کد خبر : 15019
تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 خرداد 1403 - 14:04

ادامه روزهای سرخ بورس؛

نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس تنها صعودی گروه خود بود

نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس تنها صعودی گروه خود بود
شرایط بورس امروز به نحوی بود که بار دیگر همه پالایشی‌ها در مسیر نزولی حرکت کردند و در گروه پتروشیمی نیز تنها یک نماد طعم رشد قیمت را چشید.

به گزارش اختصاصی انرژی‌پرس، معاملات بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته با تداوم افت شاخص‌های اصلی بازار همراه بود. امروز وضعیت صنایع پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی بازار نیز همچون روزهای گذشته تعریفی نداشت.

شاخص کل بورس تهران با کاهشی ۶ هزار و ۹۱ واحدی، معادل ۰.۲۹ درصد مواجه شد و در پایان، به قرارگیری روی سطح دو میلیون و ۸۱ هزار واحد، به استقبال تعطیلات آخر هفته رفت. شاخص کل هم‌وزن نیز ۰.۲۷ درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

در بازار روز جاری مجموعا ۵.۷ میلیارد برگه سهم و حق تقدم بین معامله‌گران دست به دست شد تا ارزش معاملات خرد رقم هزار و ۶۴۵ واحدی را ثبت کند. حقیقی‌ها نیز به طور خالص ۲۲۱ میلیارد تومان از بازار خارج کردند.

کدام نماد پتروشیمی مثبت خورد؟

معاملات در گروه پتروشیمی‌ها نسبت به روزهای اخیر با افت مواجه شد و امروز نیز بخش عمده نمادهای این گروه با کاهش قیمت کار خود را به پایان رساندند. در معاملات امروز، سهام شرکت صنایع پتروشیمی فارس (فارس) با رشد ۰.۱۴ درصدی، تنها نماد صعودی این گروه بود و ۲۴ نماد منفی خوردند. 

نمادهای پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۱.۹۶ درصد، پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۱.۹۱ درصد و پتروشیمی زاگرس (زاگرس) با ۱.۸۵ درصد افت قیمت، نمادهایی با بیشترین کاهش قیمت در بین هم‌گروهی‌های خود بودند.

به علاوه، بیشترین خروج پول حقیقی از معاملات نمادهای پتروشیمی در بازار امروز، به سهام پتروشیمی بوعلی سینا اختصاص یافت؛ طوری که حقیقی‌ها به طور خالص ۱۴.۵ میلیارد تومان از معاملات بوعلی خارج کردند.

پالایشی‌ها همچنان یک‌دست سرخ‌پوش هستند

در معاملات امروز، حدود ۸۷ میلیارد تومان سهام پالایشی مبادله شد و حقیقی‌ها بیش از ۱۵ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند. به این ترتیب شاخص این گروه در پایان معاملات ۰.۹۱ درصد افت کرد.

بیشتر بخوانید:  فناوران در صدر فهرست بیشترین افزایش درآمد پتروشیمی‌ها

در بازار امروز، باز هم هیچ یک از نمادهای پالایشی رشد نکردند و همه ۱۲ نماد معامله شده این گروه در بازار امروز، سرخ‌پوش شدند. در این میان، نمادهای نفت ایرانول (شرانل) با ۱.۹۹ درصد، پالایش نفت تهران (شتران) با ۱.۴۲ درصد و پالایش نفت لاوان (شاوان)  با ۱.۴۱ درصد، بیشترین افت قیمت را به نام خود زدند.

نماد شرانل با وجود ثبت بیشترین افت قیمت، شاهد بیشترین ورود پول حقیقی به مبلغ ۶.۴ میلیارد تومان نیز بود. این در حالیست که نماد پالایش نفت اصفهان با ۱۴.۷ میلیارد تومان، بیشترین خروج پول حقیقی در این گروه را به خود اختصاص داد.

پیشتازی نماد کربن ایران در گروه شیمیایی

عملکرد صنعت محصولات شیمیایی نیز همانند کلیت بازار نزولی بود؛ به نحوی که شاخص این گروه در پایان معاملات امروز با افت ۰.۳۷ درصدی همراه شد. همچنین ارزش معاملات نمادهای شیمیایی به بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان رسید و خالص خروج پول اشخاص حقیقی از این صنعت نیز معادل ۳۸.۴ میلیارد تومان ثبت شد.

امروز تنها هفت نماد شیمیایی بازدهی مثبت داشتند و ۵۰ نماد با کاهش قیمت کار خود را به پایان رساندند. در بین نمادهای صعودی، بیشترین بازدهی مربوط به سهام شرکت‌های شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۱.۹۹ درصد، کربن ایران (شکربن) با ۱.۹۵ درصد و نیروکلر (شکلر) با ۱.۸۸ درصد بود. نمادهای صنعتی دوده فام (شصدف) با ۱.۹۷ درصد، کود شیمیایی اوره لردگان (شلرد) با ۱.۹۴ درصد و صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) با ۱.۹۳ درصد افت نیز بیشترین کاهش قیمت را متحمل شدند.

لازم به ذکر است که بررسی معاملات شیمیایی‌ها نیز نشان می‌دهد که بیشترین ورود پول حقیقی این صنعت در بازار امروز برای شرکت کربن ایران (شکربن) و به مبلغ ۲.۳ میلیارد تومان بوده است. 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.