کد خبر : 20127
تاریخ انتشار : شنبه 3 شهریور 1403 - 10:13

ماراتن وزیر نفت برای حل ناترازی ها آغاز شد

ماراتن وزیر نفت برای حل ناترازی ها آغاز شد
کار وزیر جدید نفت از پنجشنبه گذشته رسما آغاز شده است. محسن پاک‌نژاد حالا علاوه‌بر مدیریت آنچه که تحویل گرفته، باید برنامه‌های خود را هم دنبال کند؛ برنامه‌هایی که در راس آنها حل بحران ناترازی قرار دارد.

به گزارش انرژی پرس، براساس برنامه اعلامی وزیر نفت به مجلس، کشور با ابرچالش‌هایی در صنعت نفت روبه‌روست؛ از جمله حوزه تامین انرژی و منابع درآمدی. علاوه‌بر تشدید ناترازی گاز و بنزین و کمبود منابع برای تامین مالی و سرمایه‌گذاری، صنعت نفت با محدودیت بین‌المللی و احتمال تشدید آن مواجه است. همچنین نیروی انسانی، ساختار و بوروکراسی از نگاه محسن پاک‌نژاد ابرچالش بعدی است که او فرصت دارد ظرف چهارسال پیش‌رو برای مدیریت و حل آنها اقدام کند.
وزیر نفت تازه‌نفس در برنامه پیشنهادی خود اعلام کرده که علاوه‌بر اجرا و تبعیت از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه هفتم توسعه، در جهت افزایش حداکثری تولید نفت خام و گاز طبیعی در میادین مشترک اقدام خواهد کرد. افزایش ضریب بازیافت در میادین مستقل و افزایش ارزش‌افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز برنامه دیگری بوده که پاک‌نژاد آن را در راس کارهای خود قرار داده است.
او در برنامه‌اش خود را مقید به اجرای رصد ۱۲درصدی صادرات نفتی، ۲۳‌درصدی صادرات غیرنفتی و ۹‌درصدی بخش نفت مطابق با سیاست‌های کلی برنامه هفتم کرده است.
یازدهمین وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران وعده داده که یک‌سوم از ۳‌درصد درآمد حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز براساس سهم هر استان به استان‌های نفتخیز و گازخیز و دوسوم باقیمانده را به دیگر بخش‌های توسعه‌نیافته کشور اختصاص دهد. همچنین با تشکیل حسابی به نام «حساب سرمایه‌گذاری نفت و گاز» ۶۰‌درصد از عواید صادرات و فروش داخلی محصولات فرعی مثل اتان، پروپان، بوتان، پنتان و گوگرد و مایعات گازی را به این حساب واریز کند.
برنامه این حساب سرمایه‌گذاری جدید این است که منابع آن برای اکتشاف یا توسعه میادین جدید نفت و گاز یا نگهداشت و افزایش تولید میادین کشور به ویژه فشارافزایی در پارس‌جنوبی اختصاص یابد، در طرح‌های مصوب ستاد راهبردی تجارت منطقه‌ای هزینه شود. برای احداث، مقاوم‌سازی، نوسازی و بازسازی زیرساخت‌های اساسی استفاده شود و در نهایت بخشی برای تامین تجهیزات و مشارکت در طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی هزینه شود.
پاک‌نژاد برای مولد‌سازی هم برنامه دارد. آنطور که در متن برنامه او آمده‌، قرار است در میادین در حال بهره‌برداری یا دارای قرارداد توسعه قراردادهای بلندمدت به تفکیک میدان/ مخزن یا تصویب شورای اقتصادی منعقد شود. نسبت به واگذاری فعالیت‌های توسعه، اکتشاف و بهره‌برداری از میادین به شرکت ملی نفت و سایر شرکت‌های متقاضی اقدام شود تا جایی که در پایان سال سوم این برنامه حداقل ۲درصد و تا پایان برنامه حداقل ۵‌درصد از توان تولید نفت به شرکت‌های متقاضی غیردولتی واگذار شود. این طرح برای جمع‌آوری گازهای مشعل هم قرار است اجرایی شود.
وزیر نفت دولت چهاردهم همچنین استراتژیک‌ترین طرح خود را طرح فشار افزایشی میدان گازی مشترک پارس‌جنوبی با سرمایه تقریبی ۲۰‌میلیارد دلار اعلام کرده و قرار است در گام اول با کمک منابع صندوق توسعه ملی تا پایان مهرماه موافقتنامه تامین مالی آن امضا شده و سپس قراردادهای فشار افزایشی بسته شده تا حداکثر پایان سال اولین واحد در قرارداد با پیمانکاران راه‌اندازی شود.
او همچنین دستیابی به ۴۰۰‌هزار بشکه نفت با اجرای قراردادهای IPC در دست اجرای ۱۲‌میدان نفتی را تا پایان سال وعده داده است.
چنین برنامه جامع و توسعه‌ای با نگاه به آینده‌نگری بسیاری از کارشناسان را امیدوار کرده است.
