند.

وی بیان کرد: شنا کردن در سدها و رودخانه ها بسیار متفاوت از استخرهای شناست، بگونه ای که حتی اگر یک فرد در استخر شناگر ماهر و توانمندی باشد، نمی تواند در سد و رودخانه همان توانایی و مهارت را داشته باشد.

حاجی حسینی، فشار آب، تغییرات دمایی و جریان زیر سطحی آب در عمق های متفاوت در مخزن سدها را از اصلی ترین تفاوت های شنا کردن در سد و رودخانه با استخر اعلام کرد و گفت: بسیاری از افراد تصور می کنند چون در استخر به راحتی شنا می کنند، می توانند در آب بندان ها و سدها نیز اینگونه باشند، در حالی که کنترل بدن در این شرایط بسیار سخت و غیر ممکن است.

وی عدم آگاهی از شرایط رسوبی مخزن سد و بستر رودخانه ها، نبود دید کافی در جریان آب، مکش جریان آب و لغزندگی کف مخزن و کانال های آب را از عواملی اصلی غرق شدگی در سدها، آب بندان ها و رودخانه دانست.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان خاطرنشان کرد: متاسفانه افراد متعددی تنها برای دقایقی لذت بردن از شنا در تاسیسات آبی و رودخانه ها جان خود را از دست می دهند.

وی از والدین کودکان خواست که در مجاورت تاسیسات آبی مانند سدها ، کانال های آب و آب بندان ها نسبت به آگاهی و مواظبت از فرزندان خود اهتمام ورزند و به عزیزان خود، خطرات شنا در این گونه موارد را یادآور شوند.

منبع: ایلنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.