کد خبر : 16403
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 تیر 1403 - 10:49

ماجرای سوخت یارانه ای شرکت‌های هواپیمایی چیست؟

ماجرای سوخت یارانه ای شرکت‌های هواپیمایی چیست؟
درحالی رئیس سازمان هواپیمایی از تحویل سوخت با نرخ آزاد به ایرلاین‌های داخلی در پروازهای خارجی خبر داده که معاون وزیر راه گفت:‌سوخت ۶۰۰ تومانی برای پروازهای خارجی به ایرلاین‌ها تحویل می‌شود.

به گزارش انرژی پرس، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری صبح دیروز در پاسخ به این پرسش که پس از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما قیمت سوخت تحویلی به شرکت‌های هواپیمایی چه تغییری می‌کند به تسنیم گفته بود: پیشنهاد آزادسازی نرخ سوخت تحویلی به ایرلاین ها در مسیرهای پروازی داخلی به دولت رفته و در کمیسیون های تخصصی در حال بررسی است.

محمدی‌بخش افزود: قیمت سوخت جت بخش بار، مراکز آموزشی، هلی‌کوپتری آزاد محاسبه می‌شود. تنها سوخت پروازهای داخلی ایرلاین‌های ایرانی با قیمت ۶۰۰ تومان عرضه خواهد شد.

محمدی‌بخش با بیان این‌که نرخ سوخت ایرلاین‌های خارجی آزاد است، افزود: اگر اینها را تفکیک کنیم عدد شرکت‌های هواپیمایی مشخص است. برای ایرلاین‌های داخلی نیز دولت پیشنهاد آزادسازی قیمت سوخت را مطرح کرده است.

وی در خصوص نرخ تعیین شده برای سوخت ایرلای‌های داخلی گفت: قیمت را سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت مشخص کرده‌اند و سازمان هواپیمایی دخل و تصرفی در آن ندارد. بر این اساس هر نرخی هم دولت اعلام کند، اجرا می‌شود.

این در حالی است که چند ساعت بعد، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اعلام پرداخت یارانه ۲۵ هزار میلیارد تومانی سوخت به ایرلاین‌های داخلی گفت: در مذاکرات مربوط به تعیین سازوکارهای تعیین قیمت بلیت، به قیمت یک ساعت پرواز به ازای یک صندلی در کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای اشاره می‌شود.

هادیانفر ادامه داد: در حالی که نمایندگان بخش خصوصی در دادنامه منجر به صدور رأی فوق، به شرایطی نظیر سوخت ارزان کشور که به ازای هر لیتر ۶۰۰ تومان است که در این شرایط سخت توسط دولت تأمین و در اختیار شرکت‌های هواپیمایی داخلی برای سفرهای داخلی و خارجی قرار می‌دهند و سایر بسته‌های حمایتی به نرخ ارز نیمایی و سایر یارانه‌ها که بدین شکل به آنها پرداخت می‌شود و مزیت‌های دیگری که دولت در اختیارشان قرار می‌دهد اشاره‌ای ندارند.

وی افزود: با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که سالانه حداقل ۲۵ هزار میلیارد تومان هزینه یارانه سوخت از سوی دولت به همین شرکت‌ها پرداخت می‌شود که اساس این پرداخت‌ها جهت کنترل و کاهش نرخ بلیت پروازهای داخلی است، در حالیکه ایرلاین‌ها برای پروازهای خارجی که مشمول نرخ‌گذاری نیستند و با این‌ وجود از همین سوخت یارانه‌ای استفاده می‌کنند که این مسئله می‌تواند سود سرشاری را برایشان ایجاد کند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.