کد خبر : 13481
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 10:04

نگرانی تولیدکنندگان نفت از ریزش قیمت

نگرانی تولیدکنندگان نفت از ریزش قیمت
فصل، فصل خوبی برای بازار نفت نیست از یکسو نشانه‌های تقاضای ضعیف برای سوخت در بازار دیده می‌شود و از دیگر سو دورنمای بالا ماندن نرخ‌های بهره آمریکا برای مدت طولانی‌تر را همچنان کاهشی نشان می‌دهد. چشم‌اندازی که برای معامله‌گران نفتی دست‌کم تصویر روشنی از بازار را به نمایش نمی‌گذارد.

به گزارش انرژی پرس، در حال حاضر قیمت نفت برنت حوالی ۸۲ دلار و ۵۴سنت در وست تگزاس اینترمدیت هم ۷۸‌دلار و ۷سنت در هر بشکه است. روند کاهشی قیمت نفت، به‌دنبال مذاکره مقام‌های بانک فدرال‌رزرو آمریکا درباره اینکه آیا نرخ بهره بانکی این کشور به اندازه‌ای بالاست که تورم را به ۲‌درصد بازگرداند، قیمت هر۲نوع نفت خام شاخص در معامله‌های هفته قبل یک‌دلار کاهش یافت. هرچند هر ۲ شاخص نفت اوایل هفته پیش، در پی نگرانی از ایجاد اختلال در عرضه به‌دلیل تنش‌ها بین رژیم صهیونیستی و نوار غزه افزایش یافته بود اما تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند بانک مرکزی آمریکا با حفظ نرخ خود برای مدت بیشتری سبب بالارفتن ارزش دلار شود. افزایش ارزش دلار قیمت نفت را برای سرمایه‌گذارانی که از ارزهای دیگر استفاده می‌کنند، بالا می‌برد.

تحلیلگران موسسه ای‌ان‌زد در یادداشتی اعلام کردند که همزمان با بروز نشانه‌هایی از افت تقاضا، قیمت نفت هم کاهش می‌یابد زیرا ذخایر بنزین و میعانات ایالات‌متحده یک هفته پیش از آغاز فصل بارندگی در این کشور افزایش یافته است.

تینا تِنگ، تحلیلگر مستقل بازار نفت در اوکلند آمریکا گفته است که بازارهای نفت، تاثیر درگیری در خاورمیانه را نادیده گرفته و توجه خود را به دورنمای اقتصاد جهانی، معطوف کرده‌اند. شاخص قیمت تولیدکننده چین در آوریل، رشد منفی پیدا کرد که نشان می‌دهد تقاضای تجاری در این کشور، راکد مانده است و داده‌های مذکور به آمار اقتصادی اخیر آمریکا اضافه می‌شود که کندی رشد را نشان می‌دهد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که پالایشگاه‌ها در سراسر جهان با افت شدید سود خود برای دیزل مواجه هستند زیرا پالایشگاه‌های جدید، عرضه را افزایش داده‌اند و هوای ملایم در نیمکره‌شمالی و کندی فعالیت اقتصادی، از تقاضا برای سوخت کاسته است. با این حال، بازار با این انتظار که اوپک و متحدانش ممکن است محدودیت عرضه نفت خود را در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ ادامه دهند، حمایت شده است.

وزیر نفت عراق، روز یکشنبه به خبرگزاری دولتی این کشور گفت: عراق به کاهش تولید داوطلبانه که مورد موافقت اوپک قرار گرفته، پایبند است و مشتاق است با کشورهای عضو این گروه برای دستیابی به ثبات بیشتر در بازارهای جهانی نفت، همکاری کند.

اظهارات وزیر نفت عراق پس از آن مطرح شد که وی روز شنبه گفته بود عراق به حد کافی، کاهش تولید داوطلبانه انجام داده و با کاهش بیشتر تولید که از سوی اوپک‌پلاس در نشست اول ژوئن پیشنهاد شود، موافقت نخواهد کرد.

