کد خبر : 16851
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 تیر 1403 - 13:36

سقوط آزاد بورس؛

نفت پارس و پالایشگاه‌های تهران و اصفهان بیشترین افت گروه نفتی را شاهد بودند

نفت پارس و پالایشگاه‌های تهران و اصفهان بیشترین افت گروه نفتی را شاهد بودند
ریزش شدید بورس امروز سبب شد که نماد پتروشیمی پردیس، تنها نماد صعودی در بین کل نمادهای پتروپالایشی بورس باشد.

به گزارش اختصاصی انرژی‌پرس، معاملات بورس تهران در دومین روز هفته در حالی به پایان رسید که شاخص‌های اصلی بازار پس از صعودی چند روزه، با ریزشی قابل توجه روبرو شدند. وضعیت در صنایع پتورشیمی و پالایشی بورس نیز نگران‌کننده بود و در مجموع نمادهای این صنایع، تنها یک نماد توانست از افت قیمت جان سالم به در ببرند.

شاخص کل بورس تهران در بازار امروز ۲۳ هزار و ۱۱۰ واحد، معادل ۱.۱ درصد سقوط کرد و روی پله دو میلیون و ۷۲ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن بورس نیز ۱۰ هزار و ۴۲۰ واحد، معادل ۱.۵۳ درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

با جابجایی ۷.۱ میلیارد برگه سهم و حق تقدم طی معاملات روز جاری، ارزش خرد معاملات بورس معادل دو هزار و ۳۵۴ میلیارد تومان ثبت شد که همچنان نگران‌کننده است. این در حالیست که حقیقی‌های بازار سهام بیشتر از ۸۰۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند.

توقف نماد پتروشیمی پارس

معاملات بورس امروز در صنعت پتروشیمی در شرایطی به پایان رسید که نماد پتروشیمی پردیس (شپدیس) با رشد قیمت ۰.۳۶ درصدی، تنها نماد صعودی گروه خود بود و ۲۲ نماد دیگر این صنعت شاهد افت قیمت بودند. همچنین نماد پتروشیمی داراب نیز بدون تغییر قیمت و روی صفر تابلو به معاملات خود پایان داد.

در بین نمادهای صعودی گروه پتروشیمی، سهام شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با ۴.۴۶ درصد، پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) با ۳.۱۲ درصد و پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۲.۹۸ درصد، سه نمادی بودند که بیشترین کاهش قیمت در معاملات امروز پتروشیمی‌ها را رقم زدند.

به علاوه، بررسی تابلو نمادهای پتروشیمی در بورس امروز حاکی از آن است که نماد پتروشیمی نوری (نوری) بیشترین خروج پول حقیقی در بازار امروز را شاهد بوده است. طوری که حقیقی‌های بازار ۱۳ میلیارد تومان از این نماد خارج کرده‌اند. از سوی دیگر اما پتروشیمی‌های مارون و پارس، تنها نمادهای این گروه بودند که با ورود پول حقیقی مواجه شدند.

بیشتر بخوانید:  پالایشگاه‌های بندرعباس و اصفهان بیشترین افت گروه نفتی را شاهد بودند

همچنین ناظر بازار در زمان معاملات امروز اعلام کرد که نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی پارس جهت برگزاری مجمع عادی سالیانه به‌منظور تصویب صورت‌های مالی متوقف خواهد شد و در روزهای آتی در معاملات غایب خواهد بود.

خروج پول سنگین حقیقی‌ها از پرچمداران پالایشی

صنعت فرآورده‌های نفتی نیز در بازار امروز، با افتی قابل توجه مواجه شد و شاخص این گروه ۱.۵۶ درصد ریزش را تجربه کرد. این افت در حالی بود که در روز جاری ۱۴۲.۷ میلیارد تومان سهام پالایشی در بورس معامله شد و حقیقی‌ها بیش از ۸۴ میلیارد تومان پول از معاملات خارج کردند.

هیچ یک از نمادهای پالایشی در بورس امروز شاهد افزایش قیمت پایانی نبود و ۱۱ نماد این صنعت، معاملات خود در بازار امروز را در سمت منفی بازار به پایان رساندند؛ اما شدیدترین ریزش به سه نماد نفت پاسارگاد (شپاس)، پالایش نفت تهران (شتران) و پالایش نفت اصفهان (شپنا) با افت به ترتیب ۳.۴۴ درصد، ۲.۲ درصد و ۱.۶۷ درصدی قیمت پایانی اختصاص یافت.

گفتنی است که چهار نماد پرچمدار پالایشی، اصلی‌ترین قربانیان خروج پول حقیقی در گروه خود بودند. رقم این خروج پول در سهام پالایش نفت اصفهان (شپنا) معادل ۳۵.۶ میلیارد تومان، در سهام پالایش نفت تهران (شتران) برابر با ۱۹.۵ میلیارد تومان، در نماد پالایش نفت بندرعباس (شبندر) معادل ۱۹.۴ میلیارد تومان و در سهام پالایش نفت تبریز (شبریز) برابر با ۳.۴ میلیارد تومان بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.