کد خبر : 3489
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 شهریور 1402 - 15:26

بورس تحت سلطه بی‌اعتمادی سهامداران؛

فضای منفی بورس به صعود پتروشیمی گلستان پایان داد

فضای منفی بورس به صعود پتروشیمی گلستان پایان داد
شاخص کل بورس در حالی افتی 0.34 درصدی را رقم زد که ارزش معاملات خرد باز هم کاهش یافت و افت قیمت نفت هم بر آتش بورس امروز دامن زد.

به گزارش خبرنگار انرژی پرس، بورس تهران در آخرین معاملات خود در تابستان ۱۴۰۲ نیز افتی بی‌جان را تجربه کرد تا سهامداران، دلسرد به استقبال پاییز بروند. شاخص کل بورس در ادامه روند نزولی خود در دو روز اخیر، امروز هم افتی هفت هزار و ۳۰۰ واحدی را تجربه کرد و ۰.۳۴ درصد از ارتفاع خود را از دست داد. به این ترتیب، نماگر اصلی بازار معاملات را در سطح دو میلیون و ۱۲۱ هزار واحدی به پایان رساند. با این وجود وضعیت در نمادهای کوچک‌تر بازار کمی بهتر بود؛ چراکه شاخص کل هم‌وزن کاهش خفیف‌تری را تجربه کرد و با افت ۰.۰۹ درصدی مواجه شد.

دیگر نکته قابل توجه بازار امروز نیز تداوم رکود در بورس بود. ارزش معاملات خرد بورس بار دیگر افت کرد و به سه هزار و ۱۵۴ میلیارد تومان رسید و به نظر می‌رسد که ترس و بی‌اعتمادی معامله‌گران به آینده بورس، مهم‌ترین عاملی است که آنها را از خرید و فروش سهام در بازار باز می‌دارد. طوری که حقیقی‌ها نیز در بازار امروز بیش از ۲۳۸ میلیارد تومان از معاملات خارج کردند. 

علاوه بر بی‌اعتمادی سهامداران، سیگنال منفی بازار نفت نیز مزید بر علت شد تا بورس به روند نزولی خود ادامه دهد. زیرا قیمت نفت که دیروز به بالای ۹۵ دلار هم رسیده بود، در معاملات امروز به ۹۳.۵۳ دلار در هر بشکه کاهش پیدا کرد. 

تغییر مسیر پتروشیمی گلستان 

روزهای نزولی سهام پتروشیمی‌ها در بورس امروز ادامه یافت و سبب شد که ۱۹ نماد این گروه با افت قیمت به استقبال تعطیلات بروند. ۱۲ نماد پتروشیمی اما شاهد افزایش قیمت پایانی بودند. 

در میان نمادهای صعودی، سهام شرکت‌های پتروشیمی کازرون (کازرو) با ۲.۶۱ درصد، پتروشیمی تندگویان (شگویا) با ۱.۴۲ درصد و پتروشیمی جهرم (جهرم) با ۱.۲۳ درصد، بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند.  

در طرف دیگر بازار اما نماد پتروشیمی گلستان که در یک روند صعودی تمام‌عیار قرار داشت، با افت ۲.۹۱ درصدی، بیشترین کاهش قیمت را در میان هم‌گروهی‌های خود تجربه کرد. این در حالیست که شستان در بازه زمانی ۶۰ روزه، بیش از ۹۱ درصد بازدهی داشت و باید دید که این نماد پس از افت امروز به صعود خود ادامه می‌دهد یا نه. 

پس از شستان، سهام شرکت‌های پتروشیمی فارابی (شفارا) و نفت ایرانول (شرانل) با افت ۲.۱ درصد و ۱.۳۳ درصدی، نمادهایی که بودند که بیشترین افت قیمت را در گروه پتروشیمی رقم زدند. 

بیشتر بخوانید:  پیامدهای کرونا بر ایجاد پروژه‌های نفت و گاز در خاورمیانه

بررسی معاملات حقیقی‌ها و حقوقی‌های بورس حاکی از آن است که بیشترین ورود پول حقیقی در بازار امروز متعلق به نماد پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۸.۱ میلیارد تومان بود و بیشترین خروج پول حقیقی به مبلغ ۱۳.۸ میلیارد تومان نیز به نماد پتروشیمی پردیس (شپدیس) تعلق یافت. 

گفتنی است که سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس که در معاملات دو روز گذشته غایب بود، پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره، در معاملات امروز بازگشایی شد و پس از بازگشت به معاملات، رشد ۰.۳۴ درصدی قیمت پایانی را رقم زد. 

نفت پاسارگاد تنها نماد صعودی پالایشی‌ها لقب گرفت 

در معاملات امروز، حدود ۱۲۳ میلیارد تومان سهام پالایشی مبادله شد و حقیقی‌ها بیش از ۴۳ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند. به این ترتیب شاخص این گروه در پایان معاملات ۱.۰۶ درصد افت کرد. 

برای سومین روز متوالی، در صنعت فرآورده‌های نفتی تنها یک نماد بازدهی مثبت داشت و ۱۱ نماد منفی خوردند. نفت پاسارگاد (شپاس) با ۱.۳۵ درصد رشد، تنها سبزپوش پالایشی‌ها بود و نمادهای سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۱.۴ درصد، تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۱.۷۸ درصد و پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۱.۶۵ درصد، متحمل بیشترین کاهش قیمت شدند. 

حقیقی‌های پالایش نفت اصفهان، امروز نیز به موج خروج پول خود از این سهام ادامه دادند و بیش از ۲۰ میلیارد تومان سهام شپنا به حقوقی‌ها فروختند. از سوی دیگر بازارگردان شپنا در بازار امروز ۱۲ میلیون و ۵۴۵ هزار برگه سهم جدید این نماد را خریداری کرد. 

روزهای منفی شیمیایی‌ها ادامه دارد 

در روزی که ۲۹ نماد گروه محصولات شیمیایی صعودی بودند و ۳۹ نماد افت قیمت را متحمل شدند، شاخص این گروه پس از معاملاتی به ارزش ۲۷۰ میلیارد تومان، ۰.۱۳ درصد کاهش یافت. همچنین خالص خروج پول حقیقی از این صنعت نیز به بیش از ۲۲ میلیارد تومان رسید. 

بیشترین بازدهی مثبت نمادهای شیمیایی متعلق به سه نماد صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۳.۰۴ درصد، صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) با ۱.۰۹ درصد و دوده صنعتی پارس (شدوص) با ۰.۵۷ درصد رشد قیمت بود.

اما سهامداران شرکت‌های صنعتی دوده فام (شصدف) با ۳.۳۴ درصد، تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد) با ۲.۹۶ درصد و کود شیمیایی اوره لردگان (شلرد) با ۲.۴۱ درصد افت قیمت، بیشترین کاهش ارزش دارایی خود را شاهد بودند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.