کد خبر : 16131
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 خرداد 1403 - 13:28

نرخ رشد اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۲

نرخ رشد اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۲
رئیس بانک مرکزی گفت: نرخ رشد اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۲ به قیمت بازار برابر ۵ درصد است. با توجه به متوسط نرخ رشد کشور در سال های گذشته و به ویژه کشورهای دیگر در سال ۲۰۲۳ است. با توجه به گزارش که بانک جهانی در سال ۲۰۲۳ منتشر کرده بالاترین نرخ رشد متعلق به ایران با ۵ درصد بوده و متوسط نرخ رشد کشورهای منطقه از کشور ما پایینتر بوده است.

به گزارش انرژی پرس، محمدرضا فرزین رئیس بانک مرکزی در حاشیه نشست هفتگی هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: من این خبر را اعلام کنم گزارش نرخ رشد بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ روز گذشته آماده شد و دستور دادم که بر روی سایت منتشر کنند و اینجا آمده‌ام تا یک گزارش مختصری از آن ارائه کنم.  نرخ رشد اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۲ به قیمت بازار برابر ۵ درصد است. این رقم با توجه به متوسط نرخ رشد کشور در سال های گذشته و به ویژه کشورهای دیگر در سال ۲۰۲۳ است. با توجه به گزارش که بانک جهانی در سال ۲۰۲۳ منتشر کرده بالاترین نرخ رشد متعلق به ایران با ۵ درصد بوده و متوسط نرخ رشد کشورهای منطقه از کشور ما پایین‌تر بوده است. با توجه به روند سال‌های گذشته نرخ رشد ۵ درصد شتابان و نرخ قابل قبولی است که امیدواریم در سال جاری هم ادامه داشته باشد.

وی افزود: رشد تشکیل سرمایه همچنان نرخ بسیار رشد خوبی است. این رقم در سال گذشته ۶.۷ درصد بود. امسال افزایش پیدا کرده و به ۷.۲ رسیده است. نکته بسیار قابل توجه نرخ بسیار خوب رشد تشکیل سرمایه در فصل چهارم است که برابر ۱۴.۲ درصد بوده است.

رئیس بانک مرکزی تصریح کرد:‌ متاسفانه نرخ رشد کشاورزی ما همچنان قابل قبول نیست. در سال ۱۴۰۱ ۱.۱ درصد بود. در سال ۱۴۰۲ هم نرخ رشد مثبت ۰.۲ بوده و امیدواریم با اقداماتی که صورت می‌گیرد، نرخ رشد هم با توجه به وضعیت آب و هوایی مواجه بودیم افزایش پیدا کند.

منبع: ایلنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.