عوامل تاثیرگذار بر قیمت نفت چیست؟
به گزارش انرژی پرس، این نمودار با استفاده از دادههای اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA)، مؤلفههای اصلی را که بر قیمت بنزین تأثیر میگذارند، ترسیم میکند و تأثیر متناسب هر عامل بر قیمت را ارائه میکند.
چهار عامل اصلی
بر اساس گزارش EIA، چهار عامل اصلی وجود دارد که بر قیمت بنزین تأثیر می گذارد:
۱. قیمت نفت خام (۵۴ درصد)
۲. هزینه های پالایش (۱۴%)
۳. مالیات (۱۶%)
۴. هزینه های توزیع و بازاریابی (۱۶%)
بیش از نیمی از هزینه پر کردن مخزن شما تحت تاثیر قیمت نفت خام است. در همین حال، بقیه قیمت در پمپ به طور نسبتاً مساوی بین هزینه های پالایش، بازاریابی و توزیع و مالیات تقسیم می شود. بیایید به هر یک از عوامل با عمق بیشتری نگاه کنیم.
۱. قیمت نفت خام
تاثیرگذارترین عامل هزینه نفت خام است که تا حد زیادی توسط عرضه و تقاضای بین المللی دیکته می شود. علیرغم اینکه ایالات متحده بزرگترین تولیدکننده نفت جهان است، همچنان واردکننده خالص نفت خام است و اکثریت آن از کانادا، مکزیک و عربستان سعودی است. به دلیل اتکای آمریکا به واردات، قیمت بنزین آمریکا تا حد زیادی تحت تاثیر بازار جهانی نفت خام است.
تعدادی از عوامل ژئوپلیتیکی می توانند بر بازار نفت خام تأثیر بگذارند، اما یکی از بزرگترین تأثیرات سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به رهبری عربستان سعودی است.
اوپک که در سال ۱۹۶۰ تأسیس شد، برای مبارزه با تسلط ایالات متحده بر بازار جهانی نفت ایجاد شد. اوپک اهداف تولیدی را برای ۱۳ کشور عضو خود تعیین می کند و از نظر تاریخی، قیمت نفت با تغییرات تولید اوپک مرتبط بوده است. امروزه کشورهای اوپک مسئول حدود ۶۰ درصد نفت تجارت بین المللی هستند.
۲. هزینه های پالایش
نفت باید قبل از اینکه توسط مصرف کنندگان استفاده شود، به بنزین تبدیل شود، به همین دلیل است که هزینه های پالایش در قیمت گاز لحاظ می شود. ایالات متحده صدها پالایشگاه در سراسر کشور دارد. بزرگترین پالایشگاه این کشور که متعلق به شرکت عربستان سعودی آرامکو است، روزانه حدود ۶۰۷ هزار بشکه نفت فرآوری می کند.
هزینه دقیق پالایش بسته به عوامل متعددی مانند نوع نفت خام مورد استفاده، فناوری فرآوری موجود در پالایشگاه و نیاز بنزین در بخشهای خاص کشور متفاوت است. به طور کلی، ظرفیت پالایش در ایالات متحده مطابق با تقاضای نفت نبوده است. چندین پالایشگاه در طول همه گیری همه گیر تعطیل شدند، اما حتی قبل از COVID-19، ظرفیت پالایش در ایالات متحده از تقاضا عقب بود. به طور باورنکردنی، از سال ۱۹۷۷ تاکنون هیچ تاسیسات جدید پالایشی در کشور ساخته نشده است.
۳. مالیات
در ایالات متحده، مالیات نیز نقش مهمی در تعیین قیمت بنزین دارد. در سراسر آمریکا، متوسط مالیات بر بنزین ۰.۵۷ دلار در هر گالن است، با این حال، مقدار دقیق آن از ایالت به ایالت دیگر در نوسان است. در اینجا نگاهی به پنج ایالت برتر با بالاترین مالیات بر گاز داریم:
ایالت هایی که مالیات بالای بنزین دارند معمولا پول اضافی را صرف بهبود زیرساخت ها یا حمل و نقل محلی خود می کنند. به عنوان مثال، ایلینوی مالیات بنزین خود را در سال ۲۰۱۹ به عنوان بخشی از یک طرح زیرساختی ۴۵ میلیارد دلاری دو برابر کرد.
کالیفرنیا، ایالتی با بالاترین مالیات بر بنزین، انتظار دارد در جولای امسال شاهد افزایش نرخ باشد که باعث افزایش قیمت بنزین تا حدود سه سنت در هر گالن خواهد شد.
۴. هزینه های توزیع و بازاریابی
در نهایت، هزینه های توزیع و بازاریابی بر قیمت بنزین تأثیر دارد. بنزین معمولاً از طریق خطوط لوله از پالایشگاه ها به پایانه های محلی ارسال می شود. از آنجا، بنزین بیشتر پردازش می شود تا اطمینان حاصل شود که الزامات بازار یا استانداردهای دولت محلی را برآورده می کند.
سپس پمپ بنزین ها محصول نهایی را بین مصرف کننده توزیع می کنند. هزینه راه اندازی یک پمپ بنزین متفاوت است – برخی از پمپ بنزین ها متعلق به پالایشگاه های نام تجاری مانند شورون هستند، در حالی که برخی دیگر در مقیاس کوچکتر متعلق به بازرگانان مستقل هستند.
برندهای معروف تبلیغات زیادی دارند. بر اساس مشاوره مورنینگ، شورون، BP PLC، Exxon Mobil Corp. و Royal Dutch Shell PLC بیش از ۴۴۴۹۵ بار تبلیغات تلویزیونی را بین ۱ ژوئن ۲۰۲۰ تا ۳۱ اوت ۲۰۲۱ در ایالات متحده پخش کردند.
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