مدیری از تاروپود صنعت نفت
سید‌حمید حسینی، عضو کارگروه انتخاب وزیر نفت در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» درباره برنامه‌های محسن پاک‌نژاد گفت: وضعیت وضعت فعلی شرکت ملی نفت طبیعی نیست‌، هرکس وزیر می‌شد مجبور بود یک‌سری برنامه‌ها را اجرا کند. صرف‌نظر از اینکه شرکت ملی نفت یک‌سری وظایفی برعهده دارد، درحال حاضر وضعیت انرژی در کشور با مشکلاتی مواجه است که وزیر نفت باید برای رفع ناترازی‌ها تلاش کند. او باید بتواند بالادست نفت و گاز را توسعه دهد که در برنامه هفتم هم بر آن تاکید شده است. همچنین باید بر بحث‌گذار انرژی فکر کرده و برای کاهش مصرف انرژی‌های فسیلی اقدام کند.
او با بیان اینکه پاک‌نژاد باید از اقداماتی که در مسیر بهینه‌سازی و مصرف سوخت صورت می‌گیرد، حمایت کند، اظهار داشت: باتوجه به تکالیفی که در برنامه هفتم ذکر شده، آقای پاک‌نژاد باید بتواند طرحی نو راه بیندازد؛ با این انحصاری که شرکت نفت ایجاد کرده و منابعی که دولت ندارد، قطعا نمی‌توانیم با منابع داخلی به تحقق اهداف برنامه هفتم برسیم.
حسینی تصریح کرد: آقای وزیر باید اعلام کند که چگونه می‌تواند مدل مالی توصیه کرده و ارائه دهد و همچنین چگونه قرارداد‌ها جذاب می‌شود که با همکاری وزارت خارجه و دولت برای رفع تحریم‌ها و پیوستن به FATF چه کاری می‌تواند انجام دهد.
او افزود: اگر وزیر نفت خودش را به امور اجرایی نفت محدود کند، به نظر می‌آید که خیلی موفق نخواهد شد. درحالی که وزیر نفت باید نقش هماهنگ‌کننده و لیدری داشته باشد و کارها را به شرکت‌های تخصصی نفت بسپرد و خودش به دنبال حل و فصل مسائل کلی حوزه نفت باشد؛ مسائلی مثل بحث تامین مالی، مدل‌های قراردادی، حکمرانی انرژی و ایجاد رگولاتوری در صنعت نفت.
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی همچنین با بیان اینکه همه این موارد در برنامه آقای پاک‌نژاد آمده است، گفت: به نظر من اینها اولویت‌هایی هستند که وزیر نفت باید آنها را انجام دهد که البته طبق معمول همه موارد هم در برنامه آقای پاک‌نژاد آمده است. ضمن اینکه آقای پاک‌نژاد نفتی‌ترین نفتی است که در کشور وزیر شده است. ما تاکنون هیچ کسی را در وزارت نفت نداشتیم که مثل آقای پاک‌نژاد که از رده‌های پایین در نفت مثل مشاوره شروع کرده باشد، حتی در میدان عملیاتی کار کرده باشد، در بخش نظارت بر تولید هم فعالیت کرده باشد، در تجارت نفت سابقه داشته باشد و بازارهای جهانی نفت را بشناسد و مسلط بر زبان انگلیسی باشد.
او اضافه کرد: آقای پاک‌نژاد در مقایسه با آقایان غرضی، معین‌فر، آقازاده حتی زنگنه و اوجی از جنس نفت است و همه مراحل مدیریتی را طی کرده و الان مورد اعتماد متخصصان و پیشکسوتان و بزرگان نفتی قرار گرفته است. حتما هم تلاش خواهد کرد تا اقتدار را به شرکت ملی نفت برگرداند، ضمن اینکه بتواند ظرفیت شرکت‌های خارجی و داخلی، بخش خصوصی، بورس، صندوق توسعه ملی افزایش دهد و بتواند با ارائه مدل‌های جذاب مالی از همه امکانات و ظرفیت‌ها استفاده کند.
برنامه‌ای امیدوارکننده
حسن مرادی، کارشناس انرژی در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» درباره برنامه‌های محسن پاک‌نژاد گفت: یک ضرب‌المثل معروف ایرانی است که گفته به عمل کار برآید به سخندانی نیست. خیلی سال است که رسم شده وزرا و روسای‌جمهور در طریقه انتخاب و ورودشان به عرصه خدمتگزاری از برخی کارشناسان صنعت استفاده می‌کنند و آنها برنامه‌ای برایشان تهیه و تنظیم می‌کنند و آن برنامه را ارائه می‌دهند. اگر این افراد بتوانند برنامه‌ای که ارائه می‌دهند اولا به توان فکری و اندیشه‌ها و برنامه‌هایشان متکی باشد که این برنامه‌ها با نظر متخصصان تهیه شده باشد. وزیری که می‌خواهد برنامه‌اش را برای رییس‌جمهور ارائه کند، اصولا می‌گوید وزارتخانه‌ای که می‌خواهم متصدی‌اش شوم و هدایتش را برعهده بگیرم، می‌خواهم اصولی را حاکم کنم که به نتایج ارزشمند و ثمربخشی برای کشور و به‌خصوص طبقات ضعیف و در اجرای منویات مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد مثمری که بتواند چرخ کشور را بچرخاند، همت کنم.
