کد خبر : 18338
تاریخ انتشار : یکشنبه 31 تیر 1403 - 13:56

تشدید افت شاخص‌های بورسی؛

نماد پالایشگاه اصفهان پس از بازگشایی ۸.۶ درصد منفی خورد

نماد پالایشگاه اصفهان پس از بازگشایی ۸.۶ درصد منفی خورد
تداوم فشار فروش در صنایع بورسی، از جمله پتروپالایشی‌ها باعث شد که شاخص بورس و شاخص هم‌وزن برای دومین روز متوالی در مدار منفی قرار بگیرند.

به گزارش اختصاصی انرژی‌پرس، در ادامه روند نزولی بورس تهران که از روز گذشته آغاز شد، امروز هم شاخص‌های اصلی بورسی در سمت نزولی بازار قرار گرفتند. این در حالیست که نمادهای پتروپالایشی بورس نیز همچنان وضعیت قابل قبولی ندارند و تعداد انگشت‌شماری از آنها توانستند از روند نزولی بازار فرار کنند.

شاخص کل بورس تهران در معاملات امروز ۲۰ هزار و ۲۲۱ واحد، معادل ۰.۹۲ درصد افت کرد و روی پله دو میلیون و ۱۷۲ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز معاملات روز جاری را ا عقب‌نشینی ۱.۱۱ درصدی به پایان رساند.

معامله‌گران بورسی در بازار امروز تنها ۴.۷ میلیارد برگه سهم خرید و فروش کردند تا ارزش معاملات خرد با ثبت رقم هزار و ۸۷۴ میلیارد تومان، بار دیگر در سطوح پایین باقی ماند. این در حالیست که خالص خروج پول حقیقی از بازار روز جاری معادل ۲۲۸ میلیارد تومان رقم خورد.

تداوم خروج پول سنگین از تاپیکو

بررسی معاملات صنعت پتروشیمی نشان می‌دهد که در بازار امروز تنها چهار نماد این گروه بازدهی مثبت داشتند و ۲۴ نماد با افت قیمت پایانی مواجه شدند. نمادهای پتروشیمی نوری (نوری) با ۱.۱ درصد، پتروشیمی گلستان (شستان) با ۰.۹۴ درصد، پتروشیمی شیراز (شیراز) با ۰.۸ درصد و  پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۰.۶۶ درصد، چهار نماد صعودی بازار امروز گروه خود بودند و در بین نمادهای نزولی نیز صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم)، پتروشیمی فن آوران (شفن) و گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) نیز با افت قیمت به ترتیب ۵.۳۹ درصد، ۴.۸۲ درصد و ۴.۶۱ درصدی مواجه شدند و بیشترین کاهش قیمت را ثبت کردند.

به علاوه، نماد شرکت سرمایه‌گذاری صنایع نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، برای دومین روز متوالی بیشترین خروج پول حقیقی در صنعت پتروشیمی را به نام خود زد و حقیقی‌ها ۲۱ میلیارد تومان از این نماد خارج کردند. از سوی دیگر اما نماد پتروشیمی نوری بیشترین جذب پول حقیقی معادل ۸.۵ میلیارد تومان را رقم زد.

بیشتر بخوانید:  پیشتازی پتروشیمی ارومیه در گروه پتروشیمی‌های بورس/ سریال خروج پول از پالایشگاه اصفهان ادامه دارد

به علاوه، با اعلام ناظر بازار امروز، نماد پتروشیمی اصفهان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام بازگشایی شد و معاملات خود را از سر گرفت.

سقوط نماد پالایشگاه اصفهان پس از بازگشایی

صنعت فرآورده‌های نفتی در بازار امروز، با سقوطی قابل توجه مواجه شد و شاخص این گروه ۴.۰۱ درصد ریخت. این افت در حالی بود که در روز جاری ۸۴.۳ میلیارد تومان سهام پالایشی در بورس معامله شد و حقیقی‌ها بیش از ۱۴ میلیارد تومان پول از معاملات خارج کردند.

همه هشت نماد گروه پالایشی که در بازار امروز خرید و فروش شدند، معاملات خود را در سمت منفی بازار به پایان رساندند اما شدیدترین ریزش به سه نماد پالایش نفت اصفهان (شپنا)، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) و نفت پاسارگاد (شپاس) با افت به ترتیب ۸.۴۶ درصد، ۳.۵۶ درصد و ۳.۴ درصدی قیمت پایانی اختصاص یافت. این افت سنگین در نماد شپنا پس از آن رخ داد که نماد این شرکت پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه مبنی بر تقسیم سود نقدی، بدون دامنه نوسان بازگشایی شد و با فشار سنگین فروشندگان این افت را تجربه کرد.

افزون بر آن، بررسی تابلوی معاملات پالایشی‌ها حاکی از آن است که نماد پالایش نفت بندرعباس همچنان اصلی‌ترین قربانی خروج پول حقیقی در گروه خود است. به نحوی که رقم خروج پول از شبندر در بازار روز جاری معادل ۱۱.۶ میلیارد تومان بود. بیشترین ورود پول حقیقی اما در نماد نفت بهران با رقم ۱.۴ میلیارد تومانی ثبت شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.