تصمیم حیاتی اوپک‌پلاس

اوپک‌پلاس اوایل ماه جاری، از عراق به دلیل تولید بالاتر از سهمیه توافق شده، انتقاد کرده بود. این کشور در ۳‌ماهه اول سال ۲۰۲۴، بیش از ۶۰۲‌هزار بشکه در روز بالاتر از سهمیه خود، نفت تولید کرده است. اوپک‌پلاس اعلام کرد بغداد موافقت کرده است تولید مازاد را با کاهش بیشتر در ادامه سال، جبران کند.
تحلیلگران معتقدند اوپک‌پلاس ممکن است در صورت افزایش نیافتن تقاضای نفت، کاهش داوطلبانه روزانه ۲‌میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت خود را پس از ماه ژوئن نیز ادامه دهد هر‌چند مذاکرات رسمی اعضای این ائتلاف هنوز آغاز نشده است.

اوپک‌پلاس از اواخر سال۲۰۲۲ همزمان با افزایش تولید ایالات متحده و دیگر تولیدکنندگان غیرعضو و نگرانی درباره تقاضا به دلیل دست وپنجه نرم کردن اقتصادهای بزرگ جهان با افزایش نرخ بهره بانکی، برنامه کاهش تولید نفت خام را اجرا کرده است. نشست بعدی اعضای اوپک‌پلاس قرار است روز یکم ژوئن (۱۲ خرداد) به منظور تعیین سیاست تولید نفت در وین برگزار شود. «اوپک‌پلاس هم‌اکنون تولید خود را روزانه ۵‌میلیون و ۸۶۰‌هزار بشکه کاهش داده است. اعضای اوپک‌پلاس ۳‌میلیون و ۶۶۰‌هزار بشکه از این مقدار کاهش تولید را برعهده دارند که تا پایان سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت و ۲‌میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از آن هم از سوی برخی اعضا به صورت داوطلبانه کاهش می‌یابد که پایان ژوئن منقضی می‌شود.

الجزایر، عراق، قزاقستان، کویت، عمان، روسیه، عربستان سعودی و امارات عربی متحده کشورهایی هستند که تولید نفت خود را به صورت داوطلبانه، بیشتر از مقدار توافق شده کاهش داده‌اند.

بیشتر بخوانید:  قیمت نفت افزایش یافت

«ریچارد برنز» از موسسه انرژی اسپکتز می‌گوید: «به نظر ما احتمال ادامه برنامه کاهش تولید اوپکپالس پس از ماه ژوئن زیاد است اما هنوز مطمئن نیستیم زیرا فکر می‌کنیم اعضا هنوز وارد مذاکره و تصمیم‌گیری در این خصوص نشده‌اند.»

دبیرخانه اوپک پیش‌بینی کرده است که تقاضا‌ی روزانه نفت یک سال دیگر با رشد بالای ۲میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه‌ای همراه باشد، در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی، رشد بسیار کمتر و روزانه یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه را پیش‌بینی می‌کند.

در همین حال اداره کل گمرک چین اعلام کرد واردات نفت خام در آوریل، حدود ۸۸/۱۰‌میلیون بشکه در روز بوده است که افزایش ۴۵/۵‌درصدی نسبت به واردات ۴/۱۰‌میلیون بشکه در روز در آوریل ۲۰۲۳ نشان می‌دهد. طبق گزارش «شینهوا»، چین در تعطیلات ۵ روزه مربوط به روز کارگر که از اول ماه می آغاز شد، بیش از ۳/۱‌میلیارد مسافرت را تجربه کرده که نسبت به سال گذشته، ½‌درصد افزایش یافته است. ترافیک بزرگراه‌های چین، ۱/۲درصد و سفرهای هوایی در این کشور، ۱/۸درصد رشد یافت اما بخش تولید چین در آوریل همچنان بهبودی ضعیف را شاهد بود.