وی افزود: در این راستا مثلا می‌خواهم رقم صادرات را از نقطه «‌ای» به نقطه «بی» برسانم. اگر بخواهد به این امر جامه‌عمل ببخشد لازمه‌اش این است که طبق برنامه‌های اجرایی و عملی به این نقطه برسد؛ مثلا اگر وزیر اعلام می‌کند می‌خواهد تولید را به این شکل بالا ببرد می‌خواهد چند چاه موجود را تعمیر کند یا چند چاه اکتشافی جدید را به ثمر برساند تا حاصل چاه‌هایی که تعمیر یا حفر می‌شوند با مقدمات لازمی که وجود دارد رسیدن به این تولید است.
مرادی با تاکید بر اینکه در مورد دیپلماسی بین‌المللی و خارجی تسلط به حداقل یک زبان خارجی ویژگی مهمی است، گفت: این ویژگی باعث می‌شود مذاکرات دقیق‌تر و روان‌تر شکل بگیرد. لذا با این برنامه‌ها امید است بتواند در تحقق اهداف و آرمان‌های رییس‌جمهور قدم خیری برداریم.
این کارشناس انرژی با بیان اینکه با مرور برنامه‌های آقای پاک‌نژاد در ابعاد مختلف از برنامه‌های غلو‌آمیز، وسوسه‌انگیز و اغواکننده کمتر خبری است، یادآور شد: یکی از اهداف کاندیدای وزارت محترم تحقق اهداف برنامه پنج ساله هفتم است که آقای پزشکیان هم در خلاف جاروجنجالی که در روزهای کمپین انتخاباتی بود و آنها می‌گفتند چه برنامه‌ای دارد، گفتند نباید برنامه جدیدی ارائه کنم و باید ادامه‌دهنده دولت‌های قبل باشم و قانون برنامه را اجرا کنم. راه‌حل و مسیر پیشرفت و حرکت مرا قانون برنامه‌ای مشخص می‌کند که مصوب مجلس است.
او اضافه کرد: دولت جدید باید تلاش کند برنامه را مو‌به‌مو اجرا کند و اگر هم نظر اصلاحی دارد و تحقق آنها را امکان‌پذیر نمی‌بیند با همکاری و صلاحدید مجلس شورای اسلامی و احتمالا مجمع تشخیص مصلحت بتواند تغییرات لازم را ایجاد کند و آن را اجرا کند. اگر آقای محسن پاک‌نژاد بتواند برنامه‌ای که ارائه کرده را اجرا کند، امید است با موفقیت توام باشد و امید داریم همه کشور تلاش کنند.
این نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه وقتی آقای دکتر روح‌الامین که نماینده تهران است و افراد تحصیلکرده بین‌المللی از آقای پزشکیان حمایت می‌کنند که یک تحصیلکرده و متخصص داخلی است، گفت: این حمایت نشان می‌دهد آقای پزشکیان، وزرای جدید و تیمش استانداردهای لازم را دارند و این استانداردها همگی مورد تایید است. وقتی دفاع وزرای مجلس را گوش کردم هم متوجه شدم از کسانی که از آنها انتظار تندروی هست و شعارشان شعار تندروهای کشور بوده، به سمت عقلگرایی آمدند و تصور می‌کنند تصویر بدی که در نظر اصولگراها از آقای دکتر پزشکیان و تیمش بود به هیچ وجه وجود ندارد و این تیم یک تیم اجرایی
است.
مرادی یادآور شد: البته آقای پزشکیان انتقاداتی از بیرون دارد برای اینکه چرا تندروهای چپ را به کار نگرفته است. امیدواریم با تعارض و وفاقی که ایشان ایجاد کردند هم وزارت نفت و هم وزارت نیرو که بارقه یک وزیر خوب کارکشته در حوزه نیرو در آن احساس می‌شود مثل آقای علی‌آبادی، دست به دست هم بدهند و مدیرانی در پتروشیمی، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های فرعی انتخاب شوند که بتوانند این بار بزرگ را به سرمنزل مقصود برسانند.
او گفت: به عنوان یک کارشناس در مجموع از دفاعیات و برنامه وزرای انرژی راضی‌ام و امیدوارم با همت، پشتکار و پشتیبانی اقشار مختلف جامعه و نمایندگان مجلس این قدم‌ها هرچه استوارتر گذاشته شود و از این تنگنای موجود که از نظر اقتصادی شاهد فشار بسیار زیاد بر اقشار محروم و زحمتکش هستیم عبور کنیم و بتوانیم تنفس کنیم و حداقل معیشت مردم را فراهم‌ سازیم.

بیشتر بخوانید:  ماجرای پروژه خط لوله گاز ایران به پاکستان چه بود؟ / پاکستان در دوراهی جریمه 18 میلیارد دلاری یا تحریم آمریکا

منبع:جهان صنعت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.