کد خبر : 18641
تاریخ انتشار : شنبه 6 مرداد 1403 - 14:02

آغاز سرخ بورس در هفته جدید؛

نفت پاسارگاد و پالایشگاه اصفهان بیشترین افت گروه نفتی را رقم زدند

نفت پاسارگاد و پالایشگاه اصفهان بیشترین افت گروه نفتی را رقم زدند
بورس تهران در حالی به کار خود در اولین روز هفته پایان داد که شاخص کل و هم‌وزن بار دیگر نزولی شدند و بخش عمده نمادهای پتروپالایشی نیز با لباس سرخ به کار خود پایان دادند.

به گزارش اختصاصی انرژی‌پرس، در نخستین روز معاملاتی هفته، شاخص‌های اصلی بورس تهران به روند نوسانی خود ادامه دادند و پس از رشد در آخرین روز معاملاتی هفته قبل، کار خود در بازار امروز را روی مدار نزولی به پایان رساندند. با این حال، صنایع پتروپالایشی که در روز چهارشنبه هفته قبل، وضعیت خوبی داشتند، در معاملات امروز با کلیت بازار همسو شدند و بخش عمده آنها افت قیمت را تجربه کردند. دیگر نکته قابل توجه، احتمال تعطیلی معاملات روز یکشنبه بازار سهام است که البته تا لحظه نگارش این گزارش، خبر رسمی آن منتشر نشده است. با این وجود همین گمانه‌زنی‌ها نیز در افت معاملات امروز بی‌تاثیر نبود.

شاخص کل بورس امروز افت ۱۴ هزار و ۳۳۹ واحدی مواجه شد و ۰.۶۶ درصد از ارتفاع خود را از دست داد. به این ترتیب، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای، روی پله دو میلیون و ۱۶۰ هزار واحدی به کار خود پایان داد. شاخص کل هم‌وزن نیز ۰.۴۱ درصد عقب‌نشینی کرد.

بورسی‌ها در بازار امروز ۵.۳ میلیارد برگه سهم و حق تقدم خرید و فروش کردند تا ارزش معاملات خرد بازار، رقم دو هزار و ۶۱ میلیارد تومان را ثبت کند. حقیقی‌های بورس نیز بیش از ۱۹۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج کردند.

پیشتازی پتروشیمی فن‌آوران در میان هم‌گروهی‌ها

بررسی‌ها نشان می‌دهند که در بازار امروز ۹ نماد گروه پتروشیمی شاهد رشد قیمت بودند و ۱۸ نماد منفی خوردند. نماد دو پتروشیمی فسا و داراب نیز بدون تغییر قیمت به کار خود پایان دادند.

در میان نمادهای صعودی، سهام شرکت‌های پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۵۷ درصد، پتروشیمی قائدبصیر (شبصیر) با ۰.۸۹ درصد و پتروشیمی گلستان (شستان) با ۰.۷۳ درصد، بیشترین بازدهی مثبت را داشتند. از سوی دیگر اما بیشترین افت به نمادهای پتروشیمی غدیر (شغدیر) با ۳.۸۶ درصد، پتروشیمی فن‌آوران (شفن) با ۲.۰۳ درصد و سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۱.۹۵ درصد رسید.

بیشتر بخوانید:  افت پتروشیمی‌ها، از صعود «شستان» جلوگیری نکرد

تابلو سهام پتروشیمی فارابی نشان می‌دهد که این نماد در بازار امروز پتروشیمی‌ها بیشترین ورود پول حقیقی به مبلغ ۲.۵ میلیارد تومان را به نام خود زده است. این در حالیست که تاپیکو بیشترین خروج پول حقیقی را تجربه کرد و حقیقی‌های تاپیکو بیش از ۵.۸ میلیارد تومان از پول خود در این نماد را خارج کردند.

کدام نمادهای پالایشی صعودی شدند؟

در معاملات امروز صنعت فرآورده‌های نفتی، فشا عرضه‌ها افزایش یافت تا بخش عمده نمادهای این صنعت سرخ‌پوش شوند. طوری که در بازار روز جاری چهار نماد این گروه افزایش قیمت را تجربه کردند و هفت نماد کاهشی شدند.

به این ترتیب، پس از معاملاتی به ارزش کمتر از ۶۰ میلیارد تومان، شاخص گروه پالایشی در بازار امروز با کاهش ۰.۶۶ درصدی مواجه شد و حقیقی‌ها ۱۶ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

سهام چهار شرکت پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۱.۴۱ درصد، نفت بهران (شبهرن) با ۰.۱۸ درصد، پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۰.۰۹ درصد و نفت ایرانول (شرانل) با ۰.۰۷ درصد رشد قیمت، تنها نمادهای پالایش صعودی در بازار امروز لقب گرفتند. درطرف دیگر بازار اما سهام نفت پاسارگاد (شپاس) با ۱.۷۴ درصد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۱.۳۴ درصد و تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۰.۹۷ درصد افت، شدیدترین کاهش قیمت در میان هم‌گروهی‌های خود را شاهد بودند.

نکته قابل توجه در معاملات امروز پالایشی‌ها این بود که هیچ‌یک از نمادهای این گروه با استقبال حقیقی‌ها مواجه نشدند و خالص ورود پول حقیقی در هیچ کدام از نمادهای پالایشی مثبت نشد. از سوی دیگر اما سهامداران بیش از ۶.۷ میلیارد تومان پول حقیقی از نماد پالایش نفت بندرعباس خارج کردند تا شبندر بیشترین خروج پول حقیقی را تجربه کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.