کد خبر : 20981
تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 شهریور 1403 - 10:33

قطب یوتیلیتی منطقه ویژه اقتصادی، همچنان به دنبال توسعه است

نگاهی به ۲۲ سال تولید مطمئن و نقشه راه شرکت فجر انرژی خلیج‌فارس برای آینده

نگاهی به ۲۲ سال تولید مطمئن و نقشه راه شرکت فجر انرژی خلیج‌فارس برای آینده
شرکت فجر انرژی خلیج‌فارس به‌عنوان یک شرکت تولیدکننده سرویس‌های حیاتی و اولین شرکت متمرکز در این زمینه، برای صنایع پتروشیمی نامی آشنا به‌حساب می‌آید.
به گزارش انرژی پرس، به نقل از روابط‌عمومی شرکت فجر انرژی خلیج‌فارس، این شرکت در اواخر دهه ۷۰ برای اولین‌بار در کشور برای تولید و تأمین پایدار برق، بخار، آب‌وهوای صنعتی و تصفیه پساب صنعتی پتروشیمی‌های منطقه در سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تأسیس و راه‌اندازی شد.
اولین واحدهای این شرکت در سایت ۴ تحت عنوان پتروشیمی فجر (اکنون فجر ۱) وارد مدار تولید شدند. این شرکت با شعار «یوتیلیتی به‌موقع برای همه»، سال ۱۳۸۱ اولین واحدهای خود را وارد مدار تولید کرد و در ادامه با گسترش صنعت پتروشیمی در منطقه ویژه و افزایش طرح‌های پتروشیمی، اولین مرحله طرح توسعه پتروشیمی فجر کلید خورد.

افزایش ظرفیت تولید و تثبیت پایداری، هدف از توسعه فجر ۱ بود و تمامی واحدهای تولید فجر از جمله واحد تصفیه آب، تفکیک هوا، نیروگاه و همچنین واحد تصفیه پساب هر کدام به میزان ۳۰ درصد ظرفیت اولیه توسعه داشته‌اند. همچنین با پایان توسعه و تحقق اهداف و با برنامه‌ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سایت ۲ و ۳ منطقه ویژه برای احداث پتروشیمی‌های جدید، مدیران فجر بلافاصله پس از پایان طرح توسعه فجر ۱، در سال ۱۳۸۶ ساخت فجر ۲ را آغاز کردند.

همکاری با شرکت‌های ایرانی وجه تمایز فجر ۲ بود که واحد به واحد راه‌اندازی شد و در سال ۸۹ آخرین واحدهای نیروگاهی این شرکت وارد مدار تولید شد و ظرفیت فجر انرژی ۶۴۰ مگاوات افزایش یافت.
سال ۹۱ واحد آب و سپس سال ۹۲ واحد هوا وارد مدار تولید شدند. حال فجر پس از دو دوره توسعه آماده ارائه خدمات حیاتی به کل شرکت‌های مستقر و طرح‌های آتی در منطقه بود.
نیروگاه‌های فجر، ظرفیت عملیاتی تولید بیش از ۱۱۴۷ مگاوات برق و ۱۶۹۰ تن بخار در ساعت را دارند. در واحدهای تفکیک هوای ۵۱ هزار مترمکعب نیتروژن گازی، ۴۳۰۰ مترمکعب نیتروژن مایع، ۴۰۵۰۰ مترمکعب اکسیژن گازی، ۲۵۰۰ مترمکعب اکسیژن مایع، ۳۲ هزار مترمکعب هوای سرویس، ۴۲۵۰۰ مترمکعب هوای ابزاردقیق و ۲۱۷ مترمکعب آرگون در ساعت تولید می‌شود که به مصرف پتروشیمی‌های منطقه و همچنین بازار خارج از منطقه ارسال می‌شود.
در واحد تصفیه آب تولید آب بدون املاح (DM) با ظرفیت ۳۷۳۵ مترمکعب بر ساعت، آب اسمز معکوس (R.O) با ظرفیت ۹۷۵۰ مترمکعب بر ساعت، آب آتش‌نشانی با ظرفیت ۱۴ هزار مترمکعب بر ساعت، آب سرویس و آب بهداشتی انجام می‌شود.
تصفیه‌خانه‌های پساب این شرکت نیز جهت تصفیه پساب‌های با املاح پایین (LOW TDS) و بهداشتی به ظرفیت ۷۹۳ مکعب بر ساعت و پساب‌های صنعتی با املاح بالا (HIGH TDS) به میزان ۱۰۷ مترمکعب بر ساعت طراحی و اجرا شده‌اند.
پیشرو بودن شرکت فجر در صنعت پتروشیمی باعث شده که مدیران و کارشناسان توانمند این شرکت در پیشبرد طرح و راه‌اندازی طرح یوتیلیتی دماوند مشارکت کرده و در انتقال تجارب مدیریتی و کارشناسی و اعزام نیرو جهت موفقیت این شرکت بزرگ، نقش مستقیم ایفا کنند؛ همکاری در راه‌اندازی طرح‌های مختلف پتروشیمی در نقاط مختلف نشان از توسعه کیفی رهبری در فجر انرژی در کنار سه مرحله توسعه فیزیکی دارد.

همواره کیفیت و پایداری، سرلوحه فجر انرژی در تولید و تأمین سرویس‌های حیاتی قرار داشته و این شرکت به دنبال بازارها و مشتریانی جدید در داخل و خارج از منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بوده است. طور یکه این شرکت از سال ۹۰ تا کنون بیش از ۲۵ قرارداد با مشتریان جدید خود منعقد کرده است.
توسعه شرکت‌های مستقر در منطقه نشان از آمادگی ظرفیت‌های نصب شده شرکت فجر قبل از تعریف و راه‌اندازی طرح‌های احداث شده طی دهه اخیر داشته است. همچنان که افزوده‌شدن مشتریان جدید به لطف ایجاد زیرساخت عظیمی چون طرح توسعه شرکت فجر محقق شده است. به‌عنوان‌مثال پتروشیمی اصفهان، نوید زرشیمی، پتروشیمی شازند، پتروشیمی سلمان فارسی، پتروناد آسیا، پتروشیمی گچساران و شرکت سهامی پتروشیمی بندر امام، نمونه‌هایی از مشتریان اخیر هستند که به‌تدریج به این شرکت که با سرمایه‌گذاری دو و نیم میلیارددلاری به بهره‌برداری رسید، اضافه شده‌اند.

همچنان که گزارش پیشرفت تعدادی از پروژه‌های مطالعاتی و اجرایی از جمله پروژه شیرین‌سازی آب دریا به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ارائه شده، برنامه مطالعاتی و اجرایی توسعه واحدهای نیروگاهی، تفکیک هوا، تصفیه پساب، پست‌های فشارقوی انتقال برق و همچنین بهره‌گیری از انرژی‌های نو را در دستور کار خود دارد که گزارش پیشرفت پروژه‌ها به ذی‌نفعان ارائه می‌شود.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.