کد خبر : 19959
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مرداد 1403 - 10:30

معمای بدهی گازی عراق به ایران/ بلاتکلیفی ۱۱ میلیارد دلار ثروت ملی +فیلم

معمای بدهی گازی عراق به ایران/ بلاتکلیفی ۱۱ میلیارد دلار ثروت ملی +فیلم
میلیاردها دلار از ثروت ملی کشور، به دلیل بدهی گازی عراق، در هاله‌ای از ابهام فرو رفته و تاکنون هیچ توضیح شفاف و روشنی درباره سرنوشت این پول‌ها ارایه نشده است.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، بر اساس قراردادی که بین دو کشور منعقد شد، ایران موظف بود روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز به عراق صادر کند. اما به دلیل بدهی سنگین عراق، ایران مجبور شد در واکنش تلافی‌جویانه صادرات گاز خود را کاهش دهد.

رقم دقیق این بدهی هنوز مشخص نیست و مقامات میزان بدهی گازی عراق به ایران را از سال گذشته تا به امروز بین ۹ تا ۱۱ میلیارد دلار اعلام کرده‌اند.
رقم این بدهی، از سوی مقامات بین ۹ تا ۱۱ میلیارد دلار بیان می‌شود و تناقض در میزان آن ابهامات بیشتری را ایجاد می‌کند. در واقع، ارقام عنوان شده در سال جاری تقریبا مشابه همان ارقام مطرح شده در سال گذشته است.

تناقض در رقم‌های اعلام شده برای بدهی گازی عراق و طفره رفتن مسئولان از بیان رقم جدید و نحوه پرداخت بدهی، باعث پیچیدگی بیشتر این پرونده شده است.

بلوکه شدن پول‌های ایران در عراق

مقامات عراقی بارها گفته‌اند که مبلغ بدهی گازی را به حساب رسمی شرکت ملی گاز ایران در بانک تجارت عراق واریز کرده‌اند اما به دلیل موانع خارجی از جمله تحریم‌ها و FATF، این پول‌ها در حساب بلوکه شده و ایران نمی‌تواند آن را برداشت کند. عراق با استناد به این تحریم‌ها، از پرداخت مستقیم بدهی خود به ایران خودداری می‌کند

بیشتر بخوانید:  تمدید توافقات بر سر صادرات گاز ایران به ارمنستان

تهاتر کالا به جای پول

طلب گازی ایران از عراق، گرفتار پیچیدگی‌های تحریم‌ها شده است. برای حل این مسئله، توافقاتی مبنی بر تهاتر کالاهای اساسی مانند نفت و مازوت صورت گرفته است، اما ابهامات زیادی نیز پیرامون اجرای این توافقات وجود دارد و هنوز مشخص نیست که آیا ایران توانسته است به صورت کامل به مطالبات خود دست پیدا کند یا خیر.

راهکار کارشناسان برای وصول طلب از عراق

برخی کارشناسان پیشنهاد داده‌اند که ایران با تغییر رویه از قرارداد دولتی به قرارداد با بخش خصوصی، می‌تواند در وصول مطالبات خود از عراق موفق‌تر عمل کند.

بر اساس این پیشنهاد دولت چهاردهم می‌تواند با پذیرش پیشنهاد بخش خصوصی عراق، قرارداد فروش گاز را به یک شرکت داخلی واگذار کند تا مشکلات مربوط به مجوزهای آمریکایی، تحریم‌، معافیت‌ها و مسایل بانکی حل شود.

اما در مقابل نیز برخی کارشناسان با اشاره به تجربیات تلخ گذشته ایران در قراردادهای انرژی با شرکت‌های خصوصی، همانند فروش نفت به چین نسبت به تکرار آن هشدار می‌دهند.

آن‌ها معتقدند که حتی در این شرایط، تضمینی برای بازگشت کامل پول‌ها وجود ندارد و ریشه اصلی این مساله تحریم‌ها و عدم عضویت ایران در FATF است.
حال باید دید دولت پزشکیان برای وصول طلب گازی از عراق چه راهکاری را در پیش خواهد گرفت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.