کد خبر : 19241
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 مرداد 1403 - 11:34

ماجرای حذف ارز ترجیحی پتروشیمی‌ها چه بود؟ +فیلم

ماجرای حذف ارز ترجیحی پتروشیمی‌ها چه بود؟ +فیلم
حذف ارز ترجیحی در دو محصول پتروشیمی پت و پلی استایرن، بازی قیمتی را شروع می‌کند که به افزایش نرخ‌ها در صنعت نساجی و بخش ساختمان منتهی خواهد شد.
به گزارش اختصاصی انرژی پرس، سه وزیر اقتصاد، نفت و صمت ضمن امضای صورت جلسه‌ای، با حذف دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای پلی استایرن و پت‌ بطری نساجی موافقت کردند. از این پس همه کالاهای پتروشیمی با دلار حواله مبادله‌ای قیمت‌گذاری می‌شوند.
بورس کالا مهمترین محل عرضه محصولات پتروشیمی است اما همواره نحوه قیمت‌گذاری کالاهای پتروشیمی از سوی فعالان این بخش مورد بحث بوده است. پتروشیمی‌‎های بسیاری تاکنون به کاهش سود خود در رابطه با نحوه قیمت‌گذاری نهاده‌ها و حتی خوراک اعتراض کرده‌اند.
با حذف ارز ترجیحی تمامی کالاهای پتروشیمی از این پس دلار ۴۴ هزار تومانی مبنای قیمت‌گذاری بورس کالا برای محصولات پتروشیمی خواهد بود و به این ترتیب قیمت ماده اولیه زنجیره‌های بعدی تولید بالاتر خواهد رفت. بالارفتن قیمت ماده اولیه برای سایر زنجیره‌های تولید، چه تبعاتی خواهد داشت؟
احتمال آسیب به تولید
حذف ارز ترجیحی یکی سیاست‌هایی است که دولت دنبال می‌کند. پت و پلی استایرن‌ در گروه مواد اولیه صنعت نساجی و ساختمان قرار می‌گیرند و به دلیل محدودیت در عرضه، بازار آنها این روزها ملتهب است.
تاکنون به دلیل تقاضای بالا برای این دو محصول پتروشیمی، عرضه ارز ترجیحی برای آنها ادامه یافته بود اما اکنون با حذف کمک‌های دولت به این دو محصول، قطعا شاهد تغییراتی در قیمت تمام شده صنعت نساجی و ساختمان خواهیم بود.
صنعت نساجی در برهه‌های مختلف؛ هرگاه کمک‌های دولتی برای تامین مواد اولیه‌اش را از دست داده، با مشکل مواجه شده است و کارخانه‌های نساجی یکی پس از دیگری تعطیل شده‌اند. اگرچه صاحبان صنایع نساجی نگران تبعات حذف ارز ترجیحی پت هستند اما کارشناسان بورس معتقدند که شوک قیمتی ناشی از حذف ارز ترجیحی فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد خواهد بود.
کارشناسان بورس بر این باورند که به دلیل عدم واردات پت به کشور توسط پتروشیمی تندگویان به عنوان تنها مجموعه مجوزدار برای اواردات، پت تولید داخل در بورس کالا تاکنون با ۱۵۰ تا ۱۷۰ درصد رقابت عرضه می‌شده است. بنابراین با حذف ارز ترجیحی، اگرچه کف قیمت عرضه پت در بورس کالا تغییر می‌کند اما شوک جدی به صنعت نساجی وارد نمی‌شود. پت ماده اولیه مورد استفاده در تولید ۹۰ درصد لباس‌های زنانه است و از این الیاف در تولید روسری، مانتو و شلوار استفاده می‌شود.
افزایش بیش از ۳۰ درصدی پلی استایرن
پلی استایرن که همان یونولیت‌های مورد استفاده در صنعت ساختمان است، محصولی ۱۰۰ درصد وارداتی است. ایران واحدی برای تولید این محصول در داخل کشور ندارد و اگر همین امروز هم شروع به احداث یک واحد برای تولید پلی‌استایرن انبساطی کند، حداقل سه الی چهار سال طول می‌کشد. با وجود این، ارز ترجیحی پلی استایرن حذف شده است.
ایران سالانه حدود ۷۰ میلیون دلار پلی‌استایرن ای پی اس به کشور وارد می‌کند. با حذف ارز ترجیحی این محصول، پیش‌بینی این است که حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد افزایش قیمت در این کالا داشته باشیم. بدون شک این افزایش قیمت، در هزینه تمام شده تولید مسکن هم تاثیرگذار خواهد بود.
بیشتر بخوانید:  مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از مجتمع صنایع پتروشیمی مسجدسلیمان بازدید کرد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.