کد خبر : 19409
تاریخ انتشار : شنبه 20 مرداد 1403 - 10:31

از ثروت ملی تا جیب دلالان:

قصه تلخ قاچاق پتروشیمی به ترکیه +فیلم

قصه تلخ قاچاق پتروشیمی به ترکیه +فیلم
کارشناسان برای حل این بحران، پیشنهادهایی مانند اصلاح قیمت‌گذاری، کنترل عرضه در بازار داخلی، یکسان‌سازی نرخ ارز و افزایش نظارت و شفافیت را ارایه می‌دهند.

به گزارش انرژی پرس، قاچاق گسترده محصولات پتروشیمی به ترکیه و تبدیل آن به یک تجارت پرسود برای دلالان، اتفاق هولناکی است که طی سالهای اخیر گریبان صنعت پتروشیمی را گرفته است.

ایرانی که با وجود صادرات گسترده محصولات پتروشیمی، تولیدکنندگانی دارد که با کمبود مواد اولیه و گرانی افسارگسیخته، در آستانه تعطیلی قرار دارند.

ریشه این معضل در دل صادرات محصولات پتروشیمی دارد.

قاچاق پتروشیمی؛ فاجعه‌ای خاموش

محصولات ارزشمندی که به جای اینکه به نفع تولید ملی و اقتصاد کشور مورد استفاده قرار گیرند، به دست دلالان می‌افتند و به صورت غیرقانونی و با قیمت‌های بسیار پایین به کشورهای همسایه صادر می‌شوند.

ترکیه بیشترین میزان واردات پتروشیمی در جهان را دارد و به زمین بازی دلالان محصولات پتروشیمی ایران تبدیل شده است.

ترکیه، بازار سیاه پتروشیمی ایران

شرکت‌های پتروشیمی تحت فشار دولت مجبورند محصولات خود را با قیمتی پایین‌تر از نرخ جهانی در بازار داخلی عرضه کنند.

این سیاست نادرست، فرصت را برای دلالان فراهم کرده تا با خرید این محصولات به قیمت ارزان، به روشهای مختلفی آن‌ها را به ترکیه صادر کرده و سودهای کلانی به جیب بزنند.

دلالان با روش‌های مختلفی مانند تغییر بسته‌بندی، مخلوط کردن با مواد بی‌ارزش و یا حتی جعل اسناد، این محصولات را به عنوان کامپاندهای بی‌کیفیت و با قیمت‌های بسیار پایین صادر می‌کنند.

انواع پلی اتیلن و پی‌وی‌سی از پرفروش‌ترین محصولات پتروشیمی ایران در ترکیه است.

جهش ناگهانی صادرات به ترکیه

اعداد و ارقام، گویای یک فاجعه بزرگ است.

آمارها نشان می‌دهد در سال‌های اخیر، صادرات محصولات پتروشیمی به ترکیه جهش ناگهانی داشته است.

در حالی که پیش از این، صادرات محصولات پتروشیمی به ترکیه تقریبا صفر بود، اما اکنون محصولات پلیمری و پتروشیمی به اقلام اصلی واردات ترکیه تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید:  مصوبه مالیاتی نیمه‌خام از پتروشیمی‌ها لغو شد

آمارهای گمرکی حاکی از آن است که صادرات کامپاند به ترکیه در سال‌های اخیر رشد بی‌سابقه‌ ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصدی نسبت به سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ داشته است.

ریشه اصلی قاچاق پتروشیمی به ترکیه کجاست؟

کارشناسان، اختلاف فاحش نرخ ارز نیمایی و آزاد را یکی از عوامل اصلی قاچاق محصولات پتروشیمی می‌دانند.

به این صورت که دلالان با خرید مواد اولیه پتروشیمی به نرخ ارز دولتی و فروش آن به نرخ آزاد، سود هنگفتی کسب می‌کنند.

نتیجه تلخ قاچاق پتروشیمی

علاوه بر این، به اعتقاد برخی کارشناسان ارز حاصل صادرات این محصولات نیز به طور کامل به سامانه نیما باز نمی‌گردد و بخشی از آن به صورت غیرقانونی از کشور خارج می‌شود.

همچنین آنان معتقدند که تبعات فعالیت‌های سودجویانه دلالان و این چرخه معیوب، بسیار گسترده بوده و موجب از دست رفتن بازارهای صادراتی، کاهش شدید قیمت‌ها در بازار داخلی و در نهایت، کاهش چشمگیر سودآوری شرکت‌ها خواهد شد.

اهمیت بازار عراق برای صنعت پتروشیمی

گرچه ترکیه به عنوان بزرگترین بازار برای محصولات پتروشیمی ایران شناخته می‌شود، اما فعالان این حوزه بر این باورند که نباید از اهمیت بالای بازار عراق غافل شد.

عراق نه تنها از نظر حجم خرید محصولات پلیمری، بلکه از نظر توانایی پرداخت قیمت‌های بالاتر نیز پتانسیل بیشتری نسبت به ترکیه دارد اما ایران این بازار را از دست داده است.

راهکار نجات صنعت پتروشیمی از چنگال دلالان

کارشناسان برای حل این بحران، پیشنهادهایی مانند اصلاح قیمت‌گذاری، کنترل عرضه در بازار داخلی، یکسان‌سازی نرخ ارز و افزایش نظارت و شفافیت را ارایه می‌دهند.

به باور آن‌ها، با نزدیک‌تر کردن قیمت‌های داخلی به قیمت‌های جهانی، کنترل عرضه مازاد و ایجاد یک نرخ ارز واحد، انگیزه قاچاق کاهش می‌یابد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.