«لین یه» تحلیلگر شرکت ریستاد انرژی در پکن گفت: خرید نفت خام توسط چین به دلیل افزایش قیمت نفت و کاهش تقاضای داخلی برای گازوئیل، کاهش یافت. با این حال، انتظار می‌رود تقاضای چین برای نفت خام، با توجه به سهمیه‌های صادراتی بزرگ‌تر در سال جاری و راه‌اندازی پالایشگاه‌های جدید در اواخر سال جاری میلادی تقویت شود.

گزارش‌های گمرکی چین نشان می‌دهد که صادرات فرآورده‌های نفتی شامل گازوئیل، بنزین، سوخت هواپیمایی و سوخت دریایی، با ۴۶/۲۱‌درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده است.

۲ دلیل مهم ریزش نفت

از دیگر عوامل کاهنده نفت می‌توان به کاهش تقاضا برای بنزین اشاره کرد. شرکت مشاوره «وود مک کنزی» اعلام کرد تقاضا برای بنزین پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۲۰ است. شرکت مذکور عنوان کرد تقاضای جهانی برای بنزین احتمالا ‌هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۴ رشد خواهد کرد و به ۵/۲۶‌میلیون بشکه در روز می‌رسد که پایین‌ترین میزان رشد از سال ۲۰۲۰ و کمتر از رشد ۷۰۰‌هزار بشکه‌ای تقاضای روزانه برای بنزین در سال ۲۰۲۳ است.

سوشانت گوپتا تحلیلگر وود مک کنزی می‌گوید: نفوذ خودروهای برقی در ایالات متحده و چین افزایش یافته است. در سال جاری میلادی، تقاضای چین به دلیل استفاده بیشتر از خودروهای برقی، تنها ۱۰‌هزار بشکه در روز رشد خواهد کرد.

شرکت مشاوره ریستاد انرژینیز تقاضای جهانی برای بنزین در سال میلادی جاری را حدود ۲۶‌میلیون بشکه در روز تخمین زد که حدود ۳۰۰‌هزار بشکه در روز بالاتر از رشد حدود ۷۰۰‌هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ است.

از سویی، شرکت نفت دولتی امارات عربی متحده «ادنوک» حداکثر ظرفیت تولید نفت خام خود را ‌به‌روز کرده است. ظرفیت جدید ۸۵/۴‌میلیون بشکه در روز، بالاتر از ظرفیت تولید ۶۵/۴‌میلیون بشکه در روز است که در سال ۲۰۲۳ منتشر شد.

ادنوک قصد دارد ظرفیت تولید نفت خود را تا سال ۲۰۲۷ به ۵‌میلیون بشکه در روز افزایش دهد که این هدف سال‌ها پیش تعیین شده بود. افزایش ظرفیت تولید در حالی صورت می‌گیرد که طبق آمار منابع ثانویه اوپک، تولید نفت امارات عربی متحده در مارس، کاهش یافت. این کاهش در راستای تالش اوپک برای رساندن تولید به سطوح مورد توافق به منظور متوازن کردن بازارهای جهانی نفت بوده است.

امارات عربی متحده که چهارمین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک محسوب می‌شود، در گذشته با سازمان مذکور اختلاف پیدا کرده زیرا بی‌صبرانه به دنبال افزایش تولید نفت خود بوده است.

تابستان گذشته، امارات عربی متحده اعلام کرد به کاهش تولید داوطلبانه اوپک نمی‌پیوندد و سال‌ها استدلال کرده است که باید به این کشور اجازه داده شود تا با افزایش ظرفیت تولید خود، نفت بیشتری تولید کند. در‌نهایت، در ژوئن سال میلادی گذشته، اوپک‌پلاس سهمیه تولید امارات عربی متحده را به ۳٫۲۱۹‌میلیون بشکه در روز برای سال ۲۰۲۴ افزایش داد.

منبع: جهان صنعت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.