کد خبر : 21133
تاریخ انتشار : دوشنبه 26 شهریور 1403 - 9:56

واحد آب‌شیرین‌کن نیم میلیون مترمکعبی در یوتیلیتی ماهشهر احداث می‌شود

فجر انرژی به‌دنبال توسعه دریامحور

فجر انرژی به‌دنبال توسعه دریامحور
فجر انرژی خلیج‌فارس با همکاری صنایع مستقر در منطقه ویژه پتروشیمی، در پی تأسیس واحد عظیم آب‌شیرین‌کن با ظرفیت ۵۰۰ هزار مترمکعب در روز است.

به گزارش انرژی انرژی پرس، عطش کارون هر روز بیشتر می‌شود، بحران کم‌آبی کارون موضوع موجب شده فجر انرژی به‌دنبال منبع دیگری برای تامین آب پتروشیمی‌های ماهشهر باشد، طرح آب‌شیرین‌کن می‌تواند جایگزین مناسبی برای کارون نیمه‌جان باشد.

فجر انرژی خلیج‌فارس به‌دنبال تأسیس و راه‌اندازی کارخانه آب‌شیرین‌کن با ظرفیت تولید نهایی نیم‌میلیون مترمکعب آب در روز از طریق دریاست.

به نقل از روابط‌عمومی شرکت فجر انرژی خلیج‌فارس، با توجه به سیاست‌های کلان حاکمیتی در زمینه مصرف آب صنایع، تغییرات حاصل شده در میزان بارش جوی و افزایش گرمای هوا به‌ویژه در جنوب کشور، حفظ و حراست از منابع آبی به‌عنوان یک اولویت و ضرورت مهم می‌بایست در دستور کار صنایع آب قرار بگیرد.

در حال حاضر، عمده آب موردنیاز صنایع مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی از شرکت فجر انرژی خلیج‌فارس تأمین می‌شود و با توجه به اینکه رودخانه کارون، منبع تأمین آب خام شرکت فجر انرژی است، کیفیت و کمیت آب این رودخانه در طی سالیان اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی، دستخوش تغییرات منفی شده و تداوم روند برداشت از آب کارون در آینده نزدیک، نه‌تنها تهدیدی برای این رودخانه و منابع آبی استان به شمار می‌رود، بلکه منجر به کاهش ظرفیت تولید آب شرکت فجر و به‌تبع آن افزایش قیمت مصرف‌کنندگان خواهد شد.

فجر انرژی خلیج‌فارس باهدف جلوگیری از مواجهه با تهدیدات قطعی و کمبود آب در آینده، کمک به شرایط زیست‌محیطی جنوب استان خوزستان، کاهش میزان برداشت آب از رودخانه کارون و لحاظ‌کردن پدافند غیرعامل، به دنبال تأسیس و راه‌اندازی کارخانه آب‌شیرین‌کن با ظرفیت تولید نهایی نیم‌میلیون مترمکعب آب در روز برای تأمین آب موردنیاز منطقه ویژه است.

بیشتر بخوانید:  شرکت‌های یوتیلیتی برنده قیمت‌گذاری شدند

افزایش روزافزون صنایع در کشور، منجر به اولویت قرارگرفتن تا توسعه اقتصاد دریا محور شده و فجر انرژی هم با پروژه احداث این تصفیه‌خانه به دنبال بهره‌برداری از بخشی از ظرفیت عظیم دریاها برای کشور است.

با توجه به درنظرگرفتن سرانه مصرف صنایع پتروشیمی استفاده‌کننده از آب‌های صنعتی شرکت فجر در افق اجرای کلیه طرح‌های در حال ساخت، پیش‌بینی ظرفیت ۵۰۰ هزار مترمکعب آب در روز می‌تواند نیاز فعلی و آتی مشتریان فجر را تأمین کند.

برآورد هزینه احداث کارخانه آب‌شیرین‌کن بالغ بر ۳۴۰ هزار میلیارد ریال است و جانمایی و طرح توجیهی آن به‌صورت جامع از سوی مهندسان شرکت فجر آماده شده و با توجه به سرمایه موردنیاز آن، این اقدام مهم نیازمند همکاری همه ذی‌نفعان و همچنین حمایت جدی از سوی نهادهای بالادستی است تا این طرح زیست‌محیطی، اجرایی شود.

گفتنی است، رودخانه کارون از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین رودخانه‌های کشور محسوب می‌شود و حیات بیش از ۲۰ شهرستان استان خوزستان پهناور به حیات آن گره‌خورده و اجرای این طرح مهم فجر انرژی خلیج‌فارس، می‌تواند آینده مطمئن‌تری را برای استان و منابع آبی آن رقم بزند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.