کد خبر : 17047
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 تیر 1403 - 12:22

نگاهی به ادعای سعید جلیلی درباره فروش نفت

نگاهی به ادعای سعید جلیلی درباره فروش نفت
 ایران سال گذشته حدود ۳۶ میلیارد دلار صادرات نفت و میعانات گازی داشته است، پس از کسر تخفیف‌ها، حق دلالان، هزینه جابجایی دریایی، هزینه چند بار تبدیل ارزهای مختلف، هزینه صرافی درنهایت حدود ۲۸ میلیارد دلار به دست بانک مرکزی و برنامه بودجه رسیده است

به گزارش انرژی پرس، سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری بازهم با عدد بازی‌هایش حاشیه‌ساز شد؛ او بازهم روی صادرات دو میلیون بشکه‌ای نفت دست گذاشت تا بار دیگر صدای کارشناسان نفتی بلند شود. عبدالله باباخانی درباره ادعای تکراری جلیلی نوشته است:

– در ۹ ماه اول ریاست جمهوری بایدن و آخر دولت دوازدهم میانگین صادرات نفت به ۶۷۰ هزار بشکه رسید و در ۲ ماه آخر ( بهمن و اسفند) به حدود ۹۰۰ هزار بشکه افزایش یافت. دولت سیزدهم نفت را با صادرات روزانه بیش از ۹۰۰ هزار بشکه تحویل گرفت.

– در ماه فوریه و مارچ ۲۰۲۲،که ایران و آمریکا برای امضا تفاهم‌نامه برجام به توافق رسیده بودند و به دلیل جنگ اوکراین و اشتباهات محاسباتی ایران انجام نشد، صادرات به ۱٫۱ میلیون بشکه هم رسید.

– در ادامه ۲۰۲۲ ایران حتی در بعضی ماه‌ها به زیر ۹۰۰ هزار بشکه برگشت.  در سال ۲۰۲۳ به دلیل سقف قیمتی نفت روسیه به ۶۰ دلار و از طرفی ناامنی دریای سرخ و به‌منظور تعادل بازار جهانی، صادرات نفت ایران به‌صورت چراغ خاموش و بدون سختگیری بایدن به میانگین ۱ میلیون و ۲۳۵ هزار بشکه رسید.( در بعضی ماه‌ها نفت و میعانات ذخیره را هم توانست بفروشد)

در سال ۲۰۲۴ وضعیت ایران تاکنون نتوانسته است که شرایط ۲۰۲۳ را حفظ کند و در ادامه سال باید دید که چه اتفاقاتی میفتد، به‌ویژه بعد از انتخابات مهم آمریکا که از انتخابات ایران بر صادرات نفت ایران تأثیرگذارتر است.

یادمان باشد که سفره مردم با آمار پر نمی‌شود و واقعیت‌ها هم در دنیای امروز قابل لاپوشانی نیست. ایران سال گذشته حدود ۳۶ میلیارد دلار صادرات نفت و میعانات گازی داشته است، پس از کسر تخفیف‌ها، حق دلالان، هزینه جابجایی دریایی، هزینه چند بار تبدیل ارزهای مختلف، هزینه صرافی درنهایت حدود ۲۸ میلیارد دلار به دست بانک مرکزی و برنامه بودجه رسیده است. این یعنی نفت ایران بعد از همه هزینه با حدود ۶۱ دلار بفروش رسیده است.
منبع: میز نفت
